Vilken sorts tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheoW
    • October 2010
    • 4

    Vilken sorts tetra

    Hej, igår köpte vi ett stim gröna neontetror som verkar trivas jättebra i karet. Men när vi köpte dom så fick vi en annan sort vad jag mistänker. Den är totalt färglös utom en svart prick precis där sjärtfenan börjar, Säljaren sa att det var en likadan som vi köpt, men vi fick en extra iaf. Men är det någon kunnig som vet vad det är för någon sort?. Den hänger med neontertorna ganska ofta men är ofta ute ensam.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Har du någon bild eller har du kollat här:
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_gr...p?GRUPP=Tetror och tetraliknande&ORDNING=all
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • TheoW
      • October 2010
      • 4

      #3
      Kollade förut och den är misstänkt lik nättertor, men dom har röda detaljer på ögonen, vilket min inte har, men annars väldigt lik med pricken vid fenorna

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kanske är en kilfläckstetra eller lykttetra?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • TheoW
          • October 2010
          • 4

          #5
          Njae, den är inte tjock, eller hur man ska beskriva den, utan smal som en neontetra, men det kanske är bäst att jag fixar bild

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kanske en Costellotetra? Du kan tyvärr inte se den artbeskrivningen här, eftersom du inte är goldmedlem.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Om den ser ut ungefär som den här:



              Så finns det säkert 30-40 olika arter som det kan vara varav flertalet obeskrivna (dock inte den på bilden för den kommer från en annan del av Sydamerika än där den gröna neonen bor)

              Gröna neoner är oftast vildfångade och tetror går i mer eller mindre blandade stim. Exportören sorterar ut de arter som är lättsålda och skickar bara dem, men det kommer nästan alltid med enstaka exemplar av andra arter. Vanligen har de inte så mycket färger och exporteras därför aldrig "som sig själva". Därför förekommer de normalt aldrig i akvarieböcker eller på akvarie-siter och är ofta ganska okända även inom vetenskapliga kretsar.

              Gläds åt din fisk! Du är kanske ensam om att hålla den, men räkna inte med att få tag i en till.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Det är inte möjligen en sån här?


                Jag har nyligen sett enstaka Hemigrammus hyanuary som "kontamination" bland vildfångade kardinaltetror. Den är rätt lätt att känna igen på en lysande orange fläck vid stjärtfensbasen.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...