Varför så få frågor om TETROR?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Lite häftigt att du haft dem i 4 år nu. Långlivade fiskar. Vll inte vara någon som märker ord direkt utan läser mycket om Nannostomus eftersom jag tycker de är så intressanta. Du får gärna kalla dina Beckfordi Jag är inte den som är den.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Hoppas någon annan kollar, är det fel artvariant, så ska det självklart ändras.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Kolla själv i artregistret på olika Nannostomus så ser du själv. Men hur gör du med dina Smycketetror ska du "fylla på" stimmet eller blir det ålderdomshemmet som gäller?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jodå, jag har kollat artregistret - och jag håller fast i det jag skrev, fast å andra sidan kan jag ha fel...inte första gången i så fall.

          Nej, jag tänker inte fylla på stimmet - eftersom mina borelliisar finns där också. Dom gillar lugnet, som dom här livliga tetrorna inte ger i ett större stim.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Thaifighter
            • August 2006
            • 420

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Jodå, jag har kollat artregistret - och jag håller fast i det jag skrev, fast å andra sidan kan jag ha fel...inte första gången i så fall.

            Nej, jag tänker inte fylla på stimmet - eftersom mina borelliisar finns där också. Dom gillar lugnet, som dom här livliga tetrorna inte ger i ett större stim.

            //Inger
            Definitivt inte N. beckfordi, kolla här hur dom ser ut:

            Dom blir mer långsmala och betydligt längre, dessutom bara en tjock linje på sidan.

            Här har du dina:


            Så "Bluewing" har rätt!

            Här är lite bilder och info på 18 olika Nannostomus arter:


            Thaifighter
            Alla mina fisk-video på Youtube!
            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Thaifighter
              Definitivt inte N. beckfordi, kolla här hur dom ser ut:

              Dom blir mer långsmala och betydligt längre, dessutom bara en tjock linje på sidan.

              Här har du dina:


              Så "Bluewing" har rätt!

              Här är lite bilder och info på 18 olika Nannostomus arter:


              Thaifighter
              Japp, nu ser jag skillnaden, jag hade inte kollat upp - utan var helt säker på att dom beställdes som A. beckfordi. Tack för att du rättade mig.
              Går in och ändrar!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                Så lite så!

                Thaifighter
                Senast redigerad av Thaifighter; 16 September 2012, 09:52.
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  Fiesta of the Tetras!

                  Här är en gammal video med olika tetror:
                  Rosen Tetra, Marmorerad Bilbuks Tetra, Kardinal Tetra och Större Smycke Tetra, Nannostomus trifasciatus.

                  Thaifighter

                  A video with 4 different species of tetras, fiesting on mosquito larvae and happily "dancing" around!
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Trevlig film med fint inrett kar. Rosentetran är också en väldigt vacker tetra!

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Några bilder på mina N. Beckfordi .
                      Här är leader of the pack:

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,1 KB
ID: 2142769

                      Här är en ranglåg hane som inte ligger lika bra till hos damerna :

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,5 KB
ID: 2142770

                      Det var lek mitt i ett nystan av Hornsärv igår, men eftersom resten av akvariet såg det som lördagsgodis så blev det ju inte mycket av det.
                      Någon som fött upp några yngel av någon Nannostomus?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Vsen
                        • June 2012
                        • 333

                        Sitter själv och funderar på vilken tetra som jag vill ha i mitt pågående projekt med 375L SA nyckelhålsciklider och skalarer.
                        Var fast vid rödmun tills jag hittade citrontetra, såg även att det fanns en hel hög hos en av butikerna.

                        De må kanske inte stimma bäst men ser ut att kunna vara lite roliga att ha.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Vsen
                          Sitter själv och funderar på vilken tetra som jag vill ha i mitt pågående projekt med 375L SA nyckelhålsciklider och skalarer.
                          Var fast vid rödmun tills jag hittade citrontetra, såg även att det fanns en hel hög hos en av butikerna.

                          De må kanske inte stimma bäst men ser ut att kunna vara lite roliga att ha.
                          Citrontera är helt klart en trevlig tetra i det sällskapet, blir inte så "stressigt" som med rödmunnar och de har lite mer karaktär.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Såg Kongotetror idag för första gången och slogs av vilken fin fisk det är! Bilderna på nätet och i böcker gör den inte rättvis gentemot IRL.

                            Undrar dock bara om det är minst 10 som gäller för dem med?

                            Jag har helt börjat tvivla på vilka tetror jag ska ha, såhär lagom i sista stund. Bra? Nje men så kan det bli

                            De jag funderar på nu är- Rosentetra, "Piranga"/N. Beckfordi, Kongo och Vinkel.
                            Jag har ju länge bara haft Vinkel som alternativ men känner nu när jag tittar runt mer intresserat att det finns ju massor med kul.
                            Tänkte mig 2 stim med ca 20 i varje.

                            Vad tycker ni?
                            Gärna en livligare och en lugnare, som kan samsas om karets mellersta och övre delar.
                            Senast redigerad av Likan; 24 September 2012, 13:07.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Kongotetror är inte som "vanliga" Sydamerikanska tetror som man har i ett litet fint stim.

                              Kongotetror dominerar, de tar all mat som kommer ner i karet och de stressar övriga fiskar.

                              Låter ju inte så roligt, typ...

                              Men detta löser man genom att inte ha dem i för små kar, minst 1,5 meters längd. Man ska även se till att man har minst två, helst tre honor på varje hanne. För hannarna är för j*kliga på att jag honor. Lite sorligt eftersom det hannarna som är finast. Men i gengäld så blir de hanar du har väldigt fina eftersom de inte behöver konkurrera så mycket om honorna.

                              Det stim jag köpte till mitt 400 liters för någon månad sedan består av två hannar och sju honor och jag kan lova att dessa två hannar håller honorna sysselsatta. Men eftersom det bara är två hannar så blir det lite lugnare i karet och inte den där tokstressen som det kan bli annars.

                              Ett annat alternativ som jag såg på museet i Malmö är att ha ett stim med bara hannar, fint men urtråkigt.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Kongotetror är inte som "vanliga" Sydamerikanska tetror som man har i ett litet fint stim.

                                Kongotetror dominerar, de tar all mat som kommer ner i karet och de stressar övriga fiskar.

                                Låter ju inte så roligt, typ...

                                Men detta löser man genom att inte ha dem i för små kar, minst 1,5 meters längd. Man ska även se till att man har minst två, helst tre honor på varje hanne. För hannarna är för j*kliga på att jag honor. Lite sorligt eftersom det hannarna som är finast. Men i gengäld så blir de hanar du har väldigt fina eftersom de inte behöver konkurrera så mycket om honorna.

                                Det stim jag köpte till mitt 400 liters för någon månad sedan består av två hannar och sju honor och jag kan lova att dessa två hannar håller honorna sysselsatta. Men eftersom det bara är två hannar så blir det lite lugnare i karet och inte den där tokstressen som det kan bli annars.

                                Ett annat alternativ som jag såg på museet i Malmö är att ha ett stim med bara hannar, fint men urtråkigt.
                                Vad tror du om 1+7 - 240 liter å 120 cm långt. Antar, att det inte kommer att fungera speciellt...

                                Jag tycker, att dom flesta tetror man har i karen "knycker" det mesta av maten...dom är ju snabbast liksom!

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...