Hur strömt???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltsetas
    • June 2010
    • 96

    Hur strömt???

    Hej! jag har pirayor i mitt stora kar... jag har läst att dom beh minst 50% mer filtrering än vad litern på akvariet... till exempel jag som har 1225 beh alltså minst 2450 l/h... men har inte hittat nåt om hur strömt dom vill ha? å gått runt å tänkt på de länge nu.... nån som vet? lr nån som vet hur strömt de är i amazonas?

    finns de nåt sätt å mäta hur strömt ens eget vatten är? jag vill försöka få de så bra som möjligt, varken mer lr mindre

    Tacksam för svar:
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    #2
    För tillfället har jag ett kar med pygocentrus nattereri i, och där har jag 2 inner filter, en lite mindre och en större, den lilla ligger på 400l/h och den större vet jag inte iomed lappen är borta, men ska flytta över dem till mitt andra 375kar på torsdag, och där kommer jag köra med dessa innerfilter, kommer antagligen att byta ut den lilla med en stor till, samt ett ytterfilter som kör på 680l/h. Det är var jag kommer att köra med

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      5ggr akvarievolymen (alltså 500%) tycker jag är mer lagom för att få ett effektivt filter sen kan du använda olika grova utblås för att skapa den strömning du vill ha, pirayor föredrar väl ett ganska lugnt vatten men ändå ett stort flöde! Jag brukar använda grova 90graders rörböjar som riktas nästan rakt upp i de kar som ska ha ett lugnt vatten! http://www.akvarieshop.se/-c-49_70.html
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Faltsetas
        • June 2010
        • 96

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        5ggr akvarievolymen (alltså 500%) tycker jag är mer lagom för att få ett effektivt filter sen kan du använda olika grova utblås för att skapa den strömning du vill ha, pirayor föredrar väl ett ganska lugnt vatten men ändå ett stort flöde! Jag brukar använda grova 90graders rörböjar som riktas nästan rakt upp i de kar som ska ha ett lugnt vatten! http://www.akvarieshop.se/-c-49_70.html
        http://www.akvarieshop.se/-c-49.html...d35146fcb20351
        Då är jag inte helt ute och cyklar då.... jag har runt 8-9000 l/h i mitt för tillfället, men ville veta ifall de var för mycke lr lite... men de e ju okej då antar jag... jag har redan löst de med böjar och så men jag tänkte på de att amazonas borde väl ändå ha de lite strömt lr?

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Man behöver sällan oroa sig för att det är för mycket cirkulation i akvariet
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av DAHLBERG
            Man behöver sällan oroa sig för att det är för mycket cirkulation i akvariet
            Nej men man kan väldigt lätt få problem med hårda strålar som får fisken att åka runt som i en tvättmaskin... Så det är skillnad på cirkulation och strömningar
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Sant
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Nej men man kan väldigt lätt få problem med hårda strålar som får fisken att åka runt som i en tvättmaskin... Så det är skillnad på cirkulation och strömningar
                Så mycket ström får du aldrig i ett vanligt akvarium, det är bara för fisken att flytta sig ett par cm så är det en helt annan fart på vattnet där. Sedan är det inte nödvändigt att ha ett sådant utblås heller som du föreslog, det finns smidigare lösningar med strilrör osv.
                Varför skapa ett "problem" i onödan.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Faltsetas
                  • June 2010
                  • 96

                  #9
                  jag menade då att skall man ha en ström i akvariet? lr skall man skita i de? amazonas har ju en konstant strömmning.... å isf, hur hårt skall jag lägga den?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Så mycket ström får du aldrig i ett vanligt akvarium, det är bara för fisken att flytta sig ett par cm så är det en helt annan fart på vattnet där. Sedan är det inte nödvändigt att ha ett sådant utblås heller som du föreslog, det finns smidigare lösningar med strilrör osv.
                    Varför skapa ett "problem" i onödan.
                    Den lösning jag har är det effektivaste hittills för att få ett lugnt vatten, strilrör är det sämsta alternativet jag provat då det ger stenhårda små strålar som drar med sig växterna till andra sidan karet!!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      #11
                      Hydor koralia ger en mjuk stråle. De är mycket svagare än de verkar. Jag har koralia 1 till mitt 120 saltvatten (sammanlagt med de andra pumparna ca 2-3000 l/h). Skulle lätt kunna ha en koralia 2.
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Den lösning jag har är det effektivaste hittills för att få ett lugnt vatten, strilrör är det sämsta alternativet jag provat då det ger stenhårda små strålar som drar med sig växterna till andra sidan karet!!
                        Du är lustig du...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Den lösning jag har är det effektivaste hittills för att få ett lugnt vatten, strilrör är det sämsta alternativet jag provat då det ger stenhårda små strålar som drar med sig växterna till andra sidan karet!!
                          beror väl lite på hur röret är dels riktat, dels hur stora hålen är......



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Och att man planterar växterna, lämpligtvis i sand eller grus...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Faltsetas
                              • June 2010
                              • 96

                              #15
                              och fortfarande ingen som kan komma tillbaka till topic? :P ström lr inte? hur hårt skall jag sätta de isf?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...