Problem med rödmunnstetror och riotetror.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    Problem med rödmunnstetror och riotetror.

    Hej.

    Jag har senaste dagarna upptäckt märkliga beteende hos mina rödmunstetror och riotetror. När belysningen igår slogs på var rödmunnarna i princip helvita och även riotetrorna väldigt bleka. Jag har inte sett detta tidigare men är å andra sidan på jobbet vid den tiden i vanliga all. Jag kolla de tester jag har hemma och PHt låg som vanligt och det fanns ingen nitrit. Jag hällde i Aquaplus och bytte även en del vatten. Fiskarna fick under dagen tillbaka färgerna och mot kvällen var allt som vanligt och de åt. Jag hade dagen innan bytt vatten men gjorde även det i mitt andra akvarium och där visade inga några symtom. Men sen idag är det samma sak. Fiskarna alldeles bleka och stressade på förmiddagen för att nu börja färga ut och bete sig som vanligt. Hällde även idag i aquaplus och någon liter nytt vatten men har inte gjort någotvattenbyte än. Jag har även ett stim pansarmalar, 3 pitbull pleco och 2 bolivianska fjärilsciklider och de har betett sig som vanligt. Akvariet är på ca 200 liter och har varit igång i ca 6 månader. Har inte kommit några nya fiskar eller växter senaste tiden.

    Så min fråga är om det är någon som kan ha en teori om vad detta handlar om? Mina egna funderingar har gått i om det är syrebrist, har en Fluval 305 med bra ytrörelse eller om det blivit någon förgiftning av något slag. En annan teori jag haft är om det är belysningen isig som stressar igång dem ?

    Tacksam för hjälp.
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Är det mörkt i rummet när belysningen tänds? I så fall kan det vara förklaringen (tänd ett akvarium mitt i natten, så kommer de flesta fiskar att vara bleka och se sjuka ut)...

    Kommentar

    • Salamader
      • August 2010
      • 99

      #3
      Det tänds vid 10 tiden så beroende på väder är det ju ganska mörkt. Kankse skulle skaffa lite flytväxter? Sedan kanske man skulle prova och börja med kvällsbelysningen en stund innan rampen går på.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Flytväxter är en väldigt bra idé, det kommer de uppskatta! Smyga runt bland massa trädrötter i dunklet det gillar dem
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • dannedynamit
          • April 2010
          • 66

          #5
          Mina rödmunstetror är helt bleka, ingen färg överhuvudtaget på natten. Men när lyset tänds så kommer färgen tillbaka.Så de är nog ingen fara,finns säkert ett skäl till att de beter sig så,kanske ett skydd så att de inte syns så väl när rovfiskarna jagar på kväll/natten. Men det är bara min lilla teori

          Kommentar

          • Salamader
            • August 2010
            • 99

            #6
            Har ställt om kvällbelysnigen nu så den går igång en timme innan rampan och ska köpa lite flytväxter. Ok danne låter betryggande, var inte bara färgen dock utan att de verkade så stressade med. Men visst kan köpa din teori!

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              Det där är helt normalt. De flesta tetror och även många andra fiskar "tappar färgen" på natten när det är mörkt.

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Jag vet att aborre och gädda i sjön oxå sätter på sig pyjamas när det är natt.
                Jag skulle tro att färg är ett slöseri av energi på natten -eftersom färg bara existerar om ljus kan reflekteras på en yta. Varför ha sina färgceller aktiva om INGEN kan uppfatta att man har färg.
                Samma sak händer med mina prickiga pansamalar som är väldigt prickiga på dan när de ligger och latar sig medan på kvällen och morgonen när de söker föda så är de väldigt bleka och saknar nästan prickar.
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                Arbetssätt...