Kardinaltetror och den blå randen...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Kardinaltetror och den blå randen...?

    Hej!

    Undrar lite över mina kardinaltetror, har ca 30-35 st. Jag köpte först kanske 15 st, och sen andra gången när jag köpte flera så såg jag att dom senaste kardinalerna jag köpt hade inte lika klarblå rand. Så dom första jag köpte hade klarblå rand, riktigt knallblå, medans dom senaste har mer turkos rand. Och jag har haft alla dessa ca 6 månader, dom borde ju ha färgat ut. Kardinal är ju alltid kardinal tyckte jag...

    Men vet nån vad det beror på, finns det 2 olika kardinaler?

    Matar med torrfoder (8 mix supervit) cyclops, artermia, räkmix,
    röda mygg(sällan) Discusfoder (har 2 discus).

    29,5 grader i akvariet.

    Vatten byte 30-40 % 2 ggr i veckan.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Är ingen expert på området men jag har oxå märkt detta och min enkla teori är helt enkelt att då fiskarna kommer från olika kar/butiker/grossister/stammar så skiljer de sig lite åt map färg. Jag menar två olika kar med tex. palettciklider från två olika butiker där kan fiskarna skilja sig åt ganska mkt i utseende vilket beror på vilka föräldrarna till de resp. kullarna var och hur de såg ut. Dessutom bedrivs det en hel del urvalsavel på många arter så utseendet skiljer sig ofta åt (även om neonteror av olika slag kanske inte odlas sådär jättemkt förstås).

    Ursprungligen postat av candra
    Hej!

    Undrar lite över mina kardinaltetror, har ca 30-35 st. Jag köpte först kanske 15 st, och sen andra gången när jag köpte flera så såg jag att dom senaste kardinalerna jag köpt hade inte lika klarblå rand. Så dom första jag köpte hade klarblå rand, riktigt knallblå, medans dom senaste har mer turkos rand. Och jag har haft alla dessa ca 6 månader, dom borde ju ha färgat ut. Kardinal är ju alltid kardinal tyckte jag...

    Men vet nån vad det beror på, finns det 2 olika kardinaler?

    Matar med torrfoder (8 mix supervit) cyclops, artermia, räkmix,
    röda mygg(sällan) Discusfoder (har 2 discus).

    29,5 grader i akvariet.

    Vatten byte 30-40 % 2 ggr i veckan.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Ja, för när jag handlade i samma butik, så såg jag att han tog dom första i ett akvarium, och sen andra gruppen jag köpte tog han ur ett annat akvarium, och så säger karl, "ja men det är samma"...fast jag kände på mig att det inte var det...man ska stå på sig!! Tack för svar Peter. Då ska man kolla extra noga med andra ord. Man trodde ju att alla såg likadana ut. =)

      För dom knallblåa är ju helt klart snyggast.
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av candra
        Ja, för när jag handlade i samma butik, så såg jag att han tog dom första i ett akvarium, och sen andra gruppen jag köpte tog han ur ett annat akvarium, och så säger karl, "ja men det är samma"...fast jag kände på mig att det inte var det...man ska stå på sig!! Tack för svar Peter. Då ska man kolla extra noga med andra ord. Man trodde ju att alla såg likadana ut. =)

        För dom knallblåa är ju helt klart snyggast.
        Hehe ja man skall alltid stå på sig. Ja det gäller eg. alltid tycker jag att man skall kolla noga inte bara på vilka färger fiskarna har utan även allmän kondition, storleksskillnader etc.
        No reason.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Ursprungligen postat av Rooster
          Hehe ja man skall alltid stå på sig. Ja det gäller eg. alltid tycker jag att man skall kolla noga inte bara på vilka färger fiskarna har utan även allmän kondition, storleksskillnader etc.
          No reason.
          Tjena! Ja absolut jag var på zoo och såg att dom hade svärdbärare,och några vita fiskar i där också, men såg även några kardinaler där i, och en av dom hade en stor vit prick på sig, och han i zoo försökte inbilla mig att dom blir så när dom blir gamla..haha, och frågade om jag ville köpa svärdbärarna, nej tack, samma eftermiddag, var den/dom kardinalerna borta. 1 vecka senare såg jag att 2 av dom vita flöt omkring och övriga fiskar åt på dom...sa åt en tjej om döda fiskar....jag kommer tillbaka 1 vecka senare, då låg dom 2 fiskarna forfarande i akvariet, men denna gång på botten...så om jag är noga med att välja fiskar...ja alltid!! =)
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          Arbetssätt...