aggresiv sorgmanteltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeanettan
    • December 2010
    • 3

    aggresiv sorgmanteltetra

    Hej!
    I vårt akvarie så har vi en sorgmantel tetra som beter sig som om hon hävdar revir. Jagar bort andra fiskar. Vi trodde att dom var fredliga stimfiskar. Vad beror detta på?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Sorgamnteltetran är ofta en hyffsat aggro tetra när de blir äldre, och det kan vara att den håller ett revir som du skriver. Har du många? Annars kan det hjälpa att skaffa fler om du inte har så många i nuläget.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Hur många andra sorgmanteltetror har du? Vilka är dom andra fiskarna?
      En fisk har en egen personlighet, precis som människor. Vissa lugna och trevliga, andra kan vara riktiga as.

      Kommentar

      • jeanettan
        • December 2010
        • 3

        #4
        vi har 11 neontera (små) 4 små silverhajar 1 mal och 5 sorgmantel (planen är att skaffa fler sorgmantel eftersom att dom ska vara fler än 10)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          OK, troligen där du har problemet...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Sorgmanteltetran verkar inte gå i utpräglade artstim i naturen. Snarare lever de bland andra tetror.

            (Titta t ex på http://artedi.nrm.se/nrmfish/search.php . Sök på "Svenskt artnamn" "equal to" "sorgmanteltetra". På de flesta stationer fångades det bara en eller några få. Flest på station "PAR-95-06". Det finns bilder på hur platsen såg ut. Går man tillbaks till söksidan och söker efter "Field number" "equal to" "PAR-95-06" kan du se vilka arter vi fick och hur många av varje art. T ex 360+290+1 rödfenor, flera tusem av den lilla silverblanka tetran Cheirodon piaba [som har bytt namn till Serrapinnus piaba numera] men bara 4 st röda serpatetror, Hyphessobrycon callistus).

            Kanske går de i egna stim någon gång under året, men där de lever är det inga extrema säsongsvariationer, lite kallare några månader bara. Kraftiga regn kan ske lite olika år från år. Ungefär som i Sverige. Troligen kan de leka under olika årstider. Hos många tetror är hanarna territoriella under leken. Det är tydligt hos t ex citrontetran. Om det gäller även för sorgmanteltetra, vet jag inte.

            Om något av detta är skälet till att din fisk är territoriell vet jag givetvis inte. Du skriver "hona". Är du säker på att det är en tjej? Gamla djur av många fiskarter kan i och för sig bete sig märkligt och oväntat.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag håller helt med Erik om att gamla och ensamma individer av många fiskar kan bete sig märkligt, men det är mycket vanligt bland tetror att hålla revir under lektiden, t.o.m. neontetra gör det, och jag skulle nog gissa att den här vuxna individen är på lekhumör.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • jeanettan
                • December 2010
                • 3

                #8
                Tack för alla svar. Anledningen till att jag kallar henne för hon är för att hon är ljusare. Men det kan även bero på ålder så helt säkra är vi inte. Hon / han har behållt sitt revir ett tag nu, bara silverhajarna får fri passage.

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #9
                  hmm hos mina fantomtetror så ser det ut som två honor (könen är mkt lätta skilja på färgen hanar är grå/svarta honor röda/svarta och har röda bukfenor) som hävdar revir - den ena vid en ozelot och den andra vid en svärdsplanta. De är mkt bestämda med att hanar och andra fiskar inte ska göra sig besvär. Om det är tillfälligt under leken eller om det kommer att kvarstå är svårt att säga...
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av 022helpek
                    hmm hos mina fantomtetror så ser det ut som två honor (könen är mkt lätta skilja på färgen hanar är grå/svarta honor röda/svarta och har röda bukfenor) som hävdar revir
                    Hos tetror är det ofta just honorna som tar revir. Så är det, återigen, hos t.ex. neontetra, där honan vaktar en viss växt, precis som dina gör. Hos neontetra "går det över" på ett par dagar, men medan de håller reviret är de extremt aggressiva. Mina neontetror slogs bokstavligen så fjällen rök.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...