koppartetror m simproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chupo
    • November 2009
    • 84

    koppartetror m simproblem

    Köpte igår 10 st koppartetror/silvertippstetror. En av dom såg lite missbildad ut och är nu död och två-tre simmar konstigt eller ligger på botten. En ligger på botten ibland men simmar sedan normalt igen. Sökte lite på internet och det enda jag kan hitta är neonsjukan, kan det vara orsaken? Om inte, vad är det? Det är otroligt frustrerande att inte veta vad jag ska göra! Hjälp mig!

    (Har för säkerhets skull flyttat ut mina två slöjstjärtar tillfälligt ifall det skulle kunna smitta dom)

    /Emma
    Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.
  • janson
    • July 2009
    • 300

    #2
    Har de några yttre symptom? Hade varit bra med bilder.

    Jag har inte någon stor erfarenhet av sjukdomar så vet inte hur vanligt NTD är för koppartetror men omöjligt borde det väl inte vara.
    En photoshoppad bild hur neonsjukan kan se ut.


    Denna tråden borde också ligga under sjukdomar som att alla doktorer hittar hit.

    MVH Janson

    Kommentar

    • chupo
      • November 2009
      • 84

      #3
      Ursprungligen postat av janson
      Har de några yttre symptom? Hade varit bra med bilder.

      Jag har inte någon stor erfarenhet av sjukdomar så vet inte hur vanligt NTD är för koppartetror men omöjligt borde det väl inte vara.
      En photoshoppad bild hur neonsjukan kan se ut.


      Denna tråden borde också ligga under sjukdomar som att alla doktorer hittar hit.

      MVH Janson
      Som sagt, en av dom såg lite missbildad ut.. Fotade när jag höll på att flytta dom, så kollade lite på dom fotona och tror faktiskt att jag har hittat en bild där den är med. Lite svårt att se bara, inte helt från sidan och blir inte heller bästa bilderna genom påsen http://www.facebook.com/photo.php?pid=77087&l=214885f245&id=10000026416240 4 (Längst neråt till vänster i bilden) Kanske inte är den, ser att dom andra också är formade lite så.. Fast den som dog först kände man igen och den stod ut från dom andra för det syntes mycket mer.
      Kladdade ner en ungefärlig bild på hur den såg ut från sidan; http://www.facebook.com/photo.php?pid=77087&l=214885f245&id=10000026416240 4 (Blev lite lik i alla fall, en smula överdramatiserad kanske, men bara för att du ska förstå hur den såg ut )

      Jag har stirrat mig galen på dom andra fiskarna och ingen verkar ha några symptom, det är också lite svårt för mig att se förändringar på dom eftersom jag bara haft dom en dag
      Senast redigerad av chupo; 20 November 2009, 00:16.
      Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

      Kommentar

      • chupo
        • November 2009
        • 84

        #4
        Wth?!
        Igår/inatt innan jag gick och la mig va en andra fisk död och imorse.. eller är ju fortfarande "i morse"... ok, vid 7 när jag klev upp var ytterligare 3 fiskar döda och nu vid ~8 fyra till. Har alltså EN enda kvar! Men den simmar omkring och ser ut att må bra, har ju som sagt bara haft dom sen i onsdags och mina första tetror så har ingen erfarenhet heller..

        Men hur i, ursäkta mig, hur i HELVETTE kan dom ha dött så fort allihop!??
        Känner mig så eländig när fiskarna bara dör Hade ju två slöjstjärtar varav ena dog för lite mer än en vecka sen, den andra såg och ser fortfarande hur pigg ut som helst så tänkte att det gick bra att införskaffa nya, var det fel av mig att bara vänta en vecka? Jag kanske borde lägga ner helt istället och sälja akvariet..
        Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Lägga ner behöver du inte göra Bättre att få fram vad felet var och sedan se till att förebygga det så att det inte händer igen.

          Säker på att det rör sig om en sjukdom? Kanske har med dina vattenvärden att göra?

          Nitrit - ?
          pH - ?
          temp - ?

