Bula på magen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Bula på magen?

    Hej. Jag har för tillfället en ensam neontetra i mitt akvarium (som för övrigt bara innehåller ett mollyyngel också) och idag såg jag att den har som en liten bula på magen. Vad är det? Har den ätit mkt mat, rom på g eller någon sjukdom?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det kan vara sjukdom (typ. bukvattensot) men det kan oxå vara att den svalt luft.
    Kardinal/Neontetra är ganska känsliga för det och bör ta mat endast under ytan. Testa ta maten mellan fingrarna och släpp den under ytan.

    Jag antar att du vet att tetror bör hållas i stim på minst 10st. och att vara ensam kan bidra till stress vilket i sin tur kan leda till sjukdom.
    Även levandefödare trivs bäst i grupp.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Det kan vara sjukdom (typ. bukvattensot) men det kan oxå vara att den svalt luft.
      Kardinal/Neontetra är ganska känsliga för det och bör ta mat endast under ytan. Testa ta maten mellan fingrarna och släpp den under ytan.

      Jag antar att du vet att tetror bör hållas i stim på minst 10st. och att vara ensam kan bidra till stress vilket i sin tur kan leda till sjukdom.
      Även levandefödare trivs bäst i grupp.
      Den brukar vänta på att maten sjunker ner och tar den under ytan, men idag såg jag att den faktiskt tog lite direkt från ytan, så får väl hoppas att det beror på det.

      Och jag vet att de ska leva i stim, och snart ska jag köpa lite kompisar till dem, men akvariumet är ju fortfarande inte mer än 2½ vecka gammalt.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Rockdoll
        Den brukar vänta på att maten sjunker ner och tar den under ytan, men idag såg jag att den faktiskt tog lite direkt från ytan, så får väl hoppas att det beror på det.

        Och jag vet att de ska leva i stim, och snart ska jag köpa lite kompisar till dem, men akvariumet är ju fortfarande inte mer än 2½ vecka gammalt.
        Gött.. Då har du koll på läget

        Lycka till med dina fiskar
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Gött.. Då har du koll på läget

          Lycka till med dina fiskar
          Hmm, antingen så inbillade jag mig förut, eller så har det gått över snabbt, för nu ser "bulan" inte alls så stor ut som innan. Knappt så att jag kan avgöra om det verkligen finns nån. Men får väl kolla imorgon igen så det inte blir värre iaf

          Men om hon (vad jag lyckats läsa mig till borde det vara en hona iaf) nu har svalt luft bara, hur snabbt borde det försvinna då?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Vet faktiskt inte hur länge det håller i sig så du får som sagt se
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Hur betedde den sig när den var tjock? När tetror sväljer luft blir de tjocka och måste kämpa för att simma nedåt. (Simmar med huvudet nedåt). Det kan ta en stund för dem att fixa till sig. I värsta fall tar det några timmar. Har man kan det gå över snabbare.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av Rockdoll
                Hmm, antingen så inbillade jag mig förut, eller så har det gått över snabbt, för nu ser "bulan" inte alls så stor ut som innan. Knappt så att jag kan avgöra om det verkligen finns nån. Men får väl kolla imorgon igen så det inte blir värre iaf

                Men om hon (vad jag lyckats läsa mig till borde det vara en hona iaf) nu har svalt luft bara, hur snabbt borde det försvinna då?
                Du kan vara helt lugn, neontetran får genast än bula när det fått ett skråvmål
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Rockdoll
                  • October 2009
                  • 351

                  #9
                  Ursprungligen postat av janson
                  Hur betedde den sig när den var tjock? När tetror sväljer luft blir de tjocka och måste kämpa för att simma nedåt. (Simmar med huvudet nedåt). Det kan ta en stund för dem att fixa till sig. I värsta fall tar det några timmar. Har man kan det gå över snabbare.

                  Det är ungefär precis vad som händer. Inte så att hon inte kan simma neråt, men kanske lite neråt med huvudet. Idag hände det iaf igen. Först igen bula alls (den från häromdagen var borta sen länge), sen tog hon en matbit från ytan och plötsligt var det en ny liten bula på magen. Men varför har den börjat göra såhär plötsligt, aldrig sett det hända förr iaf, så jag antar att det nog är luft och inte bara att den blir tjock av maten. Kan det vara farligt? Men jag får väl börja släppa maten under ytan direkt istället. Lite konstigt bara eftersom hon alltid tagit maten först när den sjunkit ner förr.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...