Axelrodia Riesei (Rubintetra)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Axelrodia Riesei (Rubintetra)

    Finns det någon som vet hur man kan se skillnad på könen hos rubintetran och vilka värden dom behöver för lek?
    Vh Jimmy
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Inte helt säker men tippar på att det är samma som med många andra tetror - honan är större och bukigare (rundare) och hannen är slankare och har snäppet bättre färger. För lek tror jag du behöver göra som med många andra tetror, dvs sätta dem i enskilt lekakvarium som är verkligt bra rengjort (slarva aldrig med rengöring för lekakvarium till tetror).

    Många tetror är inte särdeles svåra att få till lek (själva leken kräver sällan specifika vattenvärden), men att få rommen att kläckas och ynglen att växa upp kan vara svårt till rackarns svårt med just tetror. Till ett lekakvarium hade jag satsat på noll i hårdhet och ca 6,5 i pH (som ovan, inte för att få dem att leka men för att klara rom/yngel). Aldrig odlat den själv, men testat en del annat. Det är iaf de utgångspunkter jag hade börjat med - funkar inte det är det först och främst dags att rengöra odlingskaret ytterligare en runda, sedan trixa mer med vattenvärdena.

    Grund är välmatade avelsdjur, optimalt att separera könen några veckor innan - Helmut Pinter har mycket bra utgångspunkter kring tetraodling i sin bok "Odling av akvariefisk". Genom att starta där har jag klarat mycket jag inte trodde mig om. Finns troligen andra sätt att få yngel av dem också, men i ovanstående hade jag startat om jag verkligen velat odla arten.

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 November 2010, 22:26.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    Arbetssätt...