Elaka Sorgmanteltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    Elaka Sorgmanteltetror

    Jag skaffade för en vecka sen 10 st neontetror. Många av neontetrorna var väldigt små men har ändå under veckan växt till sig. Idag ser vi hur en av våra sorgmanteltetror jagar och sedan dödar en neontetra och börjar äta upp den. Till vår förskräckelse upptäcker vi i samband med detta att vi nu bara har 6 st neontetror kvar.

    Varför äter dom upp våra fiskar? Kan vi göra nått för att förhindra detta?

    Tack på förhand!
  • ibis
    • December 2008
    • 223

    #2
    Mina sorgmanteltetror har ibland jagat andra fiskar, och nafsat efter dem. Just nu har jag inga små fiskar som de får in i munnen, men det är nog så, att dina äter upp neontetrorna för att dom är så små.
    54 liter WTF

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Att fiskar beter sig på det viset kan tyda på att de får för lite mat. Samtidigt ska man inte öka matdoseringen för fort. Försök öka mata lite gradvis för att se om beteendet försvinner.

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Jag hade också en gång sorgmanteltetror men de var ena elaka jäklar - så dem gjorde jag mig av med.

        Kommentar

        • A C-son
          • December 2007
          • 537

          #5
          Hur många sorgmantlar har du samt hur stora är de?
          Enligt min erfarenhet blir de i regel alltmer grå och retliga ju äldre samt FÄRRE de blir...I just ditt fall kan ätandet/bitandet dock bero på att neontetrorna var alltför små som tidigare påpekats. (Ditt inlägg tyder på det då du tycker dig se att de "växt till sig under veckan"...)
          Inventas vitam iuvat excolussie per artes

          Kommentar

          Arbetssätt...