MÅlade fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raskens
    • April 2006
    • 933

    #46

    Ursprungligen postat av kjell fohrman
    nej det blev ju sorgligt istället
    Agneta

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #47
      Ursprungligen postat av Raskens
      Nu är dom inte lika färgglada längre men hon tycker lika mycket om dom ändå. Jag tror att dom är runt 3 år gamla.
      Fisken överst var grön och nederst rosa.
      Mina ser nästan exakt ut som dina fiskar men mina har inte tappat färg utan tvärt om fått mer färg
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • forsbergpetter
        • November 2005
        • 5

        #48
        Ursprungligen postat av Rockdoll
        För det första var det en manetgen och visst finns det annat än bara manetgenen man manipulerar fiskar med. Denna manetgen ger fisken ett grönt sken i uvljus, men det finns t.ex fiskar manipulerade med en anemongen för att bli röda också. Det finns lax som är genmanipulerad så att de växer mycket fortare som säljs som föda till människor. Dessa är sterila så om de skulle komma ut i fritt vatten kommer de inte kunna konkurrera ut de vanliga laxarna.

        Säkerligen finns det fler exempel, men detta är de jag hört talas och läst om


        Läs mer här:
        GFP (proteinet som manetgenen kodar för): http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B...erande_protein

        Glofish (fiskar manipulerade med olika gener): http://sv.wikipedia.org/wiki/Glofish

        Lite till om självlysande akvariefiskar: http://www.genteknik.nu/index.asp?id=787

        Genmodifierad lax (ser dock att det inte står någonting här om huruvida de är sterila eller inte, men vad jag hört ska de vara det): http://www.genteknik.nu/index.asp?id=474

        Också om laxen, fast här står det om att de är sterila också: http://quazen.com/recreation/food/ge...dified-salmon/

        Det pratas mycket om GFP och genmanipulering i den här tråden.
        GFP betyder, Green florescent protein och är ett av de bästa "verktygen" just nu inom biologisk forskning inom många fält. Tre forskare fick till och med nobelpris 2008 för upptäckten! genen/proteinet isolerades från A. victoria en manet. den har små bioluminicerande fläckar runt mellankroppen där GFP uttrycks.
        Fördelen av GFP är att man får ljus från en enda gen, så är inte fallet med många andra bioluminicerande proteiner
        Genom att man "märker" andra gener med något som ger en färg i rätt ljus kan man utforska massor av olika geners funktion. På Uppsala universitet bedrivs en del forskning på zebrafiskar där man b.la. färgat in blodomloppet på fisken för att kunna följa hur en morfologiska uppbyggnaden sker.
        Det är en helt smärtfri metod för fisken, den räknas troligen inte som något levande när genen förs in i dess genom.
        När man sedan avlar på den art som har fått ett förändrat genom kommer all avkomma också ha samma gen.
        Vad jag vet bedris ingen genmanipulering för att få snyggare fiskar till hobbyn. (troligen för att det är mycket lättare och göra det med avel.)
        Det här var en väldigt förenklad bild, jag rekommenderar den engelska artikeln på wikipedia.org om GFP som är mycket bra.

        /Petter

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #49
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Både genom att korsa och välja att avla på färgmutationer. Varför skulle detta vara diskutabelt - i så fall skulle samtliga hund- och kattraser också vara diskutabla

          JAG har inga problem med det, men vissa andra har det...


          Inga fiskar i handeln har tillförts några radioaktiva ämnen.

          Nja, det kan ha hänt utan att någon officiellt vet om det....eller så finns det strålning i miljön där mutationerna uppstår? (troligare än det första, det medger jag gärna) Hormontillskott kanske också kan trigga igång mutationer?

          Själv föredrar jag rent generellt naturformerna - men utan avelsformerna skulle det inte ens existera någon akvariehobby
          Jag gillar både och, men tenderar att uppskatta naturformerna mer och mer, kan det ha med stigande ålder att göra?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #50
            Inga fiskar i handeln har tillförts några radioaktiva ämnen.