          Kommentar

          • chupo
            • November 2009
            • 84

            #6
            Ursprungligen postat av Andrém
            Lägga ner behöver du inte göra Bättre att få fram vad felet var och sedan se till att förebygga det så att det inte händer igen.

            Säker på att det rör sig om en sjukdom? Kanske har med dina vattenvärden att göra?

            Nitrit - ?
            pH - ?
            temp - ?
            nej jag är absolut inte säker, har ingen aning om vad det kan vara och hoppas verkligen att det inte är ngn sjukdom. hmm ja kanske är något av dom två första, har inte riktigt kollat det detta är mitt första akvarium.. fast är egentligen inget att skylla på, jag borde ju ha kollat upp sånt innan.. Får ta och åka till djuraffären idag och införskaffa sånt som behövs för att kolla det! men temperaturen va rätt i alla fall..
            Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ursprungligen postat av chupo
              nej jag är absolut inte säker, har ingen aning om vad det kan vara och hoppas verkligen att det inte är ngn sjukdom. hmm ja kanske är något av dom två första, har inte riktigt kollat det detta är mitt första akvarium.. fast är egentligen inget att skylla på, jag borde ju ha kollat upp sånt innan.. Får ta och åka till djuraffären idag och införskaffa sånt som behövs för att kolla det! men temperaturen va rätt i alla fall..
              Något som jag tycker är extremt viktigt, för oss oerfarna av akvarium är just nitrit test. JBL's test använder jag och det kostade runt 100kr och jag har använt det varje dag i över en månad nu (loggar nitrit värde i akvariet). Köp dropptester om du ska köpa tester för sticktester har en tendes att vara opålitliga.

              Kommentar

              • chupo
                • November 2009
                • 84

                #8
                Ursprungligen postat av Andrém
                Något som jag tycker är extremt viktigt, för oss oerfarna av akvarium är just nitrit test. JBL's test använder jag och det kostade runt 100kr och jag har använt det varje dag i över en månad nu (loggar nitrit värde i akvariet). Köp dropptester om du ska köpa tester för sticktester har en tendes att vara opålitliga.
                Ja, det viktigaste är ju att fiskarna mår bra så.. skäms verkligen över att jag inte kollat det innan :/ men nu jävlar inga fler fiskar förrän jag löst mitt lilla mysteium i alla fall.
                Hur gör man med dropptester då? Antar att det står på, men kan ju va bra att få lite info innan också
                Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av chupo
                  Ja, det viktigaste är ju att fiskarna mår bra så.. skäms verkligen över att jag inte kollat det innan :/ men nu jävlar inga fler fiskar förrän jag löst mitt lilla mysteium i alla fall.
                  Hur gör man med dropptester då? Antar att det står på, men kan ju va bra att få lite info innan också
                  Med JBL's dropptest så fyller du två behållare (behållare A och B) med 5ml vatten (5ml i båda dvs) sedan tar du fram båda medel och sätter 5 droppar av BÅDA medel i behållare A t.ex och du häller INGET i behållare B.

                  Sedan tar du och sätter båda behållare i en liten grej och placerar behållare B (med bara vatten) över färg cirklarna och behållare A (med medlet) över dom vita cirklarna. På så sett så kan du jämföra färgen och få ett nitrit värde.

                  Det låter svårare än vad det är men det är busenkelt, när du har gjort det en gång så går det på 2 röda

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Jag har aldrig använt några tester, men för de som vill, har råd och orkar så varsågoda!

                    Lösningen på eventuella problem med nitrit/nitrat löses ju ändå med vattenbyte, så jag tycker det är bättre att försöka hinna med att sköta det istället för att slabba med tester.

                    Hur skötte du "inkoppningen" av tetrorna, och var alla tetror i det akvariet de kom ifrån pigga och krya?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • chupo
                      • November 2009
                      • 84

                      #11
                      Jag köpte teststickor, dom kan väl inte vara så jätteopålitliga? skulle något vara allvarligt fel tror jag att dom skulle visa det.
                      Dom visade iaf att det inte var något fel på vattenvärdena. Men jag upptäckte nu idag att stenarna jag har lagt ner (svarta stenar på några cm) har tappat i färg, kan det ha varit skadligt för fiskarna? jag har plockat ut dom för säkerhets skull..

