Varför så få frågor om TETROR?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #46
    Kardinalfisken är ingen tetra, mer släkt med Danio. Stämmer inte till 100 procent, men generellt har tetror en fettfena, dvs en extra fena mellan ryggfenan och stjärtfenan. Lätt att kolla för att få en vettig start, om man är osäker på vad det är för fisk. Tetror tycker jag är hyfsat tåliga, iaf de som mer normalt förekommer i handeln. Sorgmanteln hör till de absolut tåligaste akvariefiskar alla kategorier, enligt mig. Delad förstaplats med Blå gurami kanske?

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Icecoffee
      • November 2010
      • 447

      #47
      flikar in en fråga såhär på morgonkvisten, vi har sett att en av våra neontetror är rund, otroligt stor i jämförelse med andra, misstänker rom, men karet är sandbotten med 4 glupska malar o andra tetror, ska man flytta henne i ett fösök av att yngla av neontetror eller måste man ha hanen med ?
      Cogito, ergo sum
      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #48
        Man måste vara två för att dansa en tango...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • slade
          • May 2010
          • 159

          #49
          Intressant tråd. Jag tycker verkligen om tetror. Problemet är att välja ut 2-3 sorter bland alla läckerheter. Tetror är överlag ganska tåliga och om jag har förstått det hela rätt uppnår de ofta en ansenlig ålder.

          Det vore intressant med lite input om just hur gamla olika tetror normalt blir. Någon som har erfarenhet/info? Neontetran kan väl t ex bli uppemot 10 år.
          450 L SA
          80 L SA

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #50
            Ursprungligen postat av slade
            Intressant tråd. Jag tycker verkligen om tetror. Problemet är att välja ut 2-3 sorter bland alla läckerheter. Tetror är överlag ganska tåliga och om jag har förstått det hela rätt uppnår de ofta en ansenlig ålder.

            Det vore intressant med lite input om just hur gamla olika tetror normalt blir. Någon som har erfarenhet/info? Neontetran kan väl t ex bli uppemot 10 år.
            Mina kardinaler som finns på film tidigare i tråden var inköpta maj 2005, nu finns ingen kvar, inga tio år där alltså.

            Intressant är att det skiftar väldigt mycket i ett stim. Jag har två Citrontetror kvar av elva som jag köpte februari 2007, varför två har överlevt de andra har jag ingen aning om.

            Av tio Rödmunstetror som jag köpte för tre år sedan återstår fyra, varav en inte verkar ha så lång tid kvar.

            Under den här perioden har jag inte haft några sjukdomar i akvariet, men det har varit ganska varmt hela tiden då de har gått med först Diskus och sedan Jordätare. Värmen tror jag gör att de lever ett kortare och intensivare liv.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #51
              Jag har nu två yngel från mina Kerri-tetror. Andra gången de fått yngel vad jag vet, de går med 5 kongotetror. Första gången uttökade jag Kerri-tetrorna med 10 stycken då ynglena var små, då blev de visst mat.. Lite trist, men borde jag kanske räknat ut. Som sagt, det finns många sjukt fina tetror! Mina Kongo-hanar är underbara!

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #52
                riktigt bra att en här tråden existerar. Då kan jag ju få hjälp med ett högst "akut" tetraproblem.

                Byter upp mig akvariemässigt nu efter jul (till ett på nånstans 250-350 liter) och vill då utöka med någon ny tetra.

                Har för stunden neontetror, corys, siamesiska algätare och albinoancistrus, tillkommer även kuhlii sen.
                Men jag vill som sagt ha en ny sorts tetra.

                Som jag ser det finns det några huvudsakliga alternativ.
                Röd fantomtetra
                Kongotetra
                Någon form utav smycketetra
                Citrontetra
                Opaltetra
                Silvertipp
                Sorgmantel
                Rödmunstetra

                Så vilken av dessa skulle ni föredra?
                Kan ju även läggas till att neontetrorna är 22 till antalet, och att den nya sorten kommer att bli antingen 10-20. men det känns som att 10 är troligast. 40 stimfiskar i ett 300liters känns rätt mkt.
                All we are, we are.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #53
                  Smyckestetror gillar jag skarpt, i alla möjliga varianter. Fina plus att de har ett kul och lite udda tetrabeteende. Ge dem lite flytväxter att bråka runt i, där kommer troligen även leken att ske (men att få yngel av dem är svårare, de flesta är grymma romrövare). Ett plus är att de mestadels håller till i de övre regionerna i akvariet, du får alltså utfyllnad där.

