Neontetror stimmar inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklid_
    • June 2009
    • 21

    Neontetror stimmar inte?

    Hej!

    Har ett 375 liters akvarium med lite fiskar, bland annat neontetror. 24 stycken. Har haft dem i cirka 2 månader men dem vägrar att bilda stim. Neontetrorna finns lite här och där i akvariet... Varför tror ni inte att dem vill bilda stim? Är ju vackrare om neontetrorna simmar tillsammans

    MVH Ebbe
  • issa83
    • September 2009
    • 48

    #2
    Vet inte om det går att jämföra med glödbandstetror men mina glödbandstetror verkar inte heller riktigt förstå det här med att stimma... Så dina tetror är inte ensamma om att inte ha fattat galoppen hihi

    Har ingen förklaring dock så hoppas någon duktigare kan ge dig svar

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av ciklid_
      Hej!

      Har ett 375 liters akvarium med lite fiskar, bland annat neontetror. 24 stycken. Har haft dem i cirka 2 månader men dem vägrar att bilda stim. Neontetrorna finns lite här och där i akvariet... Varför tror ni inte att dem vill bilda stim? Är ju vackrare om neontetrorna simmar tillsammans

      MVH Ebbe
      Om de inte upplever något hot i sin omgivning så sprider de gärna ut sig sådär
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Om de inte upplever något hot i sin omgivning så sprider de gärna ut sig sådär
        Exakt
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • issa83
          • September 2009
          • 48

          #5
          Jaha, ja men då är det ju bara possitivt då. Mina glödbandstetror är ju iofs ensamma i akvariet, förutom en kampfiskhane, och känner dom sig inte hotade av honom då så stämmer det nog bra in på mina.

          Så då har du ett gäng glada, trygga neotetror då ciklid_

          Kommentar

          • Ancristus <3
            • July 2009
            • 277

            #6
            Skafa skalarer så ska du få se att det stimmas
            I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Om de inte upplever något hot i sin omgivning så sprider de gärna ut sig sådär

              Mina neontetror och kardinaltetror gör precis likadant. Små grupper som ibland sätts ihop och sen splittras igen.

              Men hur kan de känna sig säkra mot en sådan hemsk praktbotia som jag har.
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1329730 Det är frågan

              Kommentar

              • ciklid_
                • June 2009
                • 21

                #8
                Ursprungligen postat av Ancristus <3
                Skafa skalarer så ska du få se att det stimmas
                Har faktiskt redan några skalarer men ska snart skaffa fler så får se om det bättras sig då haha

                Kommentar

                • ciklid_
                  • June 2009
                  • 21

                  #9
                  Ursprungligen postat av issa83
                  Jaha, ja men då är det ju bara possitivt då. Mina glödbandstetror är ju iofs ensamma i akvariet, förutom en kampfiskhane, och känner dom sig inte hotade av honom då så stämmer det nog bra in på mina.

                  Så då har du ett gäng glada, trygga neotetror då ciklid_
                  Det är ju bra att dom känner sig trygga i alla fall!

                  Kommentar

                  • Scalaren96
                    • September 2009
                    • 43

                    #10
                    Jag har några kardinaltetror samt några sorgmantelstetror och dom stimmar jämt varje gång man tänder på morgonen så börjar dom stimma så det som gör att dom inte stimmar är att dom är många och vågar då simma lite fritt det är min förklaring.

                    Kommentar

                    • jockecoolman
                      • February 2008
                      • 38

                      #11
                      Hörde på en akvarieaffär att neontetrorna är sönderavlade(?) och har knappt någon stimminstinkt kvar. Testade mina neontetror genom att släppa in ett par zebraciklider, skillnaden blev att de höll till mera i den ena halvan av karet. Däremot rödmunnar stimmar hela tiden i mitt kar. Rekomenderas!
                      Rör det rör rör det Tallrots

                      Kommentar

                      • ciklid_
                        • June 2009
                        • 21

                        #12
                        Ursprungligen postat av jockecoolman
                        Hörde på en akvarieaffär att neontetrorna är sönderavlade(?) och har knappt någon stimminstinkt kvar. Testade mina neontetror genom att släppa in ett par zebraciklider, skillnaden blev att de höll till mera i den ena halvan av karet. Däremot rödmunnar stimmar hela tiden i mitt kar. Rekomenderas!
                        Det var ju synd att dem har blivit sönderavlade :/. Ska kanske satsa på några rödmunnar då ju , har sett att dem stimmar väldigt bra

                        Kommentar

                        • ciklid_
                          • June 2009
                          • 21

                          #13
                          Ursprungligen postat av Scalaren96
                          Jag har några kardinaltetror samt några sorgmantelstetror och dom stimmar jämt varje gång man tänder på morgonen så börjar dom stimma så det som gör att dom inte stimmar är att dom är många och vågar då simma lite fritt det är min förklaring.
                          Men har sett i olika akvarium att dem kan vara uppemot 100 stycken och stimmar jätte bra, medans jag har endast 25 stycken

                          Kommentar

                          Arbetssätt...