Flytt till större kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas.F
    • July 2008
    • 43

    Flytt till större kar.

    Hej på er!
    Efter något års tjatande har frun äntligen gått med på en uppgradering av akvarium. Jag har köpt in ett Rio 125 med innerfilter och deras ledramp som ingår. Då jag redan har ett akvarium igång på samma ställe som det nya ska stå har jag lite frågor som ni får hjälpa mig med.

    Det nya karet är ca fem år gammalt, belysningen är ej bytt, hur länge håller sig led-belysningen? Ska man byta varje år som dom gamla T5/T8?

    Jag funderar på att byta hörn på innerfiltret så det hamnar i vänstra hörnet längs långsidan, går det eller blir det knas med cirkulationen? Funkar det inte så har frun gått med på ett ytterfilter(Sålänge den står i en balja så den inte börjar läcka ut på golvet. Say no more...)

    I det gamla akvariet bor det ca 10st firrar, mest guppysar, plus några räkor. Jag måste med andra ord tömma det gamla och samtidigt få upp det nya samma dag. Hur gör jag för att undvika att alla firrar möter nitritdöden i det nya akvariet?

    Tack på förhand för all er visdom.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Vet inte hur länge Juwels multiluxrör ev. tappar över tid. Men det kanske är värt att starta med nya rör i vilket fall. Om inte annat för att slippa fundera på hur bra eller dålig belysningen är. Filtret går att flytta och jag ser inget problem med detta även om insug och utblås hamnar annorlunda. Att göra skiftet på en dag är inte nödvändigt, fiskarna klarar sig i flera dagar i en rejäl balja med doppvärmare. Sen gäller det att hålla igång det gamla filtret för att få över nyttobakterierna från detta till nya karet.

    Kommentar

    • Andreas.F
      • July 2008
      • 43

      #3
      Tusen tack!
      kan jag greja att flytta innerfilen till andra hörnet är min plan att ta alla filterkuddar från det gamla till det nya filtret, så lär man korta ner inkörningstiden på karet. Hur länge klarar sig firrarna i en balja? Måste dom inte ha mer syre osv eller räcker det med att man vispar runt lite någon gång per dag?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Fiskarna klarar flera dagar eller t.o.m. en vecka eller mer ifall den rymmer 25-30l eller nåt sånt. Med det antalet fiskar blir det inga problem med syre ifall baljan inte är försedd med ett tätt lock. Så man behöver alltså inte vispa i vattnet.

        Kommentar

        • Andreas.F
          • July 2008
          • 43

          #5
          Tusen tack!
          Har påbörjat rengöringen av det nya karet nu. Har lyckats flytta innerfiltret till andra hörnet, gick smidigare än vad jag trodde. Även BTN-bakgrunden som satt är borta. Däremot har jag problem att få bort någon slags avlagring(Korrisionskada?) där silikonsträngarna suttit tidigare. Iom att jag ska ha en svart bakgrund utanpå så syns strecken väldigt tydligt. Dom går inte bort med rakblad. Någon som har tips?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Om det kan vara rester av silikon så kan man få bort detta med en trasa fuktad med rödsprit (röd etanol heter väl nu för tiden).

            Kommentar

            • Andreas.F
              • July 2008
              • 43

              #7
              Fick det inte att försvinna med rödsprit. Ska försöka ta en bild

              Kommentar

              • Andreas.F
                • July 2008
                • 43

                #8
                Här är ränderna. Svårt att få till det men du ser att det går ränder uppifrån och ner där silikonet suttit tidigare

                Bildtagg är en gratis bilduppladdningstjänst där du kan ladda upp och dela dina bilder på bland annat forum, sociala medier. Ingen registrering krävs. Välkommen!

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Testa med ättika.

                  Kommentar

                  • Andreas.F
                    • July 2008
                    • 43

                    #10
                    På en trasa och gnida?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Precis.

                      Kommentar

                      • Andreas.F
                        • July 2008
                        • 43

                        #12
                        Verkar inte heller bita

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Tänkte på ifall det var kalkränder på nåt sätt. Då funkar det ofta med ättika. Ifall det är silikonrester så behövs det kanske lite tålamod med rödsprit, det handlar om att den måste få lite tid att värka. Så testa att fukta en trasa gnid ut rödsprit, vänta några minuter stryk ut lite till sen kan man testa med rakblad och gnida med trasa igen. Låt det bara inte rinna rödsprit ner på fogarna eftersom rödsprit löser upp silikon, som sagt. Man kan testa med "mirakelsvamp" också. Det är väl allt vad jag kan komma på. Det kan ju vara något som etsat sig fast i glaset tyvärr.

                          Kommentar

                          • Andreas.F
                            • July 2008
                            • 43

                            #14
                            Tack för ditt tålamod. Jag ska prova det. Annars blir det nog till att leva med det, får skaffa lite höga växter. Två andra frågor. Jag ska silikons fast innerfiltret, måste jag ha en speciell silikon för det?
                            räcker det med att fylla akvariet med vatten och sedan tömma efter någon timme igen för att bli av med alla kemikalier som jag gnuggat med?

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #15
                              Juwel har ett silikon vilket kan vara lämpligt att använda, annars kan man använda vilket annat silikon för akvariebruk som helst . Det viktiga är att det är rent där man tänkt limma, torka av med rödsprit och sen torka torrt kan vara bra innan man limmar. Tänker sen att att man torkar ur akvariet ordentligt med rent vatten, sen fylla med vatten och tömma en gång och torka innan man börjar med inredning osv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...