Varför så få frågor om TETROR?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Ove.P
    Lägger upp en kort film på mina favorittetror, Anostomus anostomus. En pigg och livlig tetra som blir lite större, tyvärr så ser man den inte så ofta i handeln.

    http://www.youtube.com/watch?v=FWfUYUAGq8Y
    Helt klart läckra!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • MsDimitri
      • July 2011
      • 140

      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
      Neontetra är väl inte mer sjukdomsbenägen än någon annan fisk? Däremot tycker jag den håller sig mer i bakgrunden/växterna än Kardinaltetrorna, som för övrigt är en större och egentligen finare variant av neonerna.
      Är nog från kar till kar. Men mina riktiga jävlar på att få en sjukdom & sprida den vidare sedan.
      Men riktigt fina är de dock och livar verkligen upp karet! , Enligt mig liknar de små hajar hehe!

      Kan passa på att fråga: Någon som har kunskap eller utsatts själv för ett angrepp på sina neoner då de först får en vit böld på överläppen som sedan sprids runt hela munnen med tiden?

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        Hej! Jag har problem att välja tetror till mitt akvarium. Någon kanske kan hjälpa mig att bestämma?
        Dom jag funderar på är:
        Stänktetra
        citrontetra
        rosentetra
        Nättetra
        Kardinaltetra
        Kerritetra
        neontetra
        Som sällskap hade jag tänk: Pansarmalar, skalare, boliviansk fjärilciklid eller dorsigerus.
        Akvariet är 240 liter. Hur många tetror kan jag ha? Har nästan bestämt mig för att köra stänktetra då dom håller sig däruppe i akvariet + en annan tetra. Hur många bör jag ha av stänktetran?
        Skriv gärna för och nackdelar ang tetrorna. vilka kan bli snyggast ihop med sällskapet etc...

        Mvh J

        Kommentar

        • aneta
          • September 2008
          • 261

          Jag har en fråga om svarta neontetror.
          Tidigare har jag alltid haft kardinaltetror och de var lugna, men efter den senaste vitapricksjukan har jag förlorat dem alla. Då bestämde jag mig för just svarta neoner, 30 st i 325 liters. Här har jag också 5 st scalarer inte så stora än så länge, ca 5-6 cm. I morse blev jag ledsen när jag såg att en av scalarerna hade avbiten fena. Trodde inte att tetrorna var fenbitare? Hur vanligt är det? Kommer de att lugna ner sig när scalarer blir större?
          325L

          Kommentar

          • källebacken
            • February 2006
            • 574

            Har tetror i alla mina kar, skulle inte vilja vara utan dom, kardinal, glödband och moskito tetror är dom jag har nu. Fast visst dom är mest som utfyllnad och för att ge lite öiv i karet det erkänner jag
            Annica

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              Jag har alltid haft Kardinal Tetror i mina kar, inte många sötvattens akvariefiskar som kan mäta sej med dom i färg!
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              • Mich
                • April 2008
                • 57

                Nu när jag kom hem över lovet så bestämde jag och morsan för att fixa upp det gamla akvariet (som var mitt projektarbete)! Lägligt såg vi att Åleds Akvarium hade 40 års jubileum. Nu går det 60-70 Kardinaltetror (löjligt billiga, 6kr/st) i vårt 230 liters och det ser för läckert ut! Har alltid haft kardinaler i akvariet, men de har alltid varit rätt så tråkiga. Knappt stimmat och bara hängt längs bak i akvariet. Nu när de är många fler så har de kommit igång!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  En lite "Bump" för alla er som är nyfikna på tetror!
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    Perfekt tråd för mig som letar efter en lämplig tetra till mitt kar. Har velat mellan några olika sorter men har nog bestänt mig nu. Tror jag...
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Vilken tetra valde du då? Och varför den?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        Det lutar nu starkt mot vinkeltetra. Jag ville ju ha en tetra som håller till lite högre upp i karet. Måste fungera ihop med mina två knäppa slöjisar. Och så läste jag nånstans att siameserna kan stimma ihop med dom.
                        Siameserna har gjort försök att stimma ihop med mina pandamalar men det har inte gått så bra. De har inte alls samma simsätt. De har ju dessutom väldigt olika kroppsform och är för olika i storlek. Pandamalarna är ju bara små pluttar.. men väldigt charmiga och söta.. *S*
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Vinkeltetran är så fin i stora stim Låter som ett bra val.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Dessa tetror finns i mina kar:

                            Hyphessobrycon erythrostigma (dolksticktetra)
                            Axelrodia riesei (rubintetra)
                            Nannostomus marginatus (pennfisk)
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Inger H; 16 September 2012, 10:42.
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Vilka fina tetror. Är du säker på att det är en beckfordi? Ser ut som en Nannostomus marginatus tycker jag. Men de kanske kan se olika ut?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Den är beställd som beckfordi...tror jag. Rätta mig om jag har fel. Minnet sviker titt som tätt!
                                Jag har bara två kvar av tio - köpte dom, när jag hade mitt första diskuskar 2008.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...