Måla om akvariebänk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Måla om akvariebänk?

    Jag har ett Rubin möbelakvarium på 240L i bok som jag vill måla vitt för att det skall passa övrig inredning. Det jag undrar är vilken färg som jag skall använda?
    Mvh /Glenn

    Min Zoon
  • it_mutt
    • November 2006
    • 88

    #2
    "vanlig" lackfärg är väl det som "vem som" lättast får snyggast. Men (och jag har verkligen ingen aning) är inte det folierade skivor på möbeln? Eller det "riktig" bok?

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Det är folieskivor på möbeln. Har målat möbler förr med folieskivor och det har alltid gått bra. Anledningen till att ja frågar om färg är eftersom det alltid blir något vattenspill och jag vill inte få fula märken på möbeln.
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • it_mutt
        • November 2006
        • 88

        #4
        Ah, ja, i "värsta" fall så "rugga upp" folien lite innan med ett fint sandpapper.

        Men med en lackfärg har jag svårt att tänka mig att det skulle bli något strul av lite vattenspill. Däremot är ju latex/plastfärg inget jag skulle rekomendera alls. Utan jag skulle som sagt köra på lackfärg. Lite dyrare, men resultatet blir allt som oftast snyggare, och det håller bättre, enligt mig.

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          Priset är inte det viktigaste. Lägger hellre mer pengar och får ett schysst resultat än att snåla och få ett sämre resultat.

          Ska kolla upp lackfärg och se om det kan vara något
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Kör på en 2 liter linoljebaserad utegrund som du spär ut första strykningen med lite riktigt bra balsam terpentin, i med 1 droppe gul brytpasta och du är homefree, kom ihåg att slipa ner mellan strykningarna med ett fint våtslippapper, som avslutning kan du lägga en klarlack.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ursprungligen postat av Glenn
              Det är folieskivor på möbeln. Har målat möbler förr med folieskivor och det har alltid gått bra. Anledningen till att ja frågar om färg är eftersom det alltid blir något vattenspill och jag vill inte få fula märken på möbeln.
              Gör då som du gjort förr. Det vatten som blir torkar du ju upp och jag antar att det inte är vattenfärg du använt när du målat på folierad spånskiva tidigare
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Gör då som du gjort förr. Det vatten som blir torkar du ju upp och jag antar att det inte är vattenfärg du använt när du målat på folierad spånskiva tidigare
                Näe ingen vattenfärg som jag har använt

                Men har märkt på en annan bänk som ja målade att det blev fula märken trots att man torkade bort vattenspill
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Vanlig vattenburen lackfärg i önskad kulör och glans borde gå aldeles utmärkt.
                  Uppruggning av ytan med sandpapper och så grundfärg först också så har jag svårt att tro det ska bli några problem.
                  Jag har själv använt Beckers utbud till akvariemöbler, dock trärena och inte folierade. http://www.beckers.se/#/produkter/Inomhus/Lackfarger/
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Vanlig vattenburen lackfärg i önskad kulör och glans borde gå aldeles utmärkt.
                    Uppruggning av ytan med sandpapper och så grundfärg först också så har jag svårt att tro det ska bli några problem.
                    Jag har själv använt Beckers utbud till akvariemöbler, dock trärena och inte folierade. http://www.beckers.se/#/produkter/Inomhus/Lackfarger/
                    Tack för länken. tror jag har hittat den färg som jag vill ha =)
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • KAM
                      • December 2007
                      • 202

                      #11
                      Jag målade min juwelbänk med vattenburen lackfärg. Låter man bli att skrapa alltför mycket med långa oklippta naglar så sitter färgen kvar.

                      [

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        Ursprungligen postat av KAM
                        Jag målade min juwelbänk med vattenburen lackfärg. Låter man bli att skrapa alltför mycket med långa oklippta naglar så sitter färgen kvar.

                        http://i304.photobucket.com/albums/n.../Fiskar014.jpg
                        Så snyggt så jag sitter och dregglar!
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          • March 2008
                          • 470

                          #13
                          Måla Alu-ställning?

                          Tjena sorry om jag lånar tråden, har nyligen fått tag på ett 540 alu-ram + ställning. Kan man måla ramen o ställningen svart och vad är det för färg man ska använda då?

                          förlåt än en gång...
                          //Salle

                          Kommentar

                          • KAM
                            • December 2007
                            • 202

                            #14
                            Ursprungligen postat av Glenn
                            Så snyggt så jag sitter och dregglar!
                            Tack, det var snällt!

                            Om du ska måla bänken och vill att det ska gå smidigare än det gick för mig så skruva isär bänken till målningen. 90 graders hörn är inget bra när man målar med lackfärg.
                            Man kan inte peta för mycket i färgen för då blir det inget vidare, rolla ut färgen fort och ganska tunt. Låt bli att pilla mer på det innan det torkar och är dags för en ny strykning.
                            //KAM
                            [

                            Kommentar

                            • Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

                              #15
                              Ursprungligen postat av KAM
                              Tack, det var snällt!

                              Om du ska måla bänken och vill att det ska gå smidigare än det gick för mig så skruva isär bänken till målningen. 90 graders hörn är inget bra när man målar med lackfärg.
                              Man kan inte peta för mycket i färgen för då blir det inget vidare, rolla ut färgen fort och ganska tunt. Låt bli att pilla mer på det innan det torkar och är dags för en ny strykning.
                              //KAM
                              Skruva isär?! Näe, sånt tålamod har vi inte
                              Brukar använda mig utav en skumgummiroller när jag målar möbler med faner på. Tycker det blir ett snyggare resultat. Ska dock kolla om ja kan hitta en större sådan roller än den lilla som ja har använt mig utav tidigare som kommer från hobbyaffären
                              Mvh /Glenn

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...