Varför så få frågor om TETROR?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #91
    Lurigt med fisk, storlek och tillväxttakt. Tippar på att det går rätt mycket fortare med tillväxten i naturen för många fiskar, gäller ju att vara redo för förökning till nästa säsong. Under bra förhållanden i akvarium så sticker en del fisk iväg grymt fort. Lurigt på andra sätt också, en del växer fort från yngel upp till viss storlek, andra funkar tvärtom. Det lär visa sig om din hanne sticker lite till, kanske blir ett verkligt praktex av honom (inte för att han är ful nu, men du greppar vad jag menar...).

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #92
      Vad är det för skillnad på falsk och äkta dolkstickstetra?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #93
        Ursprungligen postat av gullefjun
        Vad är det för skillnad på falsk och äkta dolkstickstetra?

        //Inger
        Den "äkta" Hyphessobrycon*erythrostigma har hanarna längre ryggfena och den röda fläcken är mer markerad. De blir även lite större.

        Den "oäkta" Hyphessobrycon*socolofi tycker jag stimmar bättre och är en mycket trevlig tetra som har kommit lite i glömska pga av att den benämns "oäkta".

        Den oäkta


        Den äkta
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #94
          Tack för filmerna , är det citrontetra jag skymtar också?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #95
            Ursprungligen postat av gullefjun
            Tack för filmerna , är det citrontetra jag skymtar också?

            //Inger
            Det stämmer, har två kvar av elva som jag köpte i februari 2007.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #96
              Hittade några citrontetra yngel bakom min btn... jätteroligt
              Trodde seriöst att mina citrusar inte trivdes hos mej...men det gör dom tydligen
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #97
                kul tråd!
                jag har några pristellatetror där en är välldigt smällfet runt magen. är det som den bär på rom?
                jag har sett att dom ibland på morgonnen jagar och puttar på vissa i stimmet så dom kanske leker hos mig? har alldrig sett några yngel dock och det är kanske inte så konstigt, jag haren liten ancistrus och två apistos så äggen blir nog inte långlivade. det skulle ändå vara kul att de leker vilket är ett friskhets och trivsel tecken.

                Kommentar

                • Ulla Bella
                  • March 2011
                  • 1

                  #98
                  Jag har försökt ha neon och kardinal tetra men jag vet inte varför de inte överlever nu har jag dock ett 500 l och undrar om jag ska våga mig på tetra igen för jag vill väldigt gärna ha en stimfisk som passar ihop med mina parktboetsier? Vad bör jag tänka på? Jag har två guldgurami och två silver gurami.

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #99
                    välkommen hit
                    om du är osäker på någon tera så fråga i affären om någon lätt art, det finns massor av tetror som anses vara väldigt lätta

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Ulla Bella
                      Jag har försökt ha neon och kardinal tetra men jag vet inte varför de inte överlever nu har jag dock ett 500 l och undrar om jag ska våga mig på tetra igen för jag vill väldigt gärna ha en stimfisk som passar ihop med mina parktboetsier? Vad bör jag tänka på? Jag har två guldgurami och två silver gurami.
                      Hej och välkommen hit!

                      Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av Praktbotia, som ju blir ganska stor och verkar vara en livlig fisk, så jag kan nog inte ge några bra råd.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Bumpar den här tråden som har glömts bort.

                        Tycker den är angelägen...
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • MsDimitri
                          • July 2011
                          • 140

                          Enligt egna erfarenheter så har neontetrorna bara gett mig en massa problem. Vitaprick och nu någon oskänd sjukdom som liknar munsvamp men som inte biter på medicin.

                          Kan vara för att karet de går i just nu var mitt första, hehe. Men när jag väl har friskförklarat & vågar så ska de flyttas till 240-karet.
                          Känns dock hopplöst med dem då alla verkar ha någon tidig eller sen stadie av en vit böld på munnen. 'suck'
                          När sådant händer och bara tanken på att man måste göra massmord tar all energi ur en.. t_t

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            Neontetra är väl inte mer sjukdomsbenägen än någon annan fisk? Däremot tycker jag den håller sig mer i bakgrunden/växterna än Kardinaltetrorna, som för övrigt är en större och egentligen finare variant av neonerna.
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • Ove.P
                              • March 2007
                              • 168

                              Anostomus anostomus

                              Lägger upp en kort film på mina favorittetror, Anostomus anostomus. En pigg och livlig tetra som blir lite större, tyvärr så ser man den inte så ofta i handeln.

                              www.ciklid.org

                              Kommentar

                              • slade
                                • May 2010
                                • 159

                                Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                                Neontetra är väl inte mer sjukdomsbenägen än någon annan fisk? Däremot tycker jag den håller sig mer i bakgrunden/växterna än Kardinaltetrorna, som för övrigt är en större och egentligen finare variant av neonerna.
                                Min erfarenhet av neontetrorna är de samma.

                                Introducerade mina (40 st) i ett kar som endast var 2 månader gammalt. En del har fallit ifrån. Så här 1,5 år senare lever fortfarande ca 25 st av dem. Vet inte om det är bra eller dåligt iofs? De har fallit ifrån någon då och då. Till saken hör att de går tillsammans med 4 scalarer så några kan ju ha blivit mat också.
                                450 L SA
                                80 L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...