Uppblåsta neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    Uppblåsta neontetror

    Letade runt men hittade ingen tråd angående detta.

    När jag matat mina neontetror med flingfoder blir de alltid uppblåsta och flyter upp mot ytan. Den bakre delen av kroppen stiger alltid först mot ytan. Detta medför såklart att de kämpar för att simma nedåt igen, och det ser ut som att de "guppar" upp och ner genom vattnet.

    Vet någon vad detta beror på? Har läst lite om bukvattensot, kan det vara det?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är troligen att de får i sig luft när de går upp och tar fodret som flyter i ytan. De blir normala efter ett tag, eller?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #3
      Ja, de blir normala efter ett tag, men vissa gånger har de varit "uppblåsta" under några timmar.

      Låter rimligt att de fått i sig luft.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Prova att mata med foder som inte flyter, eller om du blötlägger torrfodret innan matning och mata då inte med lika mycket eftersom de inte är vana att det sjunker.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • dancehall
          • May 2007
          • 306

          #5
          Tack för tipset. Har inte matat dem idag så ska testa det på en gång!

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            Yes precis, matar du dem med flingor som är vid ytan så får de i sig mer luft än mat.

            som sagt blötlägg flingorna först så de sjunker
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • dancehall
              • May 2007
              • 306

              #7
              Är det så att Neontetror egentligen inte är ytfiskar och därför inte klarar av att äta från ytan korrekt? För det händer ju aldrig med guppysarna.

              Jag testade iallafall att blötlägga först och precis som ni sa så funkade det utmärkt. Nu är det problemet löst. Tack!

              Kommentar

              Arbetssätt...