Har Neontetran blivit känslig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Har Neontetran blivit känslig?

    Asså jag kan ingenting om tetror men jag har hört och läst här på forumet att just neontetror skulle vara svåra att odla.
    nu är det så att när jag var runt 10 basst (alltså 10 år sedan)
    så hade jag en polare som jämt och ständigt fick neon yngel i sin burk. asså det var guppy hastighet på förökningen.
    Varje gång jag var där så fanns det nya yngel.
    Vad jag vet så var det ett normal skött sällskaps akvarium, det var 2 gurami och en sån där putsarfisk ancistrus eller var dom heter. inga andra fiskar fanns eftersom neonerna förökade sej så mycket så det fanns ingen plats. karet kan inte ha varit större än 30-40 liter.

    Har det hänt något med neonerna eller har denna polare för 10 år sedan bara haft tur?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Nja, neontetran är inte så svår. Däremot är Kardinaltetran väldigt svår att odla.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      aha ok. kardinaltetran är den som ser nästan likadan ut som neontetran va?
      lite starkare färger och kanske något större?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        Lite större och rött hela vägen under det blåa.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          aha... i see.

          Men är det guppy förökning på neontetra?
          det kanske det är, har bara fått bilden av att dom ska vara svåra. men, men den är kanske förvrängd. (bilden alltså)
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Jag tror att minnet har svikit dig karrokaja så här efter 10år neontetran ynglar abolut inte i sån hastighet om än alls utan att man anstränger sig! Var det dessutom gurami i karet så är det ännu osannolikare Jag tycker det är en ganska känslig fisk och Den drabbas lätt av konstiga sjukdomar så jag anser att den ställer ganska höga krav på miljö och vatten!
            Senast redigerad av åheim; 14 August 2009, 22:59.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              kanske man blir senil (stava?) då vid 20 års ålder... hur senil är du då? och nej...inget minne har svikit mej. jag kan rabla upp alla tintin album (utan att titta på wikipedia)
              Jag kan texten på det flesta galenskaparrna/after shave låtarna, jag kommer ihåg var mitt lepsyl står... och sist men inte minst jag kommer ihåg att den springande gubben på diskmaskinen betyder
              "kort program"

              Det var liksom därför jag undrade hur det var möjligt att den ynglade så fort. man får intrycket här på zoopet att det är en ganska svårodlad fisk. och tydligen stämmer det.
              Men finns det en fisk som ser likadan ut som neonen som ynglar, kanske inte i guppy hastighet, det var nog överdrivet. men i allafall snabbt?
              Senast redigerad av karrokaja; 14 August 2009, 23:50.
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Men det finns även de som har lite mer tur än andra så omöjligt är det inte!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Jag råkade få kulhi (stava?) i min 100 liters kub för många år sedan... och jag är ingen höjdare på vattenvärden eller nåt.
                  (ingen höjdare på över huvudtaget, men jag försöker)
                  Dom hade en egen brunn med dricksvatten därifrån så nåt värde kanske bara var det perfekta. who knows. det jag undra är det här med sönderavling...att man liksom av mistag har gjort den känsligare med värden osv..
                  ursäkta fel stavningar. dålig svenska och så står fönstret öppet och jag orkar inte stänga så jag fryser lite här inne... brrrrr
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    kanske man blir senil (stava?) då vid 20 års ålder... hur senil är du då? och nej...inget minne har svikit mej
                    Inget illa ment, tänkte bara att minnesbilden av någonting från man är 10år kan bli väldigt förvrängd!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      jo du har nog rätt. men jag överdrev nog lite med guppyhastighet på förökningen också... men jag vill minnas ganska säkert att jag såg små fula yngel i tanken.
                      Jag var ju inte där varje dag liksom. men det kom yngel ganska ofta...
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...