MÅlade fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    MÅlade fiskar!

    För 8 månader sedan köpte jag ett gäng vackra rosa tetror.
    Jag frågade försäljaren hur de kunde se ut så och hon sa att det var ny framavlad silvertetra. Jag köpte 9 och alla lever fortfarande och har inte tappat i färg och verkar må bra.
    De ser ut såhär; http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2502779

    Men så hittar jag ingen svensk information om denna variant och läste om genmanipulerade fiskar och målade fiskar.Plötsligt blev jag orolig för sånt vill jag ju inte gynna. Någon som vet om mina fiskar är framavlade eller konstiga?

    Dessa bilder hittade jag på nätet;




    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    #2
    roligt med ett rosa akvarium Varför har du inte tagit ut växten ur krukan dock?

    Varför är du så rädd för genmanipulation? Är inte det egentligen en framtidens variant av avel? Det är väl lika illa att välja ut de mest plattnosade hundarna med mest andningssvårigheter och avla på dom? Om inte värre. Det här görs ändå i provrör och fiskarna mår nog inte dåligt av att vara rosa. Det är lite skillnad på en belgian blue och en rosa fisk enligt mig...
    Senast redigerad av snagge; 24 October 2009, 17:18.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Genmanipulerade fiskar är det inte (extremt ovanliga och extremt olagliga) kanske är det någon form av "målade" fiskar (lite svårt att avgöra på dina foton) och i så fall försvinner färgen efter ett antal månader.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        De injicerar färgen på den stackars fisken - hatar sånt
        Är inte det djurplågeri?
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av rödtoppen
          De injicerar färgen på den stackars fisken - hatar sånt
          Är inte det djurplågeri?
          1/ Det finns flera olika sätt att "måla" fiskar på - om de i exemplet ovan är målade så är de knappast injicerade
          2/ Inget av sätten är speciellt plågsamt för fisken och svinnet är minimalt (ungefär samma pris på omålade som målade fiskar)
          3/ Fullkomligt idiotisk metod, inte för att det är djurplågeri utan snarare för att det är lurendrejeri att sälja fiskar som tappar färgen
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • chainy
            • February 2007
            • 405

            #6
            Ursprungligen postat av snagge
            roligt med ett rosa akvarium Varför har du inte tagit ut växten ur krukan dock?
            Jag har gjort det nu. Bilden är 2 månader gammal. Växten var ny då.

            Ursprungligen postat av snagge
            Varför är du så rädd för genmanipulation? Är inte det egentligen en framtidens variant av avel? Det är väl lika illa att välja ut de mest plattnosade hundarna med mest andningssvårigheter och avla på dom? Om inte värre. Det här görs ändå i provrör och fiskarna mår nog inte dåligt av att vara rosa. Det är lite skillnad på en belgian blue och en rosa fisk enligt mig...
            Varför jag tycker det är fel att tatuera/ injicera kemikalier i levande djur för att de ska leva upp till ett skönhetsideal bestämt av människor? För att det är moraliskt bisarrt! Människor som "gör om sig" har åtminstone valt det själva. Djur har inget val.

            Angående hundar (off topic) så skulle jag personligen aldrig komma på idéen att köpa en engelsk bulldog, mops eller exotic perserkatt heller. Jag tycker det är rent ut sagt sjukt att avla fram sjuka djur och jag skulle inte vilja gynna något sådant heller. Men det är som sagt lite o.t.
            Bilder på mina fiskar finns på;
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Om man bortser från färgen. vad är det för fiskar??
              Kjell, du som är expert, vad skulle du säga att det är för fiskar?
              *nyfiken*
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • chainy
                • February 2007
                • 405

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                Om man bortser från färgen. vad är det för fiskar??
                Kjell, du som är expert, vad skulle du säga att det är för fiskar?
                *nyfiken*
                Mina fiskar är silvertetror
                Bilder på mina fiskar finns på;
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                Kommentar

                • snagge
                  • September 2009
                  • 101

                  #9
                  Ursprungligen postat av chainy
                  Jag har gjort det nu. Bilden är 2 månader gammal. Växten var ny då.



                  Varför jag tycker det är fel att tatuera/ injicera kemikalier i levande djur för att de ska leva upp till ett skönhetsideal bestämt av människor? För att det är moraliskt bisarrt! Människor som "gör om sig" har åtminstone valt det själva. Djur har inget val.

                  Angående hundar (off topic) så skulle jag personligen aldrig komma på idéen att köpa en engelsk bulldog, mops eller exotic perserkatt heller. Jag tycker det är rent ut sagt sjukt att avla fram sjuka djur och jag skulle inte vilja gynna något sådant heller. Men det är som sagt lite o.t.
                  Jag har svårt att tänka mig att fiskarna lider av det över huvud taget (kan förstås inte veta, har aldrig samtalat med en genmanipulerad fisk, inte annan fisk heller), kjell verkar inte tro det heller. Men jag förstår det som princip att man inte vill ha genmanipulerat. Typ att man inte ska leka gud-grejen...
                  OT igen, men likväl intressant diskussion. Andra framavlade raser då? Förutom de mest extrema exemplena av andningsmissbildade hundar? Det är ju trots allt också gjort efter människors skönhetsideal.
                  Försöker inte bråka hoppas jag att du förstår, utan diskutera något jag finner intressant.

                  gillar fortfarande ditt rosa kar väldigt mycket. stereotypt tjejigt på ett bra sätt

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Du skulle haft Rotala macrandra den är rosa hos mig.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • chainy
                      • February 2007
                      • 405

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Du skulle haft Rotala macrandra den är rosa hos mig.
                      http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=64&SOK=1
                      Skulle ha varit nice
                      Bilder på mina fiskar finns på;
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                      Kommentar

