Bilbuksfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    Bilbuksfiskar

    Någon som har erfarenheter av bilbuksfiskar att dela med sig av? Nyfiken på dem.
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    #2
    Snälla och fredliga. De hoppar ut om man inte har täckglas. Håller sig verkligen vid ytan hela tiden...

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Exakt som ovan skrev men som sagt dom hoppar ut ur karet hur lätt som helst om man inte har ett tättslutande täckglas.
      Om det är hål för slangar och mat så täck för dom oxå om du vill ha kvar dom i akvariet och inte trampa på dom på morgonen
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Beror så klart på övrigt sällskap och inredning men bilbukar kan va lite hetsiga o stimmiga så att säga, så om du vill satsa på ett lugnt kar kanske de inte är den bästa typen av fisk.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Eidesdotter
          • December 2009
          • 219

          #5
          Tack för svar!
          OK, jag vill helst ha stillsamma invånare i karet, så då hoppar jag nog över dem.

          Kommentar

          • ankan94
            • February 2009
            • 199

            #6
            Ursprungligen postat av Eidesdotter
            Tack för svar!
            OK, jag vill helst ha stillsamma invånare i karet, så då hoppar jag nog över dem.
            Ne jag tycker verkligen inte att du ska hoppa över dom! jaghar nip stycken och som är riktigt fina och trevliga. jag tyckerdom e anska coola med sin buk och jag tycker att dom apssa bra ihop med tex ciklider som gärna håller sig vid botten.om man då har bilbukar som håller sig vid ytan så ser det riktigt bra ut! att dom hoppar är helt sant.jag har haft några på golvet när jag har städat i akvariet och dom har blivit skrämda.däemot om man skaffar sig flytväxter så hoppar dom inte lika ofta, även tec vallisinera funkar bra om den har riktigt långa blad. så jag tyckervaerkligen attdu ska köpa dom!

            Kommentar

            • Eidesdotter
              • December 2009
              • 219

              #7
              Ursprungligen postat av ankan94
              Ne jag tycker verkligen inte att du ska hoppa över dom! jaghar nip stycken och som är riktigt fina och trevliga. --- så jag tyckervaerkligen attdu ska köpa dom!
              Men men men, nu vet jag ju varken ut eller in...
              Men jag gillar verkligen inte att de ska hoppa och bära sig åt...!

              Jag har 13 corydoras o funderar på att köpa ett par Scleromystax barbatus så småningom. 10 glödbandstetror simmar i nedre/mellan regionerna och jag vill ha ett stim tetror till i annan form än glödbanden och hemskt hemskt gärna i mellan/övre skikten.
              De fiskar jag har nu är ju lugna och nästan lite sävliga och jag gillar den stilen.

              Akvariet är inrett så här: http://www.gamman.se/UserGalleri/%7B...55BF428%7D.jpg Är tänkt att Valisneriorna ska bli långa och flyta lite medströms, men vi får väl se om de har lust att växa bra eller inte.

              Kommentar

              • ankan94
                • February 2009
                • 199

                #8
                akvariumet såg riktigt bra ut! bilbukarna skulle passa perfekt där! Alla sägrer att dom hoppar hela tiden, men grejen är att dom inte gör det! Jag har haft mina nio i snart ett år, jag städar akvariet en gång i veckan och jag har bara haft en bilbuk på golvet en gång, så jag tycker inte att dom hoppar så mycket. Sedan tycker jag dom e ganska fridfulla och inte så hetsiga. Jag tycker dom skulle passa perfekt i ditt akvarium!

                Kommentar

                • cecilienne
                  • February 2007
                  • 282

                  #9
                  Jag tycker oxå att de är mer fridfulla än hetsiga. Sedan hoppar de nog mest om det finns andra fiskar som stressar dem nerifrån mellanskiktet i akvariet. Ankan94: du kanske inte har några andra fiskar som stressar dem att hoppa? Plus toppglas på akvariet?

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Tycker också du ska köpa dem. De simmar mest omkring längs med ytan och stör inte övriga invånare i vilket fall som helst. Och jag tycker mina inte alls är särskilt störiga. Marmorerad bilbuk tycker jag är den finaste, men kolla noga på dem innan du köper dem. De är rätt känsliga för vita prick, nämligen.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Eidesdotter
                      • December 2009
                      • 219

                      #11
                      Ursprungligen postat av ankan94
                      akvariumet såg riktigt bra ut!
                      Tack.

                      Hm, jaha, med så många positiva åsikter om dem får jag nog ta och kika lite på dem i affären iaf. Tack allihop!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, hoppar gör de nog mest om de blir skrämda, som sagt, det är deras sätt fly undan rovfiskar, så har man ett kar med lugna fiskar som lever längre ner, så hoppar de nog inte, och man bör nog dessutom ha ganska många, så att de känner sig säkrare. Det största problemet med dem tycker jag att de är lite dyra, så man får lägga ut en slant om man vill ha ett stim som ser nå´t ut. Färre en 20 brukar jag inte köpa av stimfiskar, om de inte är väldigt dyra.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Ja, hoppar gör de nog mest om de blir skrämda, som sagt, det är deras sätt fly undan rovfiskar, så har man ett kar med lugna fiskar som lever längre ner, så hoppar de nog inte
                          Det spelar ingen roll om man har lugna fiskar de hoppar ur karet ändå. Speciellt nattetid. Som drd skriver så måsta man täta minsta lilla hål.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • johnsson_82
                            • March 2012
                            • 289

                            #14
                            Jag har precis införskaffat ett gäng Carnegiella Strigata, Marmorerad bilbuk. Ni som har dem, eller andra bilbukar, vad ger ni dem för mat. Har haft dem ett par dagar nu och de verkar inte så intresserade av flingfodret så jag funderar på att prova något annat. Problemet är ju att flingfodret tycks vara det enda fodret som flyter och bilbukarna vill ju helst äta vid ytan. Några tips?

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              • October 2002
                              • 604

                              #15
                              Mata med insekter som flyter på ytan! Men bilbukar simmar också ner 2-3 decimeter för att fånga mat!
                              Var fick du tag i dom?
                              Wilhelm
                              Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                              www.ciklid.org www.aquafish.info

                              Kommentar

                              Arbetssätt...