är piraya olagliga i USA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    är piraya olagliga i USA?

    Såg Rescue ink på National Geograpic Channel här om dagen och de tog hand om ett akvarium med pirayor då ägaren inte fick ha de kvar för de va olagliga och de menade att hans barn kunde bli av med händerna om de stoppade ner dem i karet.

    Alltså är piraya olagliga i USA och i såna fall under vilka grunder?
    Låter ju horribelt konstigt om det är så.

    Pirayor är ju så skygga om man stoppar ner handen i karet, så kan inte se dem som farliga.
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
  • mellis40
    • January 2010
    • 6

    #2
    Ja, och USA:s myndigheter år stenhårda på den punkten för dom vill inte ha den i deras fauna. Fiskarna har ju inga naturliga fiender och skulle därmed hamna högst upp på matkedjan vilket skulle drabba den inhemska faunan. Ett bra exempel är ju jättepaddan i Australien som skulle hålla efter skadedjur på åkerfält.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har för mig att förbudet bara gäller för vissa delstater.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av mellis40
        Ja, och USA:s myndigheter år stenhårda på den punkten för dom vill inte ha den i deras fauna. Fiskarna har ju inga naturliga fiender och skulle därmed hamna högst upp på matkedjan vilket skulle drabba den inhemska faunan. Ett bra exempel är ju jättepaddan i Australien som skulle hålla efter skadedjur på åkerfält.
        Och det är ett bra förbud om man tänker efter långsiktet
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Och det är ett bra förbud om man tänker efter långsiktet
          Nja, jag vet inte - i så fall finnas det ju hundratals med andra arter som kan ställa till med mer skada och de är tillåtna.

          Ta bara den senaste lagförslaget som var uppe i senaten i USA där samtliga fiskarter skulle förbjudas i USA utom guldfiskar???
          Och dessa fiskar om några, vore väl i så fall de som borde förbjudas först.

          Kontentan är i alla fall -
          släpp aldrig ut någon fisk, räka, växt etc. etc. i naturen
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja, jag vet inte - i så fall finnas det ju hundratals med andra arter som kan ställa till med mer skada och de är tillåtna.

            Ta bara den senaste lagförslaget som var uppe i senaten i USA där samtliga fiskarter skulle förbjudas i USA utom guldfiskar???
            Och dessa fiskar om några, vore väl i så fall de som borde förbjudas först.

            Kontentan är i alla fall -
            släpp aldrig ut någon fisk, räka, växt etc. etc. i naturen
            Kanske lite som Viktoriasjöndet är kanske det dem har i åtanken vad vet jag,tycker det är bra att dem inte skickar ur Rovfisk i sjöar som inte hör hemma där,kanske där av lagen i vissa delstater
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Helena_o_Mattias
              • November 2004
              • 378

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Har för mig att förbudet bara gäller för vissa delstater.
              detta va i Kalifornien ... jag tycker bara de är sjuka lagar i sig .. men är det inte så att om dessa fiskar kom ut i faunan dör de inte av klimatet så att säga?
              Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 02 February 2010, 18:03.
              Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
                detta va i Kalifornien ... jag tycker bara de är sjuka lagar i sig .. men är det inte så att om dessa fiskar kom ut i faunan dör de inte av klimatet så att säga?
                Det beror nog på var dom släpps ut - på en del ställen och i vissa klimatområden kan dom nog klara sig.

                Men som sagt - oavsett vilket - släpp aldrig ut några fiskar, räkor, växter etc. i naturen
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 February 2010, 20:49.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #9
                  Det finns t.ex. påfågelciklider i florida... Likaså med snakeheads. Men att förbjuda alla akvariefiskar vore som att förbjuda hund & katt... Det kommer inte fungera.
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av Keibo
                    Det finns t.ex. påfågelciklider i florida... Likaså med snakeheads. Men att förbjuda alla akvariefiskar vore som att förbjuda hund & katt... Det kommer inte fungera.
                    Nej, men en vildhund fångas ju in och avlivas. Det kan bli lite svårare att fånga in alla fiskar av en viss art om de väl börjat föröka sig så man kan ju förstå att det finns en viss skepsis mot vissa fisksorter i lite varmare länder. Pratar vi rovfisk så funderar jag på om t ex vår svenska gädda skulle klara sig i t ex tropiskt klimat?