                  Kongotetror gillar jag också skarpt, men de kan vara lite buffliga. Är de tillräckligt stora ingår dessutom neontetra i menyn.

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #54
                    jasså käkar kongos småfisk? Då går dom bort direkt ^^
                    Ah, tror dock inte smyckestetror KAN vara värre rom/yngelrövare än neontetror. Dom är helt hopplösa...
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #55
                      Tror att mina Glödbandstetror har börjat trivas bra nu, har ca 19 stycken i mitt 340 liters kar. I början så var de inte så färgglada, först nu 1½ månad efter att jag startade upp karet efter flytten från tidigare ägaren har alla börjat färga ut ordentligt och är riktigt snygga nu. Såg att en del av dem börjat få vita spetsar på fenorna som denna bild http://www.icoloridelblu.it/hemigram...ythrozonus.jpg

                      Verkar som att det är de som är lite mindre och smalare som har fått det, en del av dem är rätt tjocka å stora och det var även de som dröjde längst med att få sitt röda band ordentligt utfärgat.

                      Kommentar

                      • candra
                        • January 2010
                        • 455

                        #56
                        Hej!
                        Apropå tetror, så var jag på besök hos en tjej, och jag kommer in i hennes vardags rum, där står ett avkatirum avlångt, säkert 400 -500 liter...och där i hade hon bara neontetror eller kardinaler stimmande...det var riktigt maffigt att se...så stilrent och häftigt, funderar på att göra det... =)
                        // Candra


                        240l sällskap 20l Nano


                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #57
                          Ursprungligen postat av roosterboy
                          riktigt bra att en här tråden existerar. Då kan jag ju få hjälp med ett högst "akut" tetraproblem.

                          Byter upp mig akvariemässigt nu efter jul (till ett på nånstans 250-350 liter) och vill då utöka med någon ny tetra.

                          Har för stunden neontetror, corys, siamesiska algätare och albinoancistrus, tillkommer även kuhlii sen.
                          Men jag vill som sagt ha en ny sorts tetra.

                          Som jag ser det finns det några huvudsakliga alternativ.
                          Röd fantomtetra
                          Kongotetra
                          Någon form utav smycketetra
                          Citrontetra
                          Opaltetra
                          Silvertipp
                          Sorgmantel
                          Rödmunstetra

                          Så vilken av dessa skulle ni föredra?
                          Kan ju även läggas till att neontetrorna är 22 till antalet, och att den nya sorten kommer att bli antingen 10-20. men det känns som att 10 är troligast. 40 stimfiskar i ett 300liters känns rätt mkt.
                          Eftersom Kongo och Smycke tetrorna redan är bortvalda, de som är lite udda i sammanhanget, så finns det en fråga som du kan ställa dig själv.

                          Vill du ha en avlång snabbsimmare eller en högryggad lite lugnare tetra?

                          Personligen tycker jag om att variera med långsmala och högryggade, eftersom de inte blandar sig med varandra på samma sätt som flera liknande arter kan göra.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #58
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Eftersom Kongo och Smycke tetrorna redan är bortvalda, de som är lite udda i sammanhanget, så finns det en fråga som du kan ställa dig själv.

                            Vill du ha en avlång snabbsimmare eller en högryggad lite lugnare tetra?

                            Personligen tycker jag om att variera med långsmala och högryggade, eftersom de inte blandar sig med varandra på samma sätt som flera liknande arter kan göra.
                            Nejnej mannen, smycketetra är inte bortvald!

                            Jadu, det du säger är något jag inte reflekterat över. Bra input, mycket bra input!

                            Eftersom jag redan har neoner (avlånga, snabba) och siamesiska algätare (avlånga, jävligt snabba) så kanske en högryggad skulle vara att föredra

                            Neonerna stimmar ju fruktansvärt bra, är väldigt aktiva och nästan "hyper" så något lite lugnare, kanske med någon annan färg än just neonerna som är väldigt "kalla"

                            Kom med mer input, nu fick du mig att tänka
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #59
                              Jag gör det enkelt för mig

                              Citrontetra


                              Dolkstickstetra, detta är den falska, den "äkta" heter Hyphessobrycon erythrostigma


                              Rosentetra, i detta fall odlingsformen "vitfenad"


                              Du kan utöver dessa ha säg sex Smycketetror, de lever sitt egna liv i den övre nivån, helst med lite flytväxter som nämndes tidigare i tråden.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #60
                                Postar filmen även i denna tråd på mina Gula Kongotetror. Historien bakom dessa firrar och var de bor finns i denna tråd "180 liters Lejonkula" http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134597


                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...