Ev. yngel av Hyphessobrycon eques

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bangen
    • August 2009
    • 31

    Ev. yngel av Hyphessobrycon eques

    Har ett par Hyphessobrycon eques honor som ser ut att gå med rom. Eftersom jag aldrig har fått yngel av nåt annat än levandefödare förut så undrar jag vad man ska mata med den första tiden.

    Behövs det droppar eller räcker det med typ cyclops eller nåt annat typ av foder?(Har det mesta frysfoder och flingor mm.) Har ingen intresse att odla ynglen men vill ändå att dom inte skall må dö för att det inte finns nåt för dom att äta. Dom som överlever i karet får bo kvar ev. om det blir för många så tar min lokala zoo affär in dom. Men som sagt så kommer jag inte försöka driva upp några mängder.


    Mvh

    Bangen
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Lite olika vad tetrors yngel kan ta första tiden, beroende på storlek på ynglen när de kläcks (varierar med art). I värsta fall behöver du infusorier eller liknade smått foder. I bästa fall tar de nykläckt artemia och mikromask på studs. Droppar kan hjälpa till att ge infusorier, så det är inte fel. Du kan testa med JBL:s Novofluid, men det är en klen ersättning för levandefoder.

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 October 2010, 06:34.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Bangen
      • August 2009
      • 31

      #3
      Vet inte hur stora dom blir så tänkte kolla vad som behövs. Va inne på zoo affären och kolla på Novofluid eller nåt liknande iaf, men tyckte inte att det kändes som det inte skulle bli nå mycket mat. Det stod att man skulle droppa ett par droppar vid matning och då blir det inte så mycket att äta för dom. Därför tyckte jag att typ cyclops eller artemia skulle vara bättre mat om dom fick i sig det.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Serpatetror (det finns flera arter) hör inte till de mest lättodlade tetrorna. Det framgår inte hurdant vatten du har i kranen, men är vattnet för hårt blir det inget. Det finns två sätt att få yngel av de lite känsligare tetrorna, antingen klinskt rent (låna Helmut Pinters "Odling av akvariefisk" på biblioteket, lite föråldrad bok men bra - fast jag har aldrig lyckats själv med den metoden) eller så släpper du ned paret i ett tätt planterat akvarium (utan fisk och räkor!), 50% nytt vatten (ev. rent regnvatten), gärna med sand och eklöv på botten, några dagar. Tag sedan bort de vuxna fiskarna. Dämpad belysning. Sedan är det bara att hoppas. Dyker det upp yngel efter några veckor matar man varje dag med nykläckt artemia.

        Ett tredje sätt är att låta fiskarna gå själva i ett stort akvarium med jättemycket växter. Eventuellt dyker det upp någon enstaka ungfisk så småningom.

        Kommentar

        Arbetssätt...