Kardinaltetror som äter så de flyter ....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • squamata
    • September 2006
    • 144

    Kardinaltetror som äter så de flyter ....

    E det vanligt med så ha-galna tetror att de får luft i magen o får flytkraft så de försöker simma neråt hela tiden, efter de ätit.

    Verkar som de mest händer när man bara häller i mat så det flyter , än om man tar en nypa o håller under vattnet så flingorna blir blöta först.

    idag åt en kardinaltetra så mycket att den flöt uppochner i ytan, jättetjock o flämtade.
    Kommer väll va död imorrn gissar jag. Kan ju inte trycka ut maten ur den :/
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Enkla lösnignen har du själv nämnt om problem med att sväljer luft.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Tycker inte jag sett det så ofta hos tetror, men hos många barber däremot. Som eriahl skriver har du lösningen redan.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • squamata
        • September 2006
        • 144

        #4
        Jojo men jag gör så alltid men vissa flyter ju upp ändå o sen att de äter så mycket att de ser gravida ut !

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          mata mindre då. låter ju som du matar för mycket. ta det du tycker är lite o sen tar du hälften av det.

          Kommentar

          • squamata
            • September 2006
            • 144

            #6
            Nä matar inte för mycket. Men kan ju inte välja vilka fiskar som ska få maten. Dvärggurami o pansarmalar mm måste ju få nån flinga med...

            Kommentar

            • Silkisif
              • August 2009
              • 96

              #7
              Mata inte med mat som flyter då...?

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Sprid ut matningsställena istället för att ge extra mycket mat på ett och samma ställe om du är rädd för att alla fiskar inte får mat. Tidigare när jag hade Rosentetror och Tigerbarb tillsammans hade jag ett huvudmatningsställe för de aggresiva barberna och ett annat ställe i andra änden av akvariet där Rosentetrorna höll till, funkade allldeles utmärkt. Och som du själv var inne på, blöt fiskmaten så att den sjunker.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Ursprungligen postat av squamata
                  Nä matar inte för mycket. Men kan ju inte välja vilka fiskar som ska få maten. Dvärggurami o pansarmalar mm måste ju få nån flinga med...
                  Har själv ett kar fyllt med guppy som kastar sig över maten likt pirayor över ett fiskkadaver. För att få ned maten till något timidare fiskar såsom pansarmalar och dvärgciklider matar jag med Hikaris "micro wafers". De ser ut som små, små sjunktabletter med 1 mm diameter. De sjunker långsamt i karet och en tesked innehåller så många att de hinner sprida sig till karets alla hörn innan de snabba fiskarna hunnit äta upp dem.

                  Funkar perfekt. Enda nackdelen är att de är ganska dyra.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ja, det är mycket vanligt att neontetror får i sig så mycket luft att de får svårt att simma när de utfodras med torrfoder.

                    Normalt sett lyckas de prutta ut luften, men det händer att de dör av det. Du kan i alla händelser absolut inte trycka ut luften ur den.

                    För att slippa det här problemet så kan du antingen byta till sjunkande pellets, eller blöta upp fodret i en kopp vatten innan du matar fiskarna.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #11
                      Jag matar med pyttelite flingfoder 1g/dag och en algtablett 1/v När de får algtabletten får de inte lika mkt luft i sig.

                      Du kanske kan mata mindre men fler gånger så alla fiskar blir mätta Att blöta fodret är det bästa för att inte få flytande Tetror
                      Mina har flutit någon gång i början innan jag lärde mig hur jag skulle mata fast ingen dog av det
                      Hoppas det löser sig.

                      Kommentar

                      • Magnuz
                        • February 2005
                        • 292

                        #12
                        Det där är vanligt med neoner och kardinaler som är väldigt glupska. Blöt fodret, som sagt, det löser problemet.

                        Kommentar

                        • 022helpek
                          • November 2010
                          • 626

                          #13
                          Hmm intressant - jag har haft kardinaler i flera år och nu lärde jag mig något nytt - att de äter förmycket. Det enda mina stackare kunde beskyllas för var väl kanske att de levde tills de kroknade av ålder...

                          Jag har aldrig sett detta hos mina egna - tyvärr har jag bara svarta neoner hemma just nu och i likhet med mina tidigare kardinaler så äter de inte så mkt att de flyter upp och ner....
                          Finns det fler arter än bara kardinaler och neoner som har detta intressanta glufsande?
                          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                          Kommentar

                          • candra
                            • January 2010
                            • 455

                            #14
                            Jag har neoner, 20-25 st, som jag jag matar med flingor (Tetra Pro Colour) som lägger sig på ytan, och cyclops då och då, men har aldrig under min tid har jag sett en neontetra så tjock eller att den försökt simma neråt... Mina får mat morgon och kväll. Har även scalarer som jag matar med Aquatic Nature. Och maltabletter till mina botten.

                            Min tanke är ju..varför gör en del neoner/kardinaler så och andra inte??
                            // Candra


                            240l sällskap 20l Nano


                            Kommentar

                            • 022helpek
                              • November 2010
                              • 626

                              #15
                              hmm kan det vara stress som ligger bakom? Mina svarta neoner går med kakaduciklider och mina kardinaler med en svart scalare... så det kan inte vara sällskapet - mina svartingar går i badrumskaret där det rör sig väldigt lite och mina kardinaler stod i en väldigt liten burk (50L) placerad i hallen... Båda akvarierna innehåller mycket växter???
                              Candra - har du mkt växter och hur är det med er andra som har flytande kardinaler och neoner....
                              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...