Hur många neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    Hur många neontetror

    Jag har ett 110 liters kar och i det går nu, 2 ancistrusmalar 6 pansarmalar, 2 palettciklider och 2 fjärilsciklider. Hur många neontetror kan man ha utan att akvariet blir överbefolkat?
  • Scalaren96
    • September 2009
    • 43

    #2
    om jag inte har fel så är fjärilscikliden köttätare men relativt fredlig men kan nog bli ganska aggresiv mot mindre fiskar är fjärilscikliderna ett par eller två honor för hanarna blir väl lite mer aggresiva men jag är ingen expert precis men annars skulle nog mellan 20-30 st men börja småt så att det inte blir så stressigt kanske 10 st ifall att fjärilscikliderna blir aggresiva.
    Rätta mig om jag her fel.

    Kommentar

    • gusten86
      • June 2008
      • 84

      #3
      Både fjärilarna och paletterna är nog alldeles för små för att kunna sätta i sig en neontetra, sen tror jag att neontetrorna stimmar bättre om det finns lite större agressiva fiskar i karet.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Ursprungligen postat av gusten86
        Både fjärilarna och paletterna är nog alldeles för små för att kunna sätta i sig en neontetra, sen tror jag att neontetrorna stimmar bättre om det finns lite större agressiva fiskar i karet.
        Jop mina tio från början stimamde jätte fint med två stora scalarer i karet men nu fyra dagar senare var jag tvungen till att håva upp de fyra kvar varande för att stimbildnadat inte räddade de övriga fem. En hittade vi död i karet men övriga är bra borta skandes två efter var natt. Jag toro inte cor. eller ANc eller plecon är skylldiga till frösvainandena.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • chriffan
          • November 2006
          • 85

          #5
          Ursprungligen postat av gusten86
          Både fjärilarna och paletterna är nog alldeles för små för att kunna sätta i sig en neontetra, sen tror jag att neontetrorna stimmar bättre om det finns lite större agressiva fiskar i karet.
          Det räcker med att paletterna är ca 6cm och neontetraorna lite mindre än fullväxta så kan de äta upp dom, sorgligt men sant,

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Mick13
            Jop mina tio från början stimamde jätte fint med två stora scalarer i karet men nu fyra dagar senare var jag tvungen till att håva upp de fyra kvar varande för att stimbildnadat inte räddade de övriga fem. En hittade vi död i karet men övriga är bra borta skandes två efter var natt. Jag toro inte cor. eller ANc eller plecon är skylldiga till frösvainandena.
            Mick: Det är en himla skillnad på scalarer och fjärilsciklider. Man bör inte kombinera scalarer med småtetror.

            gusten86:Med fjärilar går det utmärkt, börja med 10-15 stycken tetror så blir det nog bra.

            Personligen skulle jag ka satsat på kardinaltetror istället, enligt min mening och erfarenhet är de lite robustare än neontetror, samt att jag tycker de är mycket snyggare!

            Frågan är snarare om kombinationen paletter och fjärilsciklider är så himla lyckad, paletterna blir större och grymt mycket mer argsinta, samtidigt som de är robustare. Risken finns att fjärilarna drar kortaste strået och du förlorar dem.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...