                      Inkoppningen skötte jag som det står att man ska, som det står på påsen man får hem fiskarna i alltså.
                      Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Ursprungligen postat av chupo
                        Jag köpte teststickor, dom kan väl inte vara så jätteopålitliga? skulle något vara allvarligt fel tror jag att dom skulle visa det.
                        Dom visade iaf att det inte var något fel på vattenvärdena. Men jag upptäckte nu idag att stenarna jag har lagt ner (svarta stenar på några cm) har tappat i färg, kan det ha varit skadligt för fiskarna? jag har plockat ut dom för säkerhets skull..

                        Inkoppningen skötte jag som det står att man ska, som det står på påsen man får hem fiskarna i alltså.
                        Beror på vad för värden du ville kolla med testerna. Alla tester har ju en felmarginal men den marginalen, vad jag har förstått, är högre med stickor än med dropptester, dvs att dropptester är mer pålitliga.

                        Hm, har dom varit målade eller något? Du kan ju kolla på vattnet ifall det har blivit som en oljig hinna på ytan eller liknande. Vad är det för stenar också? Köpta eller plockade?

                        Kommentar

                        • chupo
                          • November 2009
                          • 84

                          #13
                          Ursprungligen postat av Andrém
                          Beror på vad för värden du ville kolla med testerna. Alla tester har ju en felmarginal men den marginalen, vad jag har förstått, är högre med stickor än med dropptester, dvs att dropptester är mer pålitliga.

                          Hm, har dom varit målade eller något? Du kan ju kolla på vattnet ifall det har blivit som en oljig hinna på ytan eller liknande. Vad är det för stenar också? Köpta eller plockade?
                          Det är köpta stenar, så vet inte riktigt hur det är. Nu har jag precis gjort delbyte och plockat bort dom så det är ingen oljig hinna nu men förut kan det sett ut som det, men så väldigt lite att jag inte riktigt tänkt på det..
                          Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Ursprungligen postat av chupo
                            Det är köpta stenar, så vet inte riktigt hur det är. Nu har jag precis gjort delbyte och plockat bort dom så det är ingen oljig hinna nu men förut kan det sett ut som det, men så väldigt lite att jag inte riktigt tänkt på det..
                            Jag antar att du spolade rent stenarna med varmt vatten och gnuggade dom med en diskborste innan du satte i dom i akvariet?

                            Det kan ju vara något fel på fiskarna och inte något fel på akvariet i sig, var samma sak med en av mina molly honor, simmade konstigt och sådant ett bra tag och verkade vara döende men nu har hon repat sig och simamr normalt igen.

                            Det kanske bara är en period och dom som dog kanske dog av stress, ålder etc?

                            Kommentar

                            • chupo
                              • November 2009
                              • 84

                              #15
                              Ursprungligen postat av Andrém
                              Jag antar att du spolade rent stenarna med varmt vatten och gnuggade dom med en diskborste innan du satte i dom i akvariet?

                              Det kan ju vara något fel på fiskarna och inte något fel på akvariet i sig, var samma sak med en av mina molly honor, simmade konstigt och sådant ett bra tag och verkade vara döende men nu har hon repat sig och simamr normalt igen.

                              Det kanske bara är en period och dom som dog kanske dog av stress, ålder etc?
                              Ja självklart, va jättenoga med att få dom rena innan jag la dom i akvariet.

                              Okej det va ju bra att hon repade sig mina koppartetror repade sig ju tyvärr inte :/ Dom va inte gamla.. tror inte att dom skulle ha bott så länge i djuraffären och hos mig överlevde dom ju bara två dagar s:

                              om dom dog av stress då, vad skulle kunnat stressa dom i så fall?
                              Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...