tetror+ytskikt=sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    tetror+ytskikt=sant?

    Nu skulle jag behöva lite hjälp här gott folk

    Mina kerritetror har jag insett blir för stora och för bossiga för att mina stackars apistos ska komma till sin rätt, därför har valet gått att låta kerrisarna simma vidare i dannes stora kar där de får sträcka på sig lite bättre också 375L slår runt 200L med hästlängder hehe

    Så då ska jag alltså på nytt välja vilka tetror jag vill ha, det jag är ute efter är något ganska färgglatt och det ska hålla till mer i ytskikt än mellan och bottenskikt, för det har jag märkt på kerrisarna, de skiter nästan i ytskiktet och hänger bara närmare botten och mellanskiktet...

    kriterierna är att de inte ska bli för stora och de ska gärna vara färgglada.
    de sorter jag tänkt på änsålänge är:

    Neontetror (Paracheirodon innesi)
    glödbandstetror (Hemigrammus erythrozonus)
    kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae)


    Några andra tips och de ska som sagt helst hålla till i ytskiktet som det verkar som att glödbandarna åtminstone inte gör
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    bumpar för att jag sitter på jobbet och har tråkigt.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nej, ingen av de tetrorna är ytfiskar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Vinkeltetror håller sig väldigt mycket vid ytan. Inte så färgglada men de stimmar väldigt fint.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Nej, ingen av de tetrorna är ytfiskar.
          om vi säger så här då minst bottenskiktlevande?

          Ursprungligen postat av myslas
          Vinkeltetror håller sig väldigt mycket vid ytan. Inte så färgglada men de stimmar väldigt fint.

          tyvärr går det mer och mer åt vinkeltetror :/
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • suzanne.h
            • March 2005
            • 223

            #6
            Av de tetror du nämnt skulle jag välja kolglödstetra. Glödbandstetran blir ju lika stor som kerritetran. Ett annat alternativ är drottningrasboran som håller till i de övre regionerna är tillräckligt liten och färggrann.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av suzanne.h
              Av de tetror du nämnt skulle jag välja kolglödstetra. Glödbandstetran blir ju lika stor som kerritetran. Ett annat alternativ är drottningrasboran som håller till i de övre regionerna är tillräckligt liten och färggrann.
              jo glödbanden blir ju stor tyvärr :/

              drottningarna kommer tyvärr från asien så de går helt bort, hade jag inte varit så inbankad på SA så hade de däremot troligen redan funnits i karet

              lutar mer och mer åt kolglödare, men man borde kanske kunna blanda och köra 8-10 kolglöd samt 8-10 neoner.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Om du kan tänka dig nån annan liten stimfisk förutom tetror och (nödvändigtvis) måste va fisk från SA så kan kanske dvärgbilbuk eller nån annan bilbuk vara ett bra alternativ.
                Enligt mina erfarenheter så håller neoner och kardinaler förvisso till lite över allt men tenderar att uppehålla sig i mittenregionen av vattenpelaren åtminstone i små till medelstora kar.
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rooster
                  Om du kan tänka dig nån annan liten stimfisk förutom tetror och (nödvändigtvis) måste va fisk från SA så kan kanske dvärgbilbuk eller nån annan bilbuk vara ett bra alternativ.
                  Enligt mina erfarenheter så håller neoner och kardinaler förvisso till lite över allt men tenderar att uppehålla sig i mittenregionen av vattenpelaren åtminstone i små till medelstora kar.

                  så länge de inte håller till mest vid botten så är jag glad och jag vågar inte riktigt ha bilbukar då täckglasen ej är helt tättslutande. Dock kommer väl de från SA om jag inte minns fel?
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Ja nä det e ju inte kul å hitta torkade fiskar på golvet! Ja de e från SA, sen har vi ju danios men har väl oxå en tendens att hoppa eller (kommer inte ihåg), men annars kanske nån rasbora av nått slag. Även om rasboror inte alltid håller till i den allra översta vattenregionen så verkar de inte "ha ont" av att behöva stå där uppe pga griniga ciklider. Har föv, själv kört drottningrasboror ihop med lekande spetsstjärtsciklider och det gick väl rätt bra vill jag minnas (hade dock typ heltäckande glas, förutom mathål och hål i hörnen för sladdar).
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • M B
                      • December 2007
                      • 152

                      #11
                      Svart neontetra kan ju vara ett alternativ också, de lever ju mer i de övre vattenlagren. Inte lika färggranna som de vanliga neontetrorna men...
                      Mikael
                      www.poecilia.org

                      Kommentar

                      Arbetssätt...