rosentetror + andra tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ylva
    • January 2004
    • 14

    rosentetror + andra tetror

    Jag har haft mina rosentetror i kanske två veckor nu, en hona och en hane! Hanen "jagar" honan rätt mycket, är detta ett okej beteende eller blir honan stressad av detta? är det bättre att ha två honor eller är deras beteende normalt?

    Vilka andra tetror fungerar tillsammans med dessa, jag är inne på svart fantomtetra, citrontetra eller neontetror, jag gillar färg! kan man även ha räkor i ett akvarium med tetror?

    tack!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog utöka dessa tetror först och främst. De får ett helt annat beteende sinemellan om de är fler.
    Tetror funkar för det mesta med räkor lite beroende på vilken tetra och vilken räka, men räkna inte med att det blir så många räklingar i det karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Håller med Anjo - jag har en underart till Rosentetra - en med långa fenor som kallas white fin eller white tip eller bentos tetra - de är helt underbara när de är flera hannar. Har elva kvar av de ursprungliga 15 som jag köpt in. Vill gärna ha någon bra sten eller växt strategiskt som de kan ha som konferanse område.
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Ylva
        • January 2004
        • 14

        #4
        hade tänkt mig amano räkor, kanske två stycken, eller hur många måste de vara?

        till dessa två rosentetror så kanske jag utökar sen vill jag gärna ha svart fantomtetra också, hur tycker ni att det låter tillsammans?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Amano går fint, och jag skulle nog köpt en 5-6 st så de kan hjälpa till med algbekämpningen.
          Visst skulle de terorna funka ihop, men personligen skulle jag kolla efter någon annan sort då de är snarlika i formen, men det beror även på hur stort karet är.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ami
            • March 2002
            • 294

            #6
            Hej alla Rosentetra-ägare.Jag lurar på att köpa ett gäng (10-tal)av rosentetror ellWhite fin rosentetra.Min fråga är väldigt viktig för mig.Jag har 30-40st.olika malar.Mest corydoras o lite L-malar.Kommer Rosentetrorna att bita på malarnas fenor.(fenbitare)???? Väldigt tacksam för svar snarast!

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av ami
              Hej alla Rosentetra-ägare.Jag lurar på att köpa ett gäng (10-tal)av rosentetror ellWhite fin rosentetra.Min fråga är väldigt viktig för mig.Jag har 30-40st.olika malar.Mest corydoras o lite L-malar.Kommer Rosentetrorna att bita på malarnas fenor.(fenbitare)???? Väldigt tacksam för svar snarast!
              Min erfarenhet är att fenbitning är ett tecken på för många fiskar i för litet akvarium och för lite växter ... 100L var för litet för 10 st i mitt hem. Fick massor av stressbetenden - fiskar som hängde stil och inte simmade, Fiskar som slogs med varandra och alla andra osv.

              white fin ses som en snällare art och man referar till att de inte äter fenor på samma sätt som rosentetror. Men som sagt - fenbitning är ett stresstecken så fundera över hur många du skall hålla.
              Har fantomtetror och white fins tillsamman föresten -fint!
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              Arbetssätt...