Hur föder man upp neonisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Hur föder man upp neonisar

    Jag är helt kär i ungfödare, men neontetror har jag också alltid gillat dock aldrig lyckats få några yngel ifrån.
    Hur gör man ?
    Jag har fått för mig att de är en ganska lätt art att odla men aldrig hört talas om någon som fött upp neontetror.
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    #2
    Ursprungligen postat av Mathce
    Jag är helt kär i ungfödare, men neontetror har jag också alltid gillat dock aldrig lyckats få några yngel ifrån.
    Hur gör man ?
    Jag har fått för mig att de är en ganska lätt art att odla men aldrig hört talas om någon som fött upp neontetror.
    Läste en tråd om odling av neontetror nyligen. Läste inte hela men det fanns verkligen mycket info att hämta om man orkar läsa igenom hela: http://www.plantswap.se/forum/viewto...9360&highlight

    Hindra möglande ägg, rätt vattenkvalite och foder verkar vara några saker som är rätt så avgörande för lyckat resultat!

    (Denna tråd kanske borde flyttas till tetror och tetraliknande btw)
    200L Asien
    56L
    27L

    Kommentar

    • _vinkelslip_
      • June 2009
      • 242

      #3
      Det är min tråd som refereras till. Välkommen att ställa frågor där, jag är misnt aktiv här..

      Kommentar

      • _vinkelslip_
        • June 2009
        • 242

        #4
        Kor tå gott:

        Att få arten i lek-humör är en baggis!. Rejält med levande foder 1-2 veckor innan leken. Ha ALDRIG gamla vuxna neoner, bara små könsmogna (1,5-2cm)

        Lek-karet ska vara RUSKIGT rent, läs mer i PS-tråden. Bör helst ha HELT clean botten, använd leknät (koka).

        Infusiorier som mat den första tiden, sedan artemia.

        Att få lek och odla upp ynglen kräver en hel del planering i början, sedan tuffar det på utan något direkt jobb.

        Se bara till att du för guds skull har MINST 3 infus. kulturer IGÅNG INNAN första lek-försök.

        Men, som sagt, MKT står skrivet i PS-tråden..

        Kommentar

        • Sumpan
          • December 2008
          • 238

          #5
          Ursprungligen postat av _vinkelslip_
          Det är min tråd som refereras till. Välkommen att ställa frågor där, jag är misnt aktiv här..
          Bra tråd på plantswap, man blir sugen men mycket att tänka på!
          200L Asien
          56L
          27L

          Kommentar

          • _vinkelslip_
            • June 2009
            • 242

            #6
            Tackar.

            TS. blev du sugen eller osugen?... ;-)

            Kommentar

            • Sumpan
              • December 2008
              • 238

              #7
              Ursprungligen postat av _vinkelslip_
              Tackar.

              TS. blev du sugen eller osugen?... ;-)
              Helt klart sugen men det verkar vara mycket att planera och tänka på vid odling av neontetror
              200L Asien
              56L
              27L

              Kommentar

              • Mathce
                • April 2009
                • 239

                #8
                Absolut sugen, men ja som sagt det verkar vara mysket att tänka på. hehe

                Kommentar

                • _vinkelslip_
                  • June 2009
                  • 242

                  #9
                  Det är en hel del att tänka på, svar JA.

                  Mina fyller 3 veckor idag, och än så länge har jag märkt att mellan 2-3 veckor har varit som en magisk gräns där otaligt många neoner har dött.

                  Jag hoppas på att det ska ge med sig nu.

                  Kändes konstigt att slänga i infus.kultur i karet, vattnet är ju så smutsigt och äckligt och man kan inte riktigt fatta hur de små larverna som inte ens simmar kan äta det konstiga. Men funkade gjorde det.

                  Jag slutade med infus. samma dag som de fyllde 2 veckor..Vid en veckas ålder började jag så smått med artemia vid sidan om.

                  Kommentar

                  • Sumpan
                    • December 2008
                    • 238

                    #10
                    Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                    Det är en hel del att tänka på, svar JA.

                    Mina fyller 3 veckor idag, och än så länge har jag märkt att mellan 2-3 veckor har varit som en magisk gräns där otaligt många neoner har dött.

                    Jag hoppas på att det ska ge med sig nu.

                    Kändes konstigt att slänga i infus.kultur i karet, vattnet är ju så smutsigt och äckligt och man kan inte riktigt fatta hur de små larverna som inte ens simmar kan äta det konstiga. Men funkade gjorde det.

                    Jag slutade med infus. samma dag som de fyllde 2 veckor..Vid en veckas ålder började jag så smått med artemia vid sidan om.
                    Hur gick det med artemian?
                    200L Asien
                    56L
                    27L

                    Kommentar

                    • _vinkelslip_
                      • June 2009
                      • 242

                      #11
                      Det gick bra tillslut...

                      Skrotade Petflaske tricket, då jag tyckte det var oerhört svårt och krångligt att få upp artemian.

                      Gick över till glasslådetricket som nu funkar kanon, enkelt o smidigt.. Kör man Artemia silverstar så får man ut en helvetes massa mat på ett krm...

                      Kommentar

                      • Sumpan
                        • December 2008
                        • 238

                        #12
                        Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                        Det gick bra tillslut...

                        Skrotade Petflaske tricket, då jag tyckte det var oerhört svårt och krångligt att få upp artemian.

                        Gick över till glasslådetricket som nu funkar kanon, enkelt o smidigt.. Kör man Artemia silverstar så får man ut en helvetes massa mat på ett krm...
                        Ok, kör med glasslåda jag med - fungerar fint!
                        200L Asien
                        56L
                        27L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...