            Nja, det kan ha hänt utan att någon officiellt vet om det....eller så finns det strålning i miljön där mutationerna uppstår? (troligare än det första, det medger jag gärna) Hormontillskott kanske också kan trigga igång mutationer?
            Varför en massa spekulationer - kolla på science fiction filmer istället
            Istället är det intressantare att prata om dagens verklighet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #51
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Varför en massa spekulationer - kolla på science fiction filmer istället
              Istället är det intressantare att prata om dagens verklighet.
              Det intressanta är ju att få reda på hur mutationerna uppstår.... ...och hur kommersiella uppfödare eventuellt kan påskynda det?
              Och visst, jag uppskattar en schysst SF/Fantasy-rulle ibland också....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #52
                Ursprungligen postat av forsbergpetter
                Vad jag vet bedris ingen genmanipulering för att få snyggare fiskar till hobbyn. (troligen för att det är mycket lättare och göra det med avel.)
                /Petter
                Som påpekats flera gånger i denna tråden, och som jag även länkade info om i mitt inlägg, föds zebrafiskar manipulerade med t.ex den GFP-kodande genen upp som just hobby-akvariefisk, även om de kanske från första början skapades för forskningssyften. Dessa är dock förbjudna i hela Europa och vad jag hört även vissa delar av USA.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #53
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Det intressanta är ju att få reda på hur mutationerna uppstår.... ...och hur kommersiella uppfödare eventuellt kan påskynda det?
                  Och visst, jag uppskattar en schysst SF/Fantasy-rulle ibland också....
                  Mutationer uppstår oftast genom naturens nycker - när jag dök i Malawisjön så såg jag några enstaka starkt avvikande fiskar - t.ex. en malawizebra som var färgad som en duboisi (himla snygg). I naturen är det en dålig idé att vara en avvikare så därför blir sådana fiskar där ofta uppätna och/eller utstötta och har liten chans att föra sina gener vidare.
                  Sådana mutationer (färg eller form) uppstår självklart ofta också vid kommersiell odling och då tar odlaren chansen att vidareutveckla denna nya variant
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 November 2009, 10:05.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #54
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Mutationer uppstår oftast genom naturens nycker - när jag dök i Malawisjön så såg jag några enstaka starkt avvikande fiskar - t.ex. en malawizebra som var färgad som en duboisi. I naturen är det en dålig idé att vara avvikare så därför blir sådana fiskar ofta uppätna och eller utstötta och har lioten chans att föra sina gener vidare.
                    Sådana mutationer (färg eller form) uppstår självklart ofta också vid kommersiell odling och tar odlaren chansen att vidareutveckla denna nya variant
                    Jovisst.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #55
                      Hade denna diskussion med Heiko Bleher för ett tag sedan. Och han sa som Kjell Att det finns knappt ingen, om ens någon mutation i hobbyn som inte redan uppstått i naturen.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #56
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Hade denna diskussion med Heiko Bleher för ett tag sedan. Och han sa som Kjell Att det finns knappt ingen, om ens någon mutation i hobbyn som inte redan uppstått i naturen.
                        Ja, men med tanke på påfundet att färga fiskar så kan man ju ändå undra om det ändå inte används "triggande" ämnen, i asien är det väl t.ex. vanligt (på vissa håll) med hormoner inom odlingen av guppy, honorna blir visserligen sterila av hormonbehandlingen men man ser vad de (och deras systrar) bär på för anlag så där uppnår man en effekt ändå...

                        Ja ja, jag kanske jagar "spöken", men man måste ju få vädra sina tankar....och om bevisligen hormoner används så varför t.ex. inte isotoper av något lågaktivt material...? (eller naturligt radon i vattnet, kan det påverka fiskarna och trigga igång mutationer?) Nej, nu avslutar jag detta, det leder inte längre, men vi får väl se vad framtiden kan ge oss i fiskväg....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #57
                          ...i asien är det väl t.ex. vanligt (på vissa håll) med hormoner inom odlingen...
                          Varför jämt gnälla på Asien - hormoner används för många arter (och är också accepterat) vid odlingar i såväl Asien, USA och Europa.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • chainy
                            • February 2007
                            • 405

                            #58
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Varför jämt gnälla på Asien
                            Jämt när det gäller någon form av djurplågeri så skyller man alltid på asiater.
                            Tänk på bonsaikatterna*

                            *bonsaikatter
                            - en hemsida som påstod att de sålde levande kattungar i glasflaskor som skulle leva hela sina liv inne i flaskan så att deras kropp skulle bli formad som flaskan. Det redigerade fram bilder på hur dessa "prydnader" skulle se ut.
                            Och folk gick verkligen på det och blev skitarga (såklart). Och trots att hemsidan inte uppgav vilket land de befann sig i (den var på engelska) så skrev folk direkt i deras gästbok att detta givetvis måste komma ifrån Asien och att de var "sjuka gulingar som inte hade någon respekt för djur". I verkligheten var hemsidan amerikansk.

                            Detta blev lite off men ändå!
                            Bilder på mina fiskar finns på;
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                            Kommentar

                            Arbetssätt...