Piraya hjälp???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltsetas
    • June 2010
    • 96

    Piraya hjälp???

    Hej! jag har som sagt rödbukade pirayor... och jag beh lite hjälp för de står ingenting på nätet om dessa frågor lr hur man hittar svaret...

    1. Hur ser man skillnaden på kön?
    2. Hur stora blir dom? min största passerade precis 31 cm som jag räknat ut på ett ungefär, dom andra ligger väl på runt 28 cm
    3. Var hittar jag en håv som inte går sönder? ibland när jag lyfter upp dom för å göra rent hela akvariet så biter dom sönder håvarna, haft 5-6 stycken hitills :P
    4. Hur vet man när dom har parat sig? läste nåt om att dom gräver hål i sanden? å de har mina gjort på ett speciellt sätt, men däri ligger inga rom-korn, lr e dom extremt små?
    5. följdfråga från nummer 4, läste även att dom beh lite grumligare vatten då dom skall para sig å att de underlättar om man ger dom levande mat, stämmer de? å hur gör man vattnet grumligt utan att smutsa ner de?

    Tror de var allt, kommer säkert på nåt mer under tidens gång nu när jag hittat denna sidan, jag har fått svar på allt jag undrat å då har jag tänkt på de å letat i 1 år, på en vecka medlemsskap här har jag fått reda på mer...

    Tacksam för svar, Mvh Mattias
  • cavelzini
    • October 2009
    • 318

    #2
    Kolla artbeskrivningen så får du endel svar i alla fall

    Kommentar

    • Faltsetas
      • June 2010
      • 96

      #3
      jo vet, redan läst den... men står inte den infon jag beh.... :P

      Kommentar

      • cavelzini
        • October 2009
        • 318

        #4
        Ursprungligen postat av Faltsetas
        jo vet, redan läst den... men står inte den infon jag beh.... :P
        Ok Va inte säker på ifall du hade läst den med tanke på att du frågade om storlek osv.

        Finns ingen distinkt yttre skillnad på könen vad det verkar förutom en viss färgskillnad...

        Vad det gäller håvar så verkar det som att du får räkna med att de går sönder, verkar inte finnas några som klarar av tänderna men inte skadar fisken i övrigt

        har du kollat mfksweden där finns det säkerligen folk som har stor erfarenhet av pirayor

        Kommentar

        • Faltsetas
          • June 2010
          • 96

          #5
          jo den har jag läst... men den verkar kunna bli större än 35 cm, å de me färgerna, jag formulerade mig kanske dåligt, men menade ifall de går å se på annat sätt? kanske honorna lr hanarna blir större?

          Kommentar

          • cavelzini
            • October 2009
            • 318

            #6
            Har aldrig haft pirayor själv men läst endel om dom då jag va sugen på att skaffa en gång i tiden. Storleksmässigt så är det säkert möjligt att de kan bli större då föda, miljö osv spelar in. Finns inge storleksmässig skillnad mellan honor och hanar.

            Rommen är ju guld/genomskinlig så den kan nog va väldigt svår att upptäcka i sanden

            Kommentar

            • Faltsetas
              • June 2010
              • 96

              #7
              ok, då blev de lite knepigare :P hur kommer de sig att vissa blir större än dom andra trots de att dom stora e syskon å dom äter lika mycket, dom simmar i samma kar... :P jäkla skumt...

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Ursprungligen postat av Faltsetas
                ok, då blev de lite knepigare :P hur kommer de sig att vissa blir större än dom andra trots de att dom stora e syskon å dom äter lika mycket, dom simmar i samma kar... :P jäkla skumt...
                Vissa kanske får tag på mer mat än andra, och sen spelar väl generna in lite.

                Kommentar

                • cavelzini
                  • October 2009
                  • 318

                  #9
                  Vet inte va det kan bero på faktiskt,

                  har märkt det att när jag köpt grupper av fiskar även från samma kull så växer de i lite olika takt ibland kommer de mindre ikapp men ofta skiljer det ju endel i storlek även mellan syskon så att säga

                  ...brorsan är 15 cm längre än mig även om man tycker att generna skulle va någorlunda lika haha, kanske samma sak när det gäller fiskar

                  De lägger i alla fall många ägg 500-1000 st så jag tror inte de är så stora, ibörjan så vaktar båda föräldrarna rommen men jag har för mig att honan jagar bort hanen efter någon dag och tar över själv

                  Kommentar

                  • Faltsetas
                    • June 2010
                    • 96

                    #10
                    okej, jag tror nämligen dom håller på me nåt fuffens nu, dom gräver i sanden å simmar fram å tillbaka till den platsen... men hur skall jag göra om de nu kommer ägg? kommer dom inte bli uppätna av dom andra? lr dom kanske såpass små att dom skiter i de?

                    Kommentar

                    • cavelzini
                      • October 2009
                      • 318

                      #11
                      Såg att jag skrev fel, det är hanen som sköter om rommen...vet inte om det finns risk att de käkar upp äggen men jag skulle nog rekommendera att du flyttar de till ett yngelkar om du har möjlighet...äggen klibbar fast på sanden så om d bara delar av karet så ska det inte va några problem och flytta dom

                      hittade lite om yngel:

                      I ett uppfödningsakvarium är ungarna frisimmande på åttonde dagen. Sedan de förbrukat gulesäcken kan de utfodras med artemia. Under den första månaden måste ynglen sorteras efter storlek. Vid tre månaders ålder kan man ge röda mygglarver, skrapat kött och skrapad fiskfilé. Matar man med mygglarver allt för tidigt finns det risk att ungdjuren kan kvävas.

                      Kommentar

                      • Faltsetas
                        • June 2010
                        • 96

                        #12
                        tack så mycket för den infon... både lättläst och info rik (y) jag får köpa ett yngelkar, men du menar ett sådant som hänger i samma akvarium? lr menar du helt fristående, då borde de väl vara bättre me ett eget akvarium? jag har ett 65 liters hemma

                        Kommentar

                        • cavelzini
                          • October 2009
                          • 318

                          #13
                          Ursprungligen postat av Faltsetas
                          tack så mycket för den infon... både lättläst och info rik (y) jag får köpa ett yngelkar, men du menar ett sådant som hänger i samma akvarium? lr menar du helt fristående, då borde de väl vara bättre me ett eget akvarium? jag har ett 65 liters hemma
                          65 litarn skulle funka alldeles utmärkt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...