Varför så få frågor om TETROR?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #31
    att det är svårt att få lek på tetror kan jag hålla med om.
    Haft neoner i 10 år men aldrig fått något.
    Däremot så lekte mina svarta neoner jag hade för typ 5 år sedan, dock så blev äggen uppätna.

    Var dock i Eksjö denna dag (så jäkla mysigt) och hittade där opaltetror (inte hittat i jönköping) så det blir en tur dit efternyår, inreda ett kar i helsvart (sand, sten, bakgrund etc.) och ett stort gäng opaler. ORGASMISKT!
    All we are, we are.

    Kommentar

    • malavi
      • December 2007
      • 396

      #32
      Ursprungligen postat av roosterboy
      Var dock i Eksjö denna dag (så jäkla mysigt) och hittade där opaltetror (inte hittat i jönköping) så det blir en tur dit efternyår, inreda ett kar i helsvart (sand, sten, bakgrund etc.) och ett stort gäng opaler. ORGASMISKT!
      Sånna här?? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=843&SOK=1
      Mvh Daniel

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #33
        Ursprungligen postat av malavi
        jajjemensan Har ju 22 neontetror, tänkte öka upp till 30 jämnt, sen 30 opaler.
        Kommer bli fantastiskt!
        Opalerna låg ju dock på 40-50 spänn styck (har jag för mig= Men lätt värt
        All we are, we are.

        Kommentar

        • malavi
          • December 2007
          • 396

          #34
          Ursprungligen postat av roosterboy
          jajjemensan Har ju 22 neontetror, tänkte öka upp till 30 jämnt, sen 30 opaler.
          Kommer bli fantastiskt!
          Opalerna låg ju dock på 40-50 spänn styck (har jag för mig= Men lätt värt
          Du har PM
          Mvh Daniel

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #35
            Ursprungligen postat av karrokaja
            tycker personligen att citrontetror är väldigt stissiga.
            Nu kanske dom inte gör sej så bra i mitt kar, jag har ju en väldans massa tetra sorter så det blir lite rörigt.
            Men jag tycker dom är färglösa och tråkiga....:/
            tycker jag sorgmantlar eller fantomtetra är snyggare, men det är ingen fisk jag haft så jag ska inte uttala mej om dessa.

            en fråga C90... leker dina vinkeltetror regelbundet?? gärna efter vattenbyte?
            Min gör det, men har inte fått ett enda yngel att överleva har inte sett några iaf. Har mkt nyfikna hungriga fiskar...
            Dock så fick akvarieaffären växter av mej och i dessa fick dom både vinkelägg och blodfensägg (men bara vinkelyngelena överlevde)
            Citronerna är bleka och färglösa om de inte trivs, det är därför de är svårsålda för affärerna. Men trivs de så får de en härlig gul färg, framför allt hanarna som kan bli overkligt gula.

            Mina Vinklar lever nog inte i en optimal miljö tyvärr De är omringade av stora Jordätare och Flaggciklider. På sena kvällar kan jag se att de är igång med något som jag tolkar som lek, dessutom är de aktiva efter att ljuset slocknat i "månskens ljuset", men vad de gör då kan jag inte se. Om de nu gör något så finns det inte en chans att några rom/yngel skulle överleva.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #36
              Bra tråd Maths.

              Jag bidrar med 2 bilder på Äkta dolkstickstetra, Hyphessobrycon erythrostigma. De ligger nu som störst på 5cm TL.

              Jag känner dock inte igen mig på zoopet bilden i artregistret, men de kanske bleknar med åldern?
              Bifogade filer
              Checking out...

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #37
                Ursprungligen postat av Dre
                Bra tråd Maths.

                Jag bidrar med 2 bilder på Äkta dolkstickstetra, Hyphessobrycon erythrostigma. De ligger nu som störst på 5cm TL.

                Jag känner dock inte igen mig på zoopet bilden i artregistret, men de kanske bleknar med åldern?
                Det verkar var två ytterligheter, kan hålla med om att bilden på Zoopet bilden är den väldigt ljus, men dina verkar vara väldigt mörka. Kan vara bilderna som ljuger åt bägge håll, de jag har haft har varit någonstans mitt i mellan.

                Fina bilder
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #38
                  Jag ska se om jag kan fixa en film vid sovdags även mina brukar visa upp sig lite extra den tiden Särskilt runt bladen till crinumlökarna. Jag har en gammal film då jag startade upp detta kar och då är de aningen mindre än u och något blekare, men ändå rätt röd-rosa.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Nä, att filma tetror är enkelt, fram med kameran bara och låt dom göra sin grej - värre blir det, som du säger C-90, att ta fina skarpa bilder.
                    Jag har haft med den här filmen några gånger tidigare i andra trådar - men passar på att lägga den även här.
                    200 stycken Glödbandstetror (bland andra) i 960-karet!;

                    Jag vet inte hur många gånger jag har sett den här filmen, men många är det!

                    Varje gång jag tittar på den sitter jag och ler som en byfåne

                    Detta är nog den bästa akvariefilm jag har sett på YT.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Jag vet inte hur många gånger jag har sett den här filmen, men många är det!

                      Varje gång jag tittar på den sitter jag och ler som en byfåne

                      Detta är nog den bästa akvariefilm jag har sett på YT.
                      Haha, I kinda like it myself! Jo, det är en go' film. Detta var ju innan discusarna, när ett stort gäng Apistos gick i bottenregionen - och alla tetrorna, där var förutom glödbanden runt 50 Rosentetror och ett 60-tal Kejsartetror också, hade "luftrummet" för sig själva. Det är ganska magiskt, och ger en skönt lugn känsla, att inte ha större fisk i ett sånt här kar - utan bara köra på småfisk.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #41
                        Att få tetror att leka är inte särdeles svårt, det gör de ofta i sällskapsburkar också, enligt mig. Det är däremot en helt annan femma att få rommen att kläcka och dra upp ynglen. Enig i att tetror har blivit lite undanskuffade och används som "utfyllnad". Synd, de är väl värda att testa odling på. Klarar man tetror, med de renhetskrav rom/yngel har, så klarar man busenkelt mycket annat efteråt. Själv har jag inte lyckats särdeles bra med att sätta tetror till lek, troligen slarvat med rengöringen (fast jag _tyckte_ jag var noga...). Har däremot fått en del spontanlekar, men då gäller att man håller dem rätt för att yngel ska överleva.

                        Favoriter hos mig är stänktetra, smyckestetror och udda afrikanska tetror. De förstnämnda har jag fått spontanyngel på, i burkar med mycket utrymme och mängder med flytväxter. Däremot aldrig något på afrikanska tetror. Svart fantom är också en art som jag gillar, likaså citrontetran - fast de man ser i butik oftast har dassiga färger. Rödmunstetran är också en favvo. Nå, en vacker dag ger jag mig på fler tetror, just nu har jag inte många arter.

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #42
                          Det skulle vara intressant att mer i detalj få veta hur Asiaterna lyckas dra upp sådana mängder tetror till en förhållandevis billig peng.

                          Det tyder väl på att om man bara kommer på "knepet" så är de inte så jättesvåra att dra upp.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #43
                            Grym rengöring av lekburken, bra vattenkvalitet och utfodring - helt övertygad om att dessa är knepen. Pinter plus ett bra gäng jag snackat med om tetraodling poängterar hela tiden rengöringen av lekburken. Stämmer också överens med det fåtal erfarenheter av tetraodling jag har. Undantag finns dock alltid, som t ex permanenta lekakvarium med Kejsartetra.

                            Hilsen,

                            /P
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • skorpionen
                              • December 2010
                              • 1

                              #44
                              Jag har bara tetror i mitt 70+ akvarium så de är defenitivt inte utfyllnad.
                              Vita sorgmanteltetror och Kardinal fisk (jättebra kombination)

                              Har haft denna kombinationen i över 2 månader och ingen fisk har dött ännu, är tetror lätta fiskar kanske?

                              Kommentar

                              • O-Jonsson
                                • October 2010
                                • 262

                                #45
                                tänkte skaffa typ 40-50 kardinaltetror till mitt nya 450, och det ska då inte vara någon utfyllnad

                                Kommentar

                                Arbetssätt...