Varför så få frågor om TETROR?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Om du menar mina rosentetror så... De står ofta rätt still, i en samlad grupp, och rör sig lite fram och tillbaka, och spänner ibland upp sig för varandra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Animaniac
      Om du menar mina rosentetror så... De står ofta rätt still, i en samlad grupp, och rör sig lite fram och tillbaka, och spänner ibland upp sig för varandra.
      Hmm, då är inte dina som mina var...

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Still är de väl sällan så att säga, men de rör sig ofta över ett ganska litet område, några cm åt gången, stannar upp, vänder, och så vidare. De verkar ganska laid back, förutom en fenuppvisning då och då Det är därför jag gillar dem, de stirrar inte omkring, och gör karet oroligt, som en del stimfiskar kan göra.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Koppartetror.

          Nu börjar det bli dags att ge de jag har lite nya vänner. Tänkte mig 10 totalt. Jag tror att jag har 4 hanar nu. Vad ska jag fylla på med? 1 hane + 5 honor? Bara honor? Bara hanar?
          Kom med förslag den som kan.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Ursprungligen postat av Likan
            Koppartetror.

            Nu börjar det bli dags att ge de jag har lite nya vänner. Tänkte mig 10 totalt. Jag tror att jag har 4 hanar nu. Vad ska jag fylla på med? 1 hane + 5 honor? Bara honor? Bara hanar?
            Kom med förslag den som kan.
            Ingen som vet hur många honor/hanar man borde ha?
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Dolkstickstetra i lekdräkt.
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av gullefjun
                Dolkstickstetra i lekdräkt.
                Wow, det var en härlig bild. Fasen vad jag gillar Dolkstickstetran - ett gäng av dessa skall jag ha i kommande "stordåd"!
                De är så sköna när de grupperar sig på olika ställen och ibland tar små turer ut i karet - kanske för att spänna sig lite inför varandra - ungefär som Rosentetrorna på filmen nedan...


                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Glödbandstetran är inte så tokig den heller.
                  Två av dolkstickstetrorna höll på att "dansa för varandra" hela dagen igår. Det var så kul att se, hur dom hela tiden skiftade färg från rosa, till att nästan bli röda.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja, det är verkligen häftigt med det beteendet!
                    Glödbandstetran är inte så tokig, som du säger, - men jag tycker nog att Kolglödstetran är ett strå vassare!


                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Glödbandstetran är inte så tokig den heller.
                    Två av dolkstickstetrorna höll på att "dansa för varandra" hela dagen igår. Det var så kul att se, hur dom hela tiden skiftade färg från rosa, till att nästan bli röda.

                    //Inger

                    Kommentar

                    • lillfrasse
                      • February 2002
                      • 2228

                      I alla artbeskrivningar man läser om olika Nannostomus så står de att de kan vara något skygga men hur skygga är de egentligen? Kommer de gå i bakgrunden bland växterna eller stå och trycka i ett hörn?
                      Simma lungt..
                      Lillfrasse..

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        I alla artbeskrivningar man läser om olika Nannostomus så står de att de kan vara något skygga men hur skygga är de egentligen? Kommer de gå i bakgrunden bland växterna eller stå och trycka i ett hörn?
                        Kul att du tar upp det släktet, har själv varit på vippen att starta en tråd, "varför så få frågor om pennfiskar?"...
                        Tycker de har kommit i skymundan och sällan syns i butik eller i folks kar tyvärr. För det är fantastiska fiskar, charmigt beteende och perfekt som sällskap till dvärgciklider då de inte tar yngel. Jag skulle kunna babbla i timmar om hur härliga jag tycker de är.
                        Min erfarenhet är att de inte är så skygga som det ibland kan låta men även att det varierar mellan art och givetvis även vilket sällskap och inrening man håller dem med och i. Av de arter jag har är Eques (nannobrycon) mest tillbakadragen men ändå inte så att de gömmer sig. Stimmar fint och extremt ytorienterad. Beckfordi delar upp sig så hanarna håller revir och honorna stimmar fritt. Niditus stimmar fint och håller sig gärna framme på öppet vatten.

                        Som sagt, perfekt sällskap till dvärgar, unikt och stillsamt beteende och otroligt vackra. Min favorit är nog Eques som med sin snedställda hållning sticker ut och smälter in på samma gång.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Kul att du tar upp det släktet, har själv varit på vippen att starta en tråd, "varför så få frågor om pennfiskar?"...
                          Tycker de har kommit i skymundan och sällan syns i butik eller i folks kar tyvärr. För det är fantastiska fiskar, charmigt beteende och perfekt som sällskap till dvärgciklider då de inte tar yngel. Jag skulle kunna babbla i timmar om hur härliga jag tycker de är.
                          Min erfarenhet är att de inte är så skygga som det ibland kan låta men även att det varierar mellan art och givetvis även vilket sällskap och inrening man håller dem med och i. Av de arter jag har är Eques (nannobrycon) mest tillbakadragen men ändå inte så att de gömmer sig. Stimmar fint och extremt ytorienterad. Beckfordi delar upp sig så hanarna håller revir och honorna stimmar fritt. Niditus stimmar fint och håller sig gärna framme på öppet vatten.

                          Som sagt, perfekt sällskap till dvärgar, unikt och stillsamt beteende och otroligt vackra. Min favorit är nog Eques som med sin snedställda hållning sticker ut och smälter in på samma gång.

                          Tack för ett bra svar har ett 110*45*45 som skall husera apistosar och någon schysst stimmfisk. Såg riktigt snygga VF Beckfordi på Neonfisken i Danmark i höstas och varit såld på "pennfiskar" ett tag nu.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ingen fråga utan en blid på en Kolglödstetra, se så lite mun den har
                            Bifogade filer
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              Snyggt men bilden lider av vitaprick sjukan ;-)
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av lillfrasse
                                Snyggt men bilden lider av vitaprick sjukan ;-)
                                hihii, mmm...
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...