Odling av neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    Odling av neontetra

    Har ett litet projekt igång här hemma!

    dock är jag för lat så jag länkar till min projekttråd på plantswap:
    http://www.plantswap.se/forum/viewto...9360&highlight=
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    #2
    Då har jag lyckats, på måndag fyller de 2 veckor!

    *wihi*!!

    Kommentar

    • casperigranarp
      • January 2010
      • 148

      #3
      grattis

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        Grattis, man borde nästan tjäna en slant om man drar upp en del
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • _vinkelslip_
          • June 2009
          • 242

          #5
          ja då, storsäljare nr1, så en peng torde det bli..

          Tänkte höra med lokala affären om jag kunde få bli "grossist" när vi flyttat och jag startat upp en odlingslokal, tänkte isf köra 4 kar med neoner som står o puttrar..

          Faktum är att de inte har varit ¨så svåra, däremot har jag nog haft tur med mitt kranvatten som redan låg på 1-2 i kh...

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Hehe, tänk dock på att du får dra upp bra många för att det ska märkas i plånboken, eller för att det ens ska löna sig

            Kul iaf att det lyckades.

            Kommentar

            • _vinkelslip_
              • June 2009
              • 242

              #7
              hehe, jo då. det vet jag.

              Men om man kan få ut kanske 40 yngel av varje lek (det läggs ju mellan 80-100 rom) så är ju utpriset på neoner i affären 10:-st.

              Med tanke på att jag nu i första försöket fick mellan 20-30st så torde det kunna öka en del.. Gjorde ngra tabbar i början som säkerligen äventyrade många små yngel.


              Kan man få 6-7kr st och om man då har flera kar puttrandes så blir det snabbt pengar.

              å andra sidan så kanske man kan byta till sig några trevliga saker också i affären om inte annars... =)

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Tror inte du får 6-7kr/st ärligt talat. Sen är det tiden det tar att dra upp en kull, och antagligen vill du väl ha flera kullar som du drar upp samtidigt och då behöver du flera olika akvarier för ungfisk i olika storlekar osvosv Tror helt enkelt aldrig att det kan bli riktigt lönsamt, men det är som du säger att man kan ju alltid få byta in dem mot något annat roligt

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Neontetra brukar ha ca 300-400 % i påslag i butik. Det är en lättsåld fisk, men du ska nog se till att dragit upp några innan du säger hej. Men jag kan tipsa dig om att du behöver dra upp ca 1000 st per hundra liter vatten för att det ska vara lönsamt.

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                    hehe, jo då. det vet jag.

                    Men om man kan få ut kanske 40 yngel av varje lek (det läggs ju mellan 80-100 rom) så är ju utpriset på neoner i affären 10:-st.

                    Med tanke på att jag nu i första försöket fick mellan 20-30st så torde det kunna öka en del.. Gjorde ngra tabbar i början som säkerligen äventyrade många små yngel.


                    Kan man få 6-7kr st och om man då har flera kar puttrandes så blir det snabbt pengar.

                    å andra sidan så kanske man kan byta till sig några trevliga saker också i affären om inte annars... =)
                    Som andra redan har påpekat kan du nog inte räkna med att få 6-7 kr för dina neontetror, särskilt inte då du själv säger att utpriset är 10 kr.

                    Lite enkel matematik:
                    10 kr - moms är 8 kr. Med din prisidé skulle det då bara bli 1-2 kr kvar till affärsinnehavaren, som denne ska betala hyra, lön, el, inventarier, försäkringar etc med. Dessutom får man alltid räkna med lite svinn på fisk. Det går definitivt inte ihop.

                    Låt inte detta nedslå dig! Du har lyckats odla en fisk som inte är helt lätt att odla. Var stolt över detta! Om du kan subventionera din hobby lite genom att få några kronor tillbaka när du säljer överskottet så se det som en bonus.
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • _vinkelslip_
                      • June 2009
                      • 242

                      #11
                      okej..jag blir absolut inte nedslagen!.. Bara mer taggad.. =P

                      Det bästa är kanske helt enkelt att bara byta mot ngt roligt i affären så länge..

                      hur som, denna kullen jag drar upp kommer jag själv behålla. Ska bli kul att se uppväxten!..

                      2 veckor fyller dem idag!..

                      Kommentar

                      • _vinkelslip_
                        • June 2009
                        • 242

                        #12
                        Psst.. titta här:

                        http://www.ladda-upp.com/bilder/31531/neonyngel

                        Kommentar

                        • draft
                          • December 2009
                          • 86

                          #13
                          Kan du få 3 kronor styck får du nog vara mer än nöjd. Grattis iaf!

                          Jag fick lite kullar blå ciklider för ca 10 år sedan och fick 5 kr styck, de såldes kring 30-40 kr :P

                          Kommentar

                          • _vinkelslip_
                            • June 2009
                            • 242

                            #14
                            Dags igen!!!.

                            12 st friska små neoner blev det.

                            Denna gången kommer jag försöka ge mig på en MAXIMERING av antalet yngel.

                            PS tråden är uppdaterad för nyfikna.. ;-)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...