Lek av fantomtetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Lek av fantomtetra

    Tja satt och tittade på när mina vackra svarta fantomer producerade kaviar till pansarmalarnas förtjusning... ibland önskar jag att jag kunnat ha ett par odlingsakvarier oxå - hade varit roligt om någon svart fantom unge överlevet och blivit stor...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Kör ett permanent odlingsakvarium för dem eller sätt in en yngelfälla. Tvärtom vad många tror är just Svart fantom faktiskt inte särdeles svår att odla.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Nej jag märker att de är lätt odlade - när de leker i mitt stora sällskapsakvarium - yngelfälla hur funkar den?
      Dessutom så måste jag lösa problemet med att kaviaren blir uppäten innan de ens blir yngel... Odlingskar får jag inte ha för sambon - för många kar redan...
      Senast redigerad av 022helpek; 10 February 2011, 05:51.
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Borde ha skrivit romfälla egentligen. Inte särdeles svårt, ta en plastburk (kakburk går bra), gör rent den ordentligt. Skär ut ett hål i locket och sätt fast ett nät i hålet (maskstorlek 3-5 mm blir bra). Tyng ned burken med lite grus i botten och sätt ned i akvariet. Lägg något lockande leksubstrat på nätet, t ex javamossa, grönt filtertrassel, akrylgarn, långfibrig urlakad torv. Man kan få trixa runt lite och testa olika material, en del fiskar är kräsna där (kan även variera inom en art). En viktig parameter kan vara att leksubstratet är mycket rent (koka innan). Varför det är viktigt får du fråga fisken om, ibland vet de bara saker... Formen på leksubstratet kan man också trixa lite med, en del fiskar vill verkligen in i ett tätt substrat, andra trivs bättre med lite öppnare. En bra mellanväg brukar vara att göra mitten på leksubstratet ganska tät och så låta ytterkanterna spreta lite öppnare.

        Efter det är det bara att invänta lek på rätt ställe. Rommen syns hyfsat om man lyser med ficklampa på den. Låt kläcka på bra ställe, går att flytta rätt lätt (men givetvis är det en fördel med samma vattenparametrar som i lekakvariet). Med många olika arter i samma akvarium är det rätt sannolikt att du får rom av många av dem - svårt att se skillnad när arterna är så närbesläktade. Bara att hålla tummarna och dra upp hela rasket. Sug ut (pipett rekommenderas) vita/vitnande romkorn, de är inte befruktade.

        Förbered även yngelfoder i rätt size innan försöket, trist att försöka skrapa ihop något när man står där med rom som kläcks inom några timmar... många tetra-yngel är rätt små, säkrast att köra med lite infusorier först, inte alla som rår på nykläckt artemia direkt.

        Hilsen,

        /P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 10 February 2011, 08:26.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        Arbetssätt...