Tips på bra stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bangen
    • August 2009
    • 31

    Tips på bra stimfisk

    Har ett 112 liters akvarium som det just nu går div malar och ålar i dock inget annat. Hade tänkte mig bara ha ett "stort" stim till som går i detta kar men har lite problem att välja vilken tetra jag ska välja.

    Har hört att det kan va svårt att få vissa tetror att stimma så tänkte kolla här vilka som kan vara en lämplig kandidat till ett stim. Vill helst slippa någon större fisk som drar ihop stimmet för att jag vill ha ett så stort stim som möjligt.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Rödmunstetra sägs vara bra på att hålla ihop.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Hörnsten
      • January 2010
      • 123

      #3
      Utan att egentligen vara påläst så gissar jag att oavsett vilken tetra du väljer så kommer de vara lite överallt i ditt akvarium om de känner sig trygga.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Har både rödmunnar och vinkeltetror till mitt 400L (20 av varje) runt 80% av rödmunnarna håller till ett stim och resten simmar lite av sig själv där dom behagar. Vinkeltetrorna håller dock alltid ihop fast dom är inte lika aktiva som rödmunnarna är i akvariet.

        Kommentar

        • Bangen
          • August 2009
          • 31

          #5
          Tack för alla snabba svar.

          Andrém vad har du för mera i ditt 400 l? Några större fiskar som drar ihop stimmet?

          Ska ta en titt på rödmunstetra. Är själv lite inne på Koppartetror för dom hade några väldigt fina på affärn när jag var nere för ett tag sen, men det låter som att det är svårt att få dom att stimma.

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #6
            Ursprungligen postat av Bangen
            Tack för alla snabba svar.

            Andrém vad har du för mera i ditt 400 l? Några större fiskar som drar ihop stimmet?

            Ska ta en titt på rödmunstetra. Är själv lite inne på Koppartetror för dom hade några väldigt fina på affärn när jag var nere för ett tag sen, men det låter som att det är svårt att få dom att stimma.
            Nix, rödmunnarna och vinklarna är dom första i akvariet. Så dom har inget hot emot sig eller så.

            Finns säkert flera som stimmar fint och är annorlunda, men vinklarna och rödmunnarna är rätt säkra kort ifall man vill att fisken ska stimma.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Eftersom du lagt tråden under kategori tetra och tetraliknande kan jag inte nämna Corydoras pygmaeus som är den fisk som stimmar mest i mina kar, så då säger jag inget.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Jag har neontetror i mitt 112l och en kuliål. Tetrorna känner sig trygga och är i hela akvariet men det blir väldigt fint och enhetligt ändå.

                Kommentar

                • Bangen
                  • August 2009
                  • 31

                  #9
                  Ansjo skulle kunna tänka mig ett stim med malar men tycker att det redan är lite krig på bottenytan i karet Men ska lägga in ett inlägg på Karp delen oxå.

                  Lineli hur många neontetror har du i ditt kar? Har du några andra fiskar eller är det bara neontetror och kuhlin?

                  Har börjar funderat på att ha ett par skalarer som drar ihop hela stimmet men vet inte om det skulle funka i mitt lilla kar.

                  Kommentar

                  • sara s
                    • November 2009
                    • 77

                    #10
                    Nu kanske ditt kar är för litet, men annars skulle jag rekommendera Briljanttetror, vi har 12 st som är jätteduktiga på att stimma. Men det är vårat första gäng så jag vet inte hur dom brukar vara.

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #11
                      jag har 30 st tetror, lite väl många tycker jag men jag fick dem med akvariet och kuliålen. Jag har just startat akvariet så fler firrar är på g. Svärdbärare tror jag.
                      Jag har också funderat på scalarer. När jag frågade på djuraffären sade de att om man köper små scalarer dvs inte vuxna så kan de släppas med kardinaltetror som är "vuxna". Om man sedan vill ha i andra fiskar ska man ta ur scalarerna ta i de nya firrarna och sedan ta i scalarerna igen för då tror de att de nya fiskarna alltid varit där och blir inte aggressiva.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bangen
                        Ansjo skulle kunna tänka mig ett stim med malar men tycker att det redan är lite krig på bottenytan i karet Men ska lägga in ett inlägg på Karp delen oxå.
                        Det är det som är finessen med dessa, de är nästan aldrig på botten de små spjuverna...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...