Min sebrafisk har fått ryck!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eckick1
    • November 2009
    • 121

    Min sebrafisk har fått ryck!

    Hjälp!

    Jag butte 60% vatten idag. Tillsatte Nitrivec, Aquariaclear och PMDD i vattnet efter vattenbyte. Under vattenbytningen och damsugningen/allmän rengörning hade jag fiskarna i ett 20-liters plastakvarium från IKEA med stenar rötter och växter i. Lampan var placerad ovanpå.
    I IKEAakvariuet var det vatten från karet.

    Allt gick bra, men nu ca 3h efter baskandet har en liten sebrafisk fårr en släng av Cerebal Pares eller liknande. Den hittade en grop i guset där den körde ner huvudet och stod orörlig i flera minuter. Jag petade försiktigt på den för att kolla om den var vid liv. då for det upp som en gutaperka och simmade upp-och-ner samtidigt som den bankade huvudet mot bottengruset i ca en minut. Den valsade runt hela karet och simmade in i växter stenar och glasrutor. Sedan simmade den in bakom pumpen och darrade.

    Men sedan när rycket var över så simmar den vanligt igen. Jag ser då att den är väldigt tjock och har sår på buk och rygg.

    Jag har Sebrafisk, eldstjärt, praktbotia, röd platy, platy wagtail, silvermolly, fläckig pansarmal och glasmal i mitt 100-literskar.

    Eldstjärten är starkt misstänkt då den kivas lite då och då med sebrorna.

    Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad det är?
    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    När jag städar mina akvarier, suger jag ut vatten och häller i nytt...eventuellt "dammsuger" lite i bottengruset, och gnor med en svamp på rutan....alla fiskar får vara kvar i akvariet...

    Det känns som om du 'städar' lite för mycket och stressar fiskarna onödigt mycket genom att flytta på dom... + att fiskarna kan skadas när du håvar upp dom.

    Gör du även rent filtret vid dessa 60% vattenbyten? Vilket filter har du till detta akvarium?

    (som sido notis skulle jag påstå att 100L är extremt litet till eldstjärten och praktbotiorna.)
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • eckick1
      • November 2009
      • 121

      #3
      Ursprungligen postat av Markus1984
      När jag städar mina akvarier, suger jag ut vatten och häller i nytt...eventuellt "dammsuger" lite i bottengruset, och gnor med en svamp på rutan....alla fiskar får vara kvar i akvariet...

      Det känns som om du 'städar' lite för mycket och stressar fiskarna onödigt mycket genom att flytta på dom... + att fiskarna kan skadas när du håvar upp dom.

      Gör du även rent filtret vid dessa 60% vattenbyten? Vilket filter har du till detta akvarium?

      (som sido notis skulle jag påstå att 100L är extremt litet till eldstjärten och praktbotiorna.)
      Det har du ju rätt i! Jag har ju installerat en "fiskstoppare" i dammsugarren.

      Nej, jag rengör inte filtret då, tydligen så ska man inte rengöra det för ofta. Jag gör det 1 gång/månad.

      Filter? Jadu, det var en väldigt bra fråga. Jag tro att jag har ett TetraTec IN 600 plus.

      Jag har en eldstjärt och en praktbotia. De är 7cm båda två.
      Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

      Kommentar

      • eckick1
        • November 2009
        • 121

        #4
        Idag på morgonen så börade den igen. Rätt vad det var så stannade den och hyperventlerade. Då såg jaga tt det ver inte den fisken med sår på sig.

        Som om det skulle hjälpa?
        Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Du städar på tok för mycket, byt bara vatten och sug upp skit i samband med detta. Det räcker långt.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • eckick1
            • November 2009
            • 121

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Du städar på tok för mycket, byt bara vatten och sug upp skit i samband med detta. Det räcker långt.....
            Jaha, jo, det kan vara så. Men jag vill ju att nitriten ovh ammoniumet ska försvinna, och att det inte ska ligga en massa mat och bajs och se allmänt skitigt ut.

            Jag har nyligen bytt bottengrus, och varje gång jag bytte vatten så yrde vitt damm upp ur bottnen och det tog ca 2 dagar för det att lägga sig igen, så nu har jag kört damsugaren ner i bottenglaset de två gånger jag har damsugat, och då har jag fått med en hel del av det.

            Så ni menar att jag inte ska damsuga så ofta som en gång i veckan och bara det "översta" lagret på grusen?

            Tack
            Erik
            Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Ursprungligen postat av eckick1
              Jaha, jo, det kan vara så. Men jag vill ju att nitriten ovh ammoniumet ska försvinna, och att det inte ska ligga en massa mat och bajs och se allmänt skitigt ut.

              Jag har nyligen bytt bottengrus, och varje gång jag bytte vatten så yrde vitt damm upp ur bottnen och det tog ca 2 dagar för det att lägga sig igen, så nu har jag kört damsugaren ner i bottenglaset de två gånger jag har damsugat, och då har jag fått med en hel del av det.

              Så ni menar att jag inte ska damsuga så ofta som en gång i veckan och bara det "översta" lagret på grusen?

              Tack
              Erik
              Varje gång du städar och byter vatten så kommer nitriten tillbaka i akvariet....skiten som finns i gruset och i filtret är nyttiga bakterier som bryter ner nitriten bl.a

              Om du byter 60% vatten, dammsuger botten och gör rent ditt filter så är det som att börja om från början med akvariet, fast denna gång har du massor med fiskar med från start...

              Jag skulle vilja tipsa om Easy Life 'FFM', eller Happy Life's motsvarighet, eller Nitrivec som finns på flaska hos zoobutikerna, köra några dubbeldoser med detta och sen kan du använda det varje gång vid vattenbyte eller "städning" av akvariet.

              En flaska kostar mellan 90 och 120kr men räcker väldigt länge till ett 100L akvarium.
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ja, man bör inte både städa akvariet OCH göra rent filtret på samma gång, dessutom är "rengöring" av filter fel ord, duu sakll bara spola ur grov skit ur filtret när flödet minskar, och då med svalt/kallt vatten eftersom de snälla "nitrifikationsbakterierna" dör i varmt vatten. Och använd för guds skull inte rengöringsmedel av något slag när du tvättar filtret (vilket vissa tyvärr felaktigt gör).

                Sediment/jordrester kan man dock suga bort tillsammans med grövre smuts från botten. Bara man inte gör allt på samma gång.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...