Rödmunnar som pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Rödmunnar som pirayor

    Lite konstig rubrik kanske, men för mig är det uppenbart att dessa fiskar hör till samma familj efter att jag upplevt hur de plötsligt kan gå till en gruppattack.

    Jag lät fiskarna i mitt stora kar svälta ett par dagar och det som hände var att rödmunnarna började se sig om efter lämplig mat i karet i stället.

    Jag har sedan länge haft körsbärsräkor i detta kar utan problem. Visserligen har fiskarna tagit räklingar och det har liksom ingått i planen.

    Men nu såg jag för första gången hur de gav sig på en vuxen räka och det var en riktig upplevelse (om än en grym sådan).

    De cirklade en stund runt en vuxen dräktig hona och sedan simmade en av dem fram och knuffade räkan ur roten den satt på. När räkan stack iväg brakade det loss. Hela 50 man starka stimmet var på räkan och den stackarn hade inte en chans. Det hela verkade lite otäckt planerat av rödisarna.

    Har någon av er upplevt något liknande med rödmunnar?

    Jisses att jag inte filmade det hela!
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    kanske tur att rödisarna inte blir större =)
    Du e nog lite mordisk Tina som vad jag utläser nästan myser när du beskriver över fallet på den stackars räkan...
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    Arbetssätt...