Nyköpta Pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hobie
    • October 2007
    • 31

    Nyköpta Pirayor

    Hej!
    Nyköpt 6 (7) st Pirayor, storlek 2-3cm, ville bara ha 6 st, men då en hade bara ett öga så fick jag den gratis o då 7 st.
    Har ett akvarium på 400 liter, och har sällskapsfiskar i den, men då det är lite folk här i byn å inga akvarieaffärer så tänkte jag att de får gå åt, neon terror, guppys o platy. Inte så värst många av alla, tillsammans kanske 30-35.
    O sen 5 st palettciklider, som nog klarar av dem ett tag.
    Sen åker paletterna till ett 120 liters som jag också har men ej startat.
    Men nu till det roliga, vilka fegisar?! Guppy yngel simmar in i stimmet o det är som att de inte vet vad de "ska" göra. Så det har gått några dagar nu, o alla verkar gå bra överens, till o med neontetrorna blir sur på dem ibland o jagar bort dom.
    Har mycke växter o gömställen i akvariet, är strax över halva akvariet som är "skog", med diverse stenar, rötter, grottor o växter.
    Men det ser bra roligt ut när guppys simmar lugnt, "hanar" med sina långa stjärtar runt en Piraya och den bara tittar eller flyttar på sig.
    Sen förstår jag ju att de är små, och kan mycket väl ändra sig fort när d blir större.

    Men just nu är det bra komiskt, då ja skaffade dem för att jag vill ha dem, men också för ja tyckte d var för mycke fisk o ville bli av med dem.. Men d vart +7 st bara. O alla äter öugnt när man sätter ner mat, d e till o med så att pirayorna inte riktigt hinner med vid matning..

    så det kan gå..
  • Hobie
    • October 2007
    • 31

    #2
    Jo sen är de inte så skygga som många säger, de är framme o simmar hela tiden.. 3 st är alltid vid rutan.
    Kan ju bero på alla gömställen så d känner sig trygga?

    Kommentar

    • Hobie
      • October 2007
      • 31

      #3
      Ojoj, idag märkte jag ca 50 palettciklid yngel som förädrarna vallar omkring.
      Inga fiskar törs fram, inte ens pirayorna.. Går nog bra detta.

      Kommentar

      • Uffelpuff
        • February 2010
        • 95

        #4
        kan vara så att pirayorna är fodrade med pelets / fryst foder istället för levande foder också så då måste de vänja sig igen vid att få jaga maten dom väntar sig att du ska komma å slänga i en näve pelets typ som att gå å köpa snabbmat på hamburger stället.

        en polare köpte 8st röda pacu (tror dom heter så iaf) ca 10-15cm men i början så var de jättefega och inte villiga att jaga alls. de var uppväxta på torrfoder. så när man slängde i småfisk så bara stog dom å glodde på den i början typ som guldfiskar kan göra.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Ursprungligen postat av Uffelpuff
          kan vara så att pirayorna är fodrade med pelets / fryst foder istället för levande foder också så då måste de vänja sig igen vid att få jaga maten dom väntar sig att du ska komma å slänga i en näve pelets typ som att gå å köpa snabbmat på hamburger stället.

          en polare köpte 8st röda pacu (tror dom heter så iaf) ca 10-15cm men i början så var de jättefega och inte villiga att jaga alls. de var uppväxta på torrfoder. så när man slängde i småfisk så bara stog dom å glodde på den i början typ som guldfiskar kan göra.
          Inte så konstigt att de bara stod och tittade när han släppte ner foderfisk eftersom de är växtätare. Pröva att mata kor med kött så får du samma reaktion.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Hobie
            • October 2007
            • 31

            #6
            Hehe, dessa äter kött. Oxhjärta o röda mygglarver. Oxhjärta är något av en favorit. De kan bli lite vilda just vid matning. De kan råka hugga efter en fisk som kommer nära. Men annars leker de bara vid utblåser ifrån pumpen..
            Tror d är rödbuks nånting.. Dom ska bli kring 30 cm, svarta prickar o röd buk..
            Å nog har d vassa tänder, matar ofta ifrån fingrarna för att det är så strömt i akvariet, det frysta maten hamnar annars i ett hörn baki pumpen.
            Så då kan man kan de hugga i fingrarna, d rispar som till..

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Red bellied pacus eller svartfenad pacu eller silverpacu på svenska. Lite konstig namngivning men men. Jag misstänker att det finns en del missförstånd vad gäller pacus i allmänhet.
              Latinska namnet äro: Piaractus brachypomus



              Det röda minskar med åldern, men riktigt fina upp till 20-30 cm, dvs halvåret till året gamla om de får bra förutsättningar att växa !!


              Det är i omnivora men huvudsakligen växtätare även om de har lite pirayaliknande utseende. De är enomt snabbväxande och växer snabbt ut ett 720 liter exempelvis. Jag hade 2 st i mitt 720 men fick efter 2 månader sälja vidare de till någon med 1000+ akvarium där de hade lite fler kompisar.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av DaRe; 15 January 2011, 10:01.
              Checking out...

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Är det inte Rödbukspacun som blir närmare 60-70cm ?? Jag hade ett stim sådana, och de fick jag sälja vidare till en kille som hade ett akvarium på 1200 liter. De växte ur mitt 720 liters inom ett år......
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Ja jag tror de blir uppåt de storlekarna, men mycket info på nätet hanterar alla pacu som samma fisk.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Hobie
                    • October 2007
                    • 31

                    #10


                    Länk till en liten film med vakande palettciklid föräldrar med sina yngel, sen även en snabbtitt på Pirayorna (en) och dess kompisar i slutet av filmen. De verkar gå överens.

                    Kommentar

                    • CuRSeD
                      • April 2009
                      • 186

                      #11
                      har också rätt nyinköpta pygocentrus nattereri , de lever med 20st kardinaltetror utan några problem alls.

                      Och de var planerat, oftast är det så att när de kommer som nya invånare till ett redan bebott akvarium så brukar dom inte sätta fart efter andra fiskar, dock om man tillsätter en fisk i ett akvarium där de redan bor pirayor så är risken stor att den blir stämplad som mat ;P

                      Kommentar

                      Arbetssätt...