                      • chainy
                        • February 2007
                        • 405

                        #12
                        Ursprungligen postat av snagge
                        Jag har svårt att tänka mig att fiskarna lider av det över huvud taget (kan förstås inte veta, har aldrig samtalat med en genmanipulerad fisk, inte annan fisk heller), kjell verkar inte tro det heller. Men jag förstår det som princip att man inte vill ha genmanipulerat. Typ att man inte ska leka gud-grejen...
                        Jag var svårt att tänka mig att de INTE lider av att ligga på land och få nålar genom huden. Däremot kanske de inte lider av att leva med det.
                        Så är det ju egentligen med oss människor också, vi avlar ju oss själva efter skönhetsideal. Vissa utseenden är populärare än andra och då är risken större att de personerna får barn och för sina gener vidare. Framtidens kvinnor kommer antagligen ha extrema ryggproblem på grund av smala midjor ihop med stora tuttar. Och männen kommer nog inte leva så länge på grund av förstora muskler (hjärtat och senor tar stryk).

                        Ursprungligen postat av snagge
                        OT igen, men likväl intressant diskussion. Andra framavlade raser då? Förutom de mest extrema exemplena av andningsmissbildade hundar? Det är ju trots allt också gjort efter människors skönhetsideal.
                        Själva problemet är ju just om djuren måste LIDA för våra ideal. Att det finns raser är ju inget problem i sig, så länge de mår bra.


                        Ursprungligen postat av snagge
                        Försöker inte bråka hoppas jag att du förstår, utan diskutera något jag finner intressant.

                        gillar fortfarande ditt rosa kar väldigt mycket. stereotypt tjejigt på ett bra sätt
                        Tack

                        Men erkänna att du skulle tycka att jag var rätt sjuk person om jag gick till en tatuerare med min nakenkatt/nakenhund. Eller för all del gick dit med min dotter och frågade om hon kunde bli svart.
                        Varför ska det vara annorlunda med fiskar?
                        Bilder på mina fiskar finns på;
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                        Kommentar

                        • snagge
                          • September 2009
                          • 101

                          #13
                          Ursprungligen postat av chainy
                          Men erkänna att du skulle tycka att jag var rätt sjuk person om jag gick till en tatuerare med min nakenkatt/nakenhund. Eller för all del gick dit med min dotter och frågade om hon kunde bli svart.
                          Varför ska det vara annorlunda med fiskar?
                          Ja, absolut.
                          Jag vet ingenting om hur man färgar fiskar. Har aldrig ens hört talas om det innan och tycker det låter onödigt, eftersom det finns så vackra fiskar som det är. Men som jag tror (vilket absolut inte behöver vara rätt) så tror jag inte att man tatuerar hela kroppen, alltså gör tusen stick och färgar den på så sätt. Kanske en injektion som färgar allt. (annat verkar vara för omständigt och dyrt)
                          Sjukt onödigt oavsett art och förstås elakare att göra mot en människa än en fisk (tycker jag i alla fall, människor resonerar olika kring djur och människors känslor/rättigheter osv.)

                          Klart att det är taskigt att ha fisken ovanför vattenytan och trycka in en spruta. Men det går nog fort och plågar nog betydligt mindre än när en fisk hoppar ur akvariet och torkar ut på golvet (vilket i och för sig sker av olyckor).

                          Jag förstår att du inte vill ha "målade" fiskar, det är helt okej med mig. Och jag förstår att du tycker det är djurplågeri. Jag tror egentligen att jag bara vill säga att jag inte tycker att det är så farligt, plågerimässigt. Det finns betydligt värre djurplågerier att bekymra sig om.

                          Vad ska du göra med dina fina rosa fiskar nu då? När du insett att de är skapade artificiellt?

                          Just det - angående din människoskönhetsidealtes... Jag tror snarare att vi blir fetare och fetare än smalare och smalare... Eller jag blir i alla fall det Men fetma är inte heller bra...

                          Kommentar

                          • chainy
                            • February 2007
                            • 405

                            #14
                            Ursprungligen postat av snagge
                            Vad ska du göra med dina fina rosa fiskar nu då? När du insett att de är skapade artificiellt?

                            Just det - angående din människoskönhetsidealtes... Jag tror snarare att vi blir fetare och fetare än smalare och smalare... Eller jag blir i alla fall det Men fetma är inte heller bra...
                            Jag är i och för sig inte hundra på att det är vad de råkat ut för men är väl i så fall inget att göra åt saken. De mår alla bra nu i alla fall.

                            Jo, men samtidigt är det ju inte vad idealet stävar emot. Vilket leder till att feta inte blir så eftertraktade vilket gör att det är större risk att man kommer få barn om man är smal (nej, jag kan inte stödja det med forskning).
                            Bilder på mina fiskar finns på;
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Varför skall man trycka in en spruta - de fiskar som injiceras gör det genom att man lyfter på ett fjäll och sprutar in färg bakom.
                              Smärtförnimmelsen motsvarar säkert inte mer än man håvar upp ett fisk från ett akvarium och flyttar till en påse. De fiskar som visas upp på fotona ovan är knappast ens "injicerade" på det viset.

                              Man kan tycka vad man vill om skönhetsideal när det gäller fiskar men 80% (eller något sådant) av de fiskar som säljs är ju framavlade för att de skall vara snygga.

                              Vad gäller genmamipulerade fiskar så rör det sig definitivt inte heller där om att man förorsakar fiskarna någon smärta så jag har väl egentligen inte så mycket mot dom (även om jag oftast föredrar naturformer). Däremot är ju det oerhört olagligt och innehav av sådana gör att man riskerar fängelse och sexsiffriga bötesbelopp så bara en som är sanlsöst korkad skulle skaffa sådana.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...