Hej vänner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Hej vänner!

    Hej Akvarivänner.
    Det var en stund sedan jag tittade in här och saknar er!
    Tänkte ge en liten uppdatering av vad som händer.. i mitt lilla kar..

    Ja det har blivit ett kar till så det är en fördubbling ? Det karet är ett litet typ 50l som vi fått av grannen. Men det var inte planerat till att bli ett akvarium igen av det.

    ​​​​​​Men.. tänkte att det är bra med ett karantän kar eller ett kar där man kan medicinera fiskarna i. ?

    Jaja uppsatt blev det. Och när jag har en massa växter som behövs slängas ett par ggr i månaden och det är lite synd... Gissa vad som hände. Jo men man kan sätta de växterna där istället för att de slängas.. jaha då har man ett kar med växter..

    En sak som jag tycker