Döda Kardinaltetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Izabell
    • November 2009
    • 2

    Döda Kardinaltetror?

    Jo, jag har en 70l tank här..Tror det e 70l iaf. Vi har nog haft den i 6-7 år, fast vi orkade till slut inte med det mer, så det har varit avstängt i ca 1,5 år. Vi tog inte bort varken vatten, sand/växter eller dekorationer (1 stor brun sten, 1 lite mindre och en rot). Men vi tänkte ta lite nya tag med den igen, så vi tog bytte både vatten och sand, köpte lite nya växter och så. I helgen var det då dags att köpa lite fiskar (Akvariumet hade stått i 1 vecka). Köpte 10st Kardinal Tetror, 7st Guppies och 3st pansarmalar. Det var helt okej i början, men efter någon timme eller så började malarna bli lite slöa. Efter ytterligare en timme märkte jag att en av tetrorna la vid det där filtrerings hålet. Jag pillade på den, trodde att den bara hade fastnat lite, men den bara flöt runt, helt stel, men den flämtade dock. Efter en stund så märkte jag att 2 andra tetror la nere i sanden, på samma sätt. Helt stela men flämtandes. Guppysarna betedde sig helt normalt. Malarna var fortfarande lite slöa, satt för det mesta stilla. I morse så hade 8 av de 10 tetrorna dött. Jag hade läst att dem kan vara väldigt känsliga för nya miljöer. Men att 8 stycken dör på knappt 12 timmar låter orimligt. Testade om vi hade Nitrit, vi hade väl inte allt för mycket. Fast vi har ganska hårt vatten här nere i skåne, kanske kan vara det som e problemet? De återstående tetrorna e väldigt skygga, och gömmer sig helst, den ena har fått något vitt sår av nåt slag också. Malarna håller sig också väldigt mycket undan, rör sig inte så mycket, sitter mest bara å ''vilar''. Guppysarna beter sig fortfarande normalt. Men det som hände tetrorna verkar rätt misstänkt..Någon som vet vad det kan bero på? Tacksam för svar! /Kramar
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2


    Läs och lär

    Kommentar

    • Izabell
      • November 2009
      • 2

      #3
      Tack så mke Stog inte så mycket som jag inte redan visste, men i affären sa dem att det va okej med så många fiskar, aja..Dem kan väl vara lite oseriösa ibland Tack igen!

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ursprungligen postat av Izabell
        Tack så mke Stog inte så mycket som jag inte redan visste, men i affären sa dem att det va okej med så många fiskar, aja..Dem kan väl vara lite oseriösa ibland Tack igen!
        Du la in på tok för mycket fiskar, det är förmodligen därför det blev som det blev med fiskarna. Lita inte på vad dom säger i affären, ta allt med en nypa salt.

        Som sagt, läs igenom länken ovan och läs igenom den igen Jag gjorde samma sak med mitt 400L, hade 4 mollys den första månaden i mitt akvarium just för att undvika att nitriten nådde för farliga nivåer.

        Få fiskar den första månaden och sedan sakta kan man lägga till någon fisk varje vecka

        Kommentar

        Arbetssätt...