Varför så få frågor om TETROR?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Aha tack Bluewing! Testar utan
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      se bilderna ovan så skriver jag om allt.

      Har ett 260 lit kar som jg tidigare haft malawi i. Nu gör jag om det till småfisk istället och har just nu:

      * 11 endlers (ej de vanliga utan gul/rosa/röda) se bild
      * 4 st fjärilsciklider varav 2 electric blue
      * 3 st adolfimalar (ska bli fler)
      * 3 st siamesisk algätare (kanske ska ha fler??)
      * 3 st oco.... äh nu minns jag inte namnet men små sugmalar, grå med svart rand och svart trekant vid stjärtfenan.

      Nu vill jag fylla på med härliga tetror. Har tittat på stänktetra då den verkar hålla till på övervåningen?

      Neon, kardinal osv är också intressanta och jag hittade ett inlägg här om Anostomus Anostomus som var superfina men de är nog för stora. Kanske smycketetra istället?

      Har ni tips så släng fram dem.

      Vill även ha fler växter men kan så lite om växter så tipsa gärna om det med. Skulle vilja ha ngt gräs eller mossaktigt framtill och lite högre växter baktill.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Mycket intressant tråd som jag läst/skummat igenom. Kan hända att någon redan svarat på det i tråden men jag lägger en fråga här om det går bra =).

        Jag har ett 720 liters kar och i det går 20 st småscalarer som växer och blir större =).
        Det finns åxå 15 st Corydoras Stair Bai, 15 svärdbärare, Några ancistrus, En liten Gibbis, 7 st mosaikguramis, 5 kuliålar, 11 amanoräkor.

        Vill köpa till ett större stim med en sort eller två sorters tetror, hade tänkt mig kardinaltetror i ett 50-60 tal men blev avråd då det kan bli ett dyrt skrovmål tillslut, när scalarerna blir större.
        Tips på vad som kan fungera ihop med Scalarer önskas.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4716.JPG
Visningar: 175
Storlek: 401,7 KB
ID: 2387389
        Tack på förhand
        Med vänlig hälsning Nicklas.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Börja med att titta på de högryggade tetrorna, typ Citrontetra, Rosentetra osv.

          Om du sedan vill ha någon avvikande variant är Vinkeltetran ett alternativ som håller till högt upp i karet. De brukar dessutom klara sig hos större fiskar, om de inte är för små vid inköpet.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Jag har gått och varit sugen på stänktetror ett tag. Är ute efter en tetra som håller sig vid ytan. Någon som erfarenheter av stänktetror i sällskapsakvarium med lugna fiskar?
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av LindaAlgo
              Jag har gått och varit sugen på stänktetror ett tag. Är ute efter en tetra som håller sig vid ytan. Någon som erfarenheter av stänktetror i sällskapsakvarium med lugna fiskar?
              Uppträder inte som en "vanlig" tetra, hannarna är ganska på och jagar honor mer eller mindre konstant enligt min erfarenhet, tvärt emot vad som står i artbeskrivningen. Men det är en trevlig fisk och jag rekommenderar en hanne på tre-fyra honor.

              Vill du ha en mer traditionell tetra som stimmar vid ytan är Vinkeltera ett bra alternativ.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av c90368

                Uppträder inte som en "vanlig" tetra, hannarna är ganska på och jagar honor mer eller mindre konstant enligt min erfarenhet, tvärt emot vad som står i artbeskrivningen. Men det är en trevlig fisk och jag rekommenderar en hanne på tre-fyra honor.

                Vill du ha en mer traditionell tetra som stimmar vid ytan är Vinkeltera ett bra alternativ.
                Det låter som något som jag skulle gilla. Hur stor grupp skulle du tycka behövs i ett 240 liters akvarium? Räcker det med 1 plus 3-4?

                Jag har redan en tetra som stimmar i karet så det behövs inte. Vill gärna ha någon tetra med lite mer attityd som smyckestetran.

                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av LindaAlgo

                  Det låter som något som jag skulle gilla. Hur stor grupp skulle du tycka behövs i ett 240 liters akvarium? Räcker det med 1 plus 3-4?

                  Jag har redan en tetra som stimmar i karet så det behövs inte. Vill gärna ha någon tetra med lite mer attityd som smyckestetran.
                  Inga problem att öka antalet, men se till att det inte blir för många hannar i förhållande till honor.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    Ursprungligen postat av c90368

                    Inga problem att öka antalet, men se till att det inte blir för många hannar i förhållande till honor.
                    Tack så mycket för svaret! Hur är de med maten?
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av LindaAlgo

                      Tack så mycket för svaret! Hur är de med maten?
                      Inga problem, de äter det mesta. Men skicka gärna ner några flugor/spindlar eller annat under det täta täckglaset, för det uppskattas. När jag nämner täckglas så är det två saker som man ska tänka på. Det måste vara tätt, eftersom de hoppar ut i minsta lilla hål. Men om man har helt tätt så kan det bli problem då ytan behöver "vädras" annars kan fiskarna må riktigt dåligt, har varit med om det själv, men jag är ingen kemist som kan svara på varför. Så ha ventilation med nät eller annat över.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av c90368

                        Inga problem, de äter det mesta. Men skicka gärna ner några flugor/spindlar eller annat under det täta täckglaset, för det uppskattas. När jag nämner täckglas så är det två saker som man ska tänka på. Det måste vara tätt, eftersom de hoppar ut i minsta lilla hål. Men om man har helt tätt så kan det bli problem då ytan behöver "vädras" annars kan fiskarna må riktigt dåligt, har varit med om det själv, men jag är ingen kemist som kan svara på varför. Så ha ventilation med nät eller annat över.
                        Jag har en heltäckande ramp från juwel? Så det finns en viss rymd innan rampen tar vid. Fungerar det eller måste jag öppna ändå? Har två möjligheter att öppna upp lite och det är via den luckan som finns till en skummaren eller till foderautomaten? De skulle jag kunna ta bort locken till och sätta nät på.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Stahl
                          • June 2018
                          • 333

                          Vädring behövs förmodligen för att lufta bort de gaser som bildas vid nedbrytning av organiskt material, t.ex. metan.

                          Dock är jag osäker på vilken påverkan vattennivån har. Ja vet att stänktetra vill ha stort avstånd mellan vattennivå och täckglas men hur gör ni med akvarium med andra fiskar, har ni vatten ända upp eller sparar ni 4-5cm till täckglaset?

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Stahl
                            Vädring behövs förmodligen för att lufta bort de gaser som bildas vid nedbrytning av organiskt material, t.ex. metan.

                            Dock är jag osäker på vilken påverkan vattennivån har. Ja vet att stänktetra vill ha stort avstånd mellan vattennivå och täckglas men hur gör ni med akvarium med andra fiskar, har ni vatten ända upp eller sparar ni 4-5cm till täckglaset?
                            Behövs mer värdring än den som redan finns tror du?
                            Jag har det utrymmet ändå pga juwels lock. Så jag har inga täckglas. Vet dock inte hur andra gör.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av LindaAlgo

                              Behövs mer värdring än den som redan finns tror du?
                              Jag har det utrymmet ändå pga juwels lock. Så jag har inga täckglas. Vet dock inte hur andra gör.
                              Har du Juwel med plastlocken är det inga problem.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Stahl
                                Vädring behövs förmodligen för att lufta bort de gaser som bildas vid nedbrytning av organiskt material, t.ex. metan.

                                Dock är jag osäker på vilken påverkan vattennivån har. Ja vet att stänktetra vill ha stort avstånd mellan vattennivå och täckglas men hur gör ni med akvarium med andra fiskar, har ni vatten ända upp eller sparar ni 4-5cm till täckglaset?
                                Ett ständigt dilemma mellan utseende och vad som är bäst.

                                Jag hade ett 720 kar som jag byggde en ram till på ca 10 - 12 cm. I första hand för att jag ville att växterna skulle växa upp över ytan och blomma. Men det blev en hit på alla sätt och vis, var som att köra utan täckglas men ändå ha dem
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...