neontetrorna är slöa!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    neontetrorna är slöa!?

    Tjaba!

    Mina neontetror är vid botten på samma ställe hela dagen.
    De gör ingenting,bara är där...de ser ut preis som vanligt fast inte lika livliga.
    Jag har fått lite högre nitrit på sistone och mina guppys har dött
    Nyss satt jag och tvättade grus och tänkte tömma karet och lixom börja om. Medans jag gör om ska jag ha de fiskarna i ett mindre kar.

    Är neontetrorna slöa pga nitriten?

    Är det ett dåligt tillfälle att "starta om"?

    Hur kan jag hjälpa neontetrorna om de är sjuka?

    MVH // Wilma
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    #2
    hur ser man om de har neonsjuka?
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Neontetror är ganska stillastående fiskar över huvud taget, men dåligt vatten gör knappast saken bättre.

      Du ska normalt sett aldrig få nitrit i ett akvarium som varit igång mer än en månad; undantaget är om du dödar filterbakterierna med medicin eller genom att städa för mycket. När du tvättar gruset och börjar om så måste akvariet starta om från början igen, dvs du kan mycket väl få en ny nitrittopp.

      Om du tror att du har dåligt vatten, gör ett vattenbyte. Upprepa det gärna dagligen i en vecka. Tillsätt också en knivsudd bordssalt, gärna med jod, till varje hink vatten du byter.

      Du kan också prova att lukta på vattnet. Akvarievatten kan lukta "sjö", men ska aldrig lukta direkt illa, gör det det så är det ett tecken på att man har nitrit och ammoniak i vattnet, och att man bör göra tätare vattenbyten.

      Neonsjuka är mycket ovanligt, och yttrar sig som vita fläckar på fisken, framförallt vid basen på ryggfenan. Jag har under 35 år som akvarist aldrig sett neonsjuka.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • wowilolmoma
        • January 2010
        • 317

        #4
        ok då har de inte neonsjuka jag gjorde om akvariet igår med de är fortfarande slöa men vi får se om de kommer igång.
        60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
        190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
        Å en kissemiss

        Kommentar

        Arbetssätt...