Kön Pygocentrus Nattereri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    Kön Pygocentrus Nattereri

    Har letat över nätet och kan inte hitta någon fakta om hur man ser skillnaden på hona och hane utav fisken pygocentrus nattereri. Någon här som har den faktan att bjuda på ? Kan vara trevligt att veta så man kan se skillnad på dem rackarna
    Tack !
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Googlade lite snabbt, men hittade inget direkt användbart. Det ska vara små eller inga skillnader på könen. Någonstans nämndes att honan kan ha gulare buk, samt att man vid observation av en grupp under längre tid kan avgöra könen (ffa vid lekperiod, hannen har lekdräkt plus att han "spelar" för honan genom att simma i cirklar runt henne). Inför lek bör honan vara rundare om buken.

    Ytterligare ett alternativ är att kika på könsöppningen, honan bör ha rundare genitalöppning än hannen. Med just Piraya med lite storlek så skulle jag ändå undvika hantering. De må vara skygga fiskar i akvarium, men vid hantering vet jag att det hänt olyckor.

    Dessutom, jag tror det behöver vara lite storlek på dem innan man kan se någon könsskillnad ens vid längre observation. De blir ju rätt stora och jag vet inte i vilken storlek de blir könsmogna. 10 cm?

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #3
      Tack så mycket, ja jag läste också det med lite gulare buk, men om jag fattade det rätt så var det en liknande sort av pygocentrus men inte samma. För jag har nämligen en som är lite rundare än dem andra.
      Kan vara rätt svårt att kolla könsöppningen, då dem simmar konstant hela tiden, mina är faktiskt inte speciellt skygga, det är bara när hunden är i närheten och skall försöka "äta" upp dem hehe. Jag tror min största ligger runt 15cm och den minsta på 10-12 cm ca. Men får la se om det händer något eller inte, troligen lär det väl inte ske med tanke på det hör till ovanligheterna.

      Men tack för infon


      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Googlade lite snabbt, men hittade inget direkt användbart. Det ska vara små eller inga skillnader på könen. Någonstans nämndes att honan kan ha gulare buk, samt att man vid observation av en grupp under längre tid kan avgöra könen (ffa vid lekperiod, hannen har lekdräkt plus att han "spelar" för honan genom att simma i cirklar runt henne). Inför lek bör honan vara rundare om buken.

      Ytterligare ett alternativ är att kika på könsöppningen, honan bör ha rundare genitalöppning än hannen. Med just Piraya med lite storlek så skulle jag ändå undvika hantering. De må vara skygga fiskar i akvarium, men vid hantering vet jag att det hänt olyckor.

      Dessutom, jag tror det behöver vara lite storlek på dem innan man kan se någon könsskillnad ens vid längre observation. De blir ju rätt stora och jag vet inte i vilken storlek de blir könsmogna. 10 cm?

      Hilsen,

      /P

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Kolla könsöppningen gör man med håv, och vända fisken med buken uppåt. Krävs en del erfarenhet för att se skillnad (jag har inte gått kursen men kan teorin...). Med piraya i den sizen hade jag inte provat att kolla könsöppningen. Bättre då att kika på beteendet, samt "kurvorna" på fisken. Har dock fortfarande inte en susning om i vilken size de blir könsmogna.

        Nå, lycka till!!

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Hallander
          • August 2010
          • 580

          #5
          Allright, ja dem sprattlar en hel del i håven där, men ja jag får försöka forska lite men tack för tipsen !

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Prova gärna att ställa din fråga på http://mfksweden.forum24.se/
            Vi har många kunniga pirayaentusiaster där.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            Arbetssätt...