Importera fisk, erfarenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Bosse.J
    Jag tog med mej några Kampfiskhannar hem från Thailand för några år sedan. I petflaskor. Men det går kanske inte nu, eftersom man inte får ha vätskor med sig i handbagaget.
    Men det var nog inte så få firrar du tänkte ta med dej eller?
    Det var lika olagligt då som nu - och tyvärr gör smuggling som detta att hobbyn får dåligt rykte.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Roulie
      • January 2006
      • 152

      #17
      Ursprungligen postat av kaj.p
      O krångligare lär det bli. Talade just med tullen på landvetter igår som nu är nedläggningshotade. Risken finns att man i fortsättningen måste först åka till landvetter för o hämta orginalintygen då dessa följer med fisken. Därefter måste du åka in till Tullen på Arendal i göteborg o göra tullklareringen. Sedan tillbaka till landvetter är det då något som är missat när det gäller ifyllningen så är det bara o åka tillbaka till Arendal en vända till.
      Sedan gäller också att du måste ansöka om behörighet för att kunna deklarera elektronisk iförväg Du måste också ansöka o bli beviljad kredit för att kunna göra den elektroniska klareringen. Så inte blir det enklare inte.
      Just detta kan man ju helt enkelt anlita en speditör nere i Göteborg till att fixa. Om man nu bestämmer sej för att importera så kan vilken speditör som helst hjälpa till att fylla i alla tullhandlingar på rätt sätt bara man har en kopia på fakturan + eventuella intyg som behövs. Faktura+intyg kan man helt enkelt be att få kopior på per mail eller fax så kan alla tullhandlingar ordnas redan innan planet lyft från Thailand.

      (ja, jag jobbar som speditör - dock inte i götet )
      720 l - Sällskapsakvarium
      60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av Roulie
        Just detta kan man ju helt enkelt anlita en speditör nere i Göteborg till att fixa. Om man nu bestämmer sej för att importera så kan vilken speditör som helst hjälpa till att fylla i alla tullhandlingar på rätt sätt bara man har en kopia på fakturan + eventuella intyg som behövs. Faktura+intyg kan man helt enkelt be att få kopior på per mail eller fax så kan alla tullhandlingar ordnas redan innan planet lyft från Thailand.

        (ja, jag jobbar som speditör - dock inte i götet )

        det är inte många speditörer som jobbar gratis om man säger så.

        det brukar rusa iväg när det gäller kostnaderna........

        ibland hutlöst mycket om man är privatperson.....


        jo, jag har jobbat....och jobbar med upphandlingar,,,,både smått och stort och har gjort så i över 20 år nu,,,,,
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • mirrefirre
          • January 2008
          • 31

          #19
          Annars så kan du betala han lite extra och låta han köra in med bil till närmaste euland och sen skicka det till dig.
          260 liter: Tigerbarb

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av mirrefirre
            Annars så kan du betala han lite extra och låta han köra in med bil till närmaste euland och sen skicka det till dig.
            Blir en lång resa om han skall köra bil från Thailand
            För övrigt får då han istället betala tullavgifter etc.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bosse.J
              • March 2004
              • 796

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det var lika olagligt då som nu - och tyvärr gör smuggling som detta att hobbyn får dåligt rykte.
              Möjligt att det var olagligt. Men jag visste inte bättre och när jag blev uppmanad att öppna väskan i tullen så sa tulltjänstemannen att det var bara att gå. Så så där jätteolagligt var det nog inte.
              Bosse.J

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Bosse.J
                Möjligt att det var olagligt. Men jag visste inte bättre och när jag blev uppmanad att öppna väskan i tullen så sa tulltjänstemannen att det var bara att gå. Så så där jätteolagligt var det nog inte.
                Då hade du tur - idag hade du knappast kommit igenom så lättvindigt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bosse.J
                  • March 2004
                  • 796

                  #23
                  Nej det var ju det jag skrev, att nu får man inte ta med vätskor i handbagaget.
                  Bosse.J

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bosse.J
                    Nej det var ju det jag skrev, att nu får man inte ta med vätskor i handbagaget.
                    Jo men det har inget med införselrestriktionerna att göra. Samma införselregler gäller för såväl handbagage som incheckat bagage.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Bosse.J
                      • March 2004
                      • 796

                      #25
                      nej jag vet nu att man inte får. visste inte då, men anade kanske.
                      Men dåligt ryckte vet jag inte om att jag har givit hobbyn.
                      Bosse.J

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bosse.J
                        Men dåligt ryckte vet jag inte om att jag har givit hobbyn.
                        Om man pratar om fisksmuggling i allmänhet så visst ger det dåligt rykte för hobbyn och ger myndigheterna vatten på kvarn om att det finns oseriösa akvarister vilket påverkar lagstiftningen.
                        Så all smuggling är negativ.

                        Bra i alla fall att du och förhoppningsvis även andra är medvetna om detta nu.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Soffan74

                          • March 2017
                          • 158

                          #27
                          Funderar på importera några kampfiskhanar från Thailand. Hur funkar det?

                          Kommentar

                          • Thaifighter
                            • August 2006
                            • 420

                            #28
                            Ursprungligen postat av Soffan74
                            Funderar på importera några kampfiskhanar från Thailand. Hur funkar det?

                            Säljaren i Thailand tar emot en massa beställningar från folk och skickar sen all fisk samtidigt till en "s.k. "transshipper/mellanhand" i något annat EU-land tex Tyskland, hen tar hand om och betalar tull, veterinärs och andra kostnader och delar upp fisken i mindre lådor som sen skickas till dom olika köparna.

                            Först får du betala fisk och frakt från Thailand till transshipper, och sen får du betala till hen för hans kostnader plus frakten sista vägen till Sverige.
                            Det kan bli ganska så dyrt!

                            Billigare att köpa från någon inom EU, som skickar till dej direkt då slipper du alla extra kostnader!

                            Thaifighter
                            Alla mina fisk-video på Youtube!
                            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                            Kommentar

                            • Soffan74

                              • March 2017
                              • 158

                              #29
                              Ursprungligen postat av Thaifighter


                              Säljaren i Thailand tar emot en massa beställningar från folk och skickar sen all fisk samtidigt till en "s.k. "transshipper/mellanhand" i något annat EU-land tex Tyskland, hen tar hand om och betalar tull, veterinärs och andra kostnader och delar upp fisken i mindre lådor som sen skickas till dom olika köparna.

                              Först får du betala fisk och frakt från Thailand till transshipper, och sen får du betala till hen för hans kostnader plus frakten sista vägen till Sverige.
                              Det kan bli ganska så dyrt!

                              Billigare att köpa från någon inom EU, som skickar till dej direkt då slipper du alla extra kostnader!

                              Thaifighter
                              106 kr kostar min kampfisk hane med fri shipping från Thailand. Landar i Tyskland. Sedan hit, har betalat 573 kr för det, ingår vetbesiktning
                              och jag vet att det tillkommer mera kostnader
                              Senast redigerad av Soffan74; 26 February 2018, 18:16.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...