Leker sig till döds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Leker sig till döds?

    Jag har för 4 dagar sedan flyttat över mina 13 glödbandstetror till mitt nya 240 l. De lekte samma kväll och natt.

    Nu idag har de börjat leka igen, hanarna är rejält avmagrade och ser hemska ut. Törs ju inte heller ge dem så mycket mat pga att akvariet är nystartat.

    Vad gör man för att få dem att sluta leka? så jag inte förlorar hela stimmet...

    En lite annorlunda tråd kan jag tänka mig...
  • CyberLizard
    • October 2009
    • 165

    #2
    Hm, bra fråga. Mina koppartetror slåss mest. De gånger de ser ut att leka verkar de bli aningens lugnare. Det har bara hänt när jag ändrat temperatur upp eller ner. Äter de om du ger dem liiiiiite mat? Vad har du för temperatur?
    Projektråd 160L SA

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Ja, de är först att äta när flingfodret kommer ner och det verkar trigga dem ännu mer att leka!? Temp ligger på 21 grader.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Tror inte det är något problem.
        Låt dem hålla på.
        Om inte annat blir det en omfördelning av födan (från honorna) om hannarna får chans att äta upp en del av rommen.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Fast rommen käkar praktbotiorna upp såfort de får chansen.

          Kommentar

          • Lellel2
            • September 2009
            • 199

            #6
            Brukar man inte kunna höja/sänka tempraturen för att stimulera lek? Kan man inte bara vända på det, om tetrorna vill ha varmt vatten för att leka kanske man kan sänka några grader?

            Annars borde du kanske mata mer, i med lite snabbväxande växter, 240 liter ger en hyffsad buffert?

            Vad är det något som finns i burken?
            "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
            Work smart, not hard

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Det är 22 grader varmt i rummet så sänka vattentemperaturen är nog lite svårt om man vill ha det jämnt.

              Nitriten har börjat komma krypande så måste vara sparsam med maten. Tja.. det mesta gick åt till inköp av akvariet, växter och grus

              13 Glödbandstetror, 3 neoner, 4 små praktbotior, 1 ancistrus, 1 liten pleco och en vändmal.

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Idag har de bestämt sig för att de har lekt färdigt för den här gången. De alla är rejält tunna men har börjat slåss ganska rejält nu. Börjar fundera på om de kanske fått någon chock av det större utrymmet? (kommer från 120 l från början)

                Neonerna kan simma omkring helt ostörda medans glödbanden hackar och jagar varandra rejält.

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Tänkte bara berätta hur det hela slutade.
                  Efter 5:e leken så dog en av hanarna och de fick flytta in i mitt 120 l för att lämna plats åt nya fiskar. Så nu har de äntligen slutat leka iaf

                  Kommentar

                  Arbetssätt...