Hur många för att de ska trivas??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurranr37
    • February 2010
    • 54

    Hur många för att de ska trivas??

    Jag har ett 300 liters akvarium och just nu har jag bara 11 st lykttetror och 3 st pansarmalar i det. Måste jag köpa fler lykttetror för att de ska trivas eller räcker det med 11 st??
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Ursprungligen postat av gurranr37
    Jag har ett 300 liters akvarium och just nu har jag bara 11 st lykttetror och 3 st pansarmalar i det. Måste jag köpa fler lykttetror för att de ska trivas eller räcker det med 11 st??
    Framför allt skulle jag rekomendera dig att köpa fler pansarmalar. De trivs bäst i en grupp på minst 6 stycke. I ditt 300L kan du hae en grupp på 10-15st.
    Lykttetrorna kan du också utöka. Utan problem kan du ha 10st till. Har du inga andra fiskar kan du ha ännu fler.

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • Johan0201
      • June 2007
      • 708

      #3
      Ursprungligen postat av lofstrog
      Framför allt skulle jag rekomendera dig att köpa fler pansarmalar. De trivs bäst i en grupp på minst 6 stycke. I ditt 300L kan du hae en grupp på 10-15st.
      Lykttetrorna kan du också utöka. Utan problem kan du ha 10st till. Har du inga andra fiskar kan du ha ännu fler.

      //Roger
      Håller helt med här, pansarmalar verkar vara ganska känsliga för att inte gå i grupp, så se till att införskaffa ett gäng pansarmalar till=)
      1* 540 liter med SA/CA ciklider
      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

      www.tvspel.ifokus.se

      Kommentar

      • gurranr37
        • February 2010
        • 54

        #4
        Ja jag ska köpa fler pansarmalar till helgen Men jag undrar om jag måste köpa fler tetror eller om det funkar med 11 st? Jag ska ha diskus och dvärgciklider i karet också

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Ursprungligen postat av gurranr37
          Ja jag ska köpa fler pansarmalar till helgen Men jag undrar om jag måste köpa fler tetror eller om det funkar med 11 st? Jag ska ha diskus och dvärgciklider i karet också
          Då tycker jag att du ska ta det lugnt med fler fiskar.

          Pansarmalarna utökar du så att du har en grupp på 10-15.
          Lykttetrorna har du som nu.
          Diskusar kan du ha 5-6stycken.
          Dvärgciklider är ju lite difust men ett eller två par om du väljer parbildande. 1 hane och tre honor om du väljer haremslekande.

          Nu ska du ju kanske utöka antalet fiskar lite succesivt men börja med pansarmalar, sedan dvärgciklider och sist diskus när du känner att akvariet är i bra balans och du har koll på vad som krävs för att diskusen skall trivas.

          Det enda som jag skulle ha kompletterat din besättning med är ett par malar typ ancistrus. Kan vara bra med lite algätare.

          Lycka till!

          /Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • gurranr37
            • February 2010
            • 54

            #6
            Så imorgon när jag ska köpa fler firrar så kan jag köpa så jag har 10 pansarmalar och några algätande??skulle det funka med att köpa dvärgciklider oxå eller är det för tidigt??

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Ursprungligen postat av gurranr37
              Så imorgon när jag ska köpa fler firrar så kan jag köpa så jag har 10 pansarmalar och några algätande??skulle det funka med att köpa dvärgciklider oxå eller är det för tidigt??
              Skulle råda dig att vänta med dvärgarna lite då de kan vara riktigt känsliga.

              Pansarmalar och kanske två algätare hade jag kört på.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • hult87
                • February 2010
                • 1287

                #8
                låter som det kan bli ett riktigt snyggt akvarium undrar en grej bara :P kan man ha pansarmalar av olika sorter tillsammans?

                Kommentar

                • Johan0201
                  • June 2007
                  • 708

                  #9
                  Ursprungligen postat av hult87
                  låter som det kan bli ett riktigt snyggt akvarium undrar en grej bara :P kan man ha pansarmalar av olika sorter tillsammans?
                  Jag tror inte att det ska vara några problem att blanda, men blir det inte trevligare att ha en grupp med samma arter?
                  1* 540 liter med SA/CA ciklider
                  9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                  www.tvspel.ifokus.se

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johan0201
                    Jag tror inte att det ska vara några problem att blanda, men blir det inte trevligare att ha en grupp med samma arter?
                    okej, jo det är det kanske

                    Kommentar

                    Arbetssätt...