Mat till Pirayor (levande, fryst och färsk) :P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Natalciklid, mozambiquetilapia, mozambiquemunruvare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1354&SOK=1
    Du kan ju inte länka till artbeskrivningen som är till för betalande medlemmar.

    http://www.gcca.net/fom/Oreochromis_mossambicus.htm

    Kommentar

    • Faltsetas
      • June 2010
      • 96

      #17
      tack

      Kommentar

      • Faltsetas
        • June 2010
        • 96

        #18
        finns de nån bra sida där man kan få info om hur man föder upp dom? vad man bör tänka på och diverse?

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #19
          Du får googla lite själv helt enkelt, så svårt är det inte. Du får 209 000 resultat om du googlar på Oreochromis mossambicus. Bara att börja läsa.

          Kommentar

          • Faltsetas
            • June 2010
            • 96

            #20
            menade ifall nån vet lite bättre, lr har gjort de själv härinne?

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ledsen om inte länken funkade det stod att den var för alla medlemmar.
              Jag odlar en släkting av den professionellt i dammar Nil Tilapia eller (Oreochromis niloticus)
              men har också odlat natalciklider i relativt stor skala. De senare är bättre för dig eftersom dom börjar leka när dom är relativt små. Min blir ca ½ kilo på 6 månader men räkna med att dina är bra foderfisk mellan 1 – 2 månader. Dom får 100 – 400 yngel per kull och leker ungefär var 3 vecka. Ju mer plats dom har och ju varmare vatten desto bättre växer dom. Du matar med pellets med relativt hög vegetabilisk inblandning. Jag använder grönvatten dvs alger till stor del. Dom skall ha massor med mat.
              Lekbeteende. Hanen gräver en grop som han vaktar och lockar till sig honorna i. Honorna munruvar 1 – 2 veckor. Du skall ha gömställen för honorna. Jag använder små plast hinkar. Avkapade plaströr brukar också funka.
              Jag tar upp mina honor och håller dom separat. Sedan tar jag bort dom så snart dom spottat ynglen. Men dom äter inte alltför mycket yngel om du matar bra!
              OBS Du skall helst inte mata honorna när dom ruvar
              Senast redigerad av bossep; 24 July 2010, 00:39.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • putte90
                • July 2010
                • 62

                #22
                jag kan bara hålla med. jag hade natalciklider för 2-3 år sedan. 1 hane med 3 honor, och jag fick yngel av alla honorna hela tiden i princip.. riktigt jobbiga fiskar x)

                Kommentar

                • Faltsetas
                  • June 2010
                  • 96

                  #23
                  Tack för de svaret... Uppskattas ingen fara med länken... jag har några frågor angående de bara? skall jag inte mata dom alls under 1-2 veckor när dom mun-ruvar? hur får man bästa "grönvatten" hur länge brukar de ta innan dom spottar ut ynglena?

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Ursprungligen postat av Faltsetas
                    Tack för de svaret... Uppskattas ingen fara med länken... jag har några frågor angående de bara? skall jag inte mata dom alls under 1-2 veckor när dom mun-ruvar? hur får man bästa "grönvatten" hur länge brukar de ta innan dom spottar ut ynglena?
                    Jag matar inte under ruvningen men har dom i grönvatten. Jag ser alltid till att hålla honorna för sig själva efter att de spottat så dom får tid att äta upp sig.

                    Grönvatten: Hmm, Mitt sätt är kanske inte att rekommendera men jag använder brunnen hönsdynga!
                    Det kan lukta lite så använd det inte inomhus och i bostad med hustru/make! Sedan rejält med ljus helst solljus.
                    I ditt fall skulle jag nog ympa med matjord och konstgödning. Exempelvis blomstra.
                    Eftersom jag har hårt vatten med mycket Kh så mäter jag ammonium och stoppar i fisk när det går ned. Om du har relativt lågt PH Kh så håll koll på nitriten. Jag skulle i så fall buffra med bikarbonat. Alger (grönvatten) kan använda både CO2 och bikarbonat som kolkälla.
                    Kort sagt gör tvärs om mot vad man rekommenderar för algfritt akvarium!


                    Men krångla inte till det! NatalCiklider kan man nästan inte få död på. Skaffa ett lagom akvarium (250 -300 l) i med lite grus och några rör (tegel eller plast) ett bra filter med yngelsil och 1 hane 3 honor.
                    Om du sedan har 1 eller 2 lika dana burkar för ynglen att växa upp i så är det bingo!
                    Mata med bra foder och sallad!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...