                    Kommentar

                    • sjebbe
                      • March 2009
                      • 440

                      #11
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Nej, men en vildhund fångas ju in och avlivas. Det kan bli lite svårare att fånga in alla fiskar av en viss art om de väl börjat föröka sig så man kan ju förstå att det finns en viss skepsis mot vissa fisksorter i lite varmare länder. Pratar vi rovfisk så funderar jag på om t ex vår svenska gädda skulle klara sig i t ex tropiskt klimat?
                      i staterna så kör dem med elektriskt fiske när dem jagar snakeheads. Kan se ut som ett tennisrack utan nät, sänder ut elektrisitet. Paralyserar fisken en stund, då flyter den upp till ytan. Då får man va snabb och artbestämma fisken innan den kvickanar till och sticker igen.
                      Ett riktigt skitgöra tror jag. Har en fisk väl fått fäste så blir det svårt att utrota om man inte sätter in en större rovisk.
                      450 L - Channa pulchra
                      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Såg också det programmet på National Geographic Wild, och vad jag har kunnat se, så håller Rescue Ink till i en stat där det snöar på vintern, alltså inget bra klimat för pirayor, så att de skulle överleva om de släpptes ut där är nog inte så troligt. Men just i det fallet fick jag känslan av att det var för att de ansågs farliga för ägarna (barnen), och eftersom lagar tämligen ofta verkar stiftas av okunniga människor som tror att de vet, så förvånar det mig inte alls om det är så i den delstaten, helt enkelt att nå´n myndighetsperson som gått på myten om pirayors blodtörstighet i alla lägen, har bestämt att de ska förbjudas. Tror det finns nå´t liknande här i Sverige, som jag läste om på ett reptilforum, nå´n kvinna på nå´n hög position har ormfobi, så därför vill hon förbjuda alla ormar som husdjur, om jag minns rätt. Vad bra, nästa steg blir väl att nå´n hundrädd politiker förbjuder hundar

                        Däremot kan jag förstå resonemanget vad det gäller djur (särskilt rovdjur) som kan ställa till problem för det lokala djurlivet i områden där de kan överleva. Utsläppta och förrymda ormhuvudsfiskar (eller rättare sagt människorna som fått dit dem) har t.ex ställt till det rätt ordentligt på vissa ställen i USA. Men där är det inte bara utsläppta akvariefiskar, utan förrymda matfiskar som transporterats levande (de kan ta sig en bra bit på land), och några släpptes enligt programmet ut av en vidskeplig kines (boende i USA) som trodde att nå´n sjuk släkting skulle bli frisk om han släppte ut dem. Jag har läst att de i Malaysia (tror jag det var) släpper ut Flowerhorns för att de tröttnar på att de så kallade "lyckobringarna" vänder upp och ner på akvarierna. För att återgå till pirayorna, så är de förbjudna i bland annat Australien, om jag minns rätt.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av sjebbe
                          i staterna så kör dem med elektriskt fiske när dem jagar snakeheads. Kan se ut som ett tennisrack utan nät, sänder ut elektrisitet. Paralyserar fisken en stund, då flyter den upp till ytan. Då får man va snabb och artbestämma fisken innan den kvickanar till och sticker igen.
                          Ett riktigt skitgöra tror jag. Har en fisk väl fått fäste så blir det svårt att utrota om man inte sätter in en större rovisk.
                          Vilket ställer till det ännu mer, att sätta ut större rovfiskar alltså. Så gör människan gång på gång, trots att man tycker att de borde lära sig. De införda djuren som sätts in för att utrota det första införda djuret, gör naturligtvis inte som de blir tillsagda, utan käkar upp alla djur som hör hemma där istället. De som för in djuret verkar ha missat uttrycket "två fel blir inte ett rätt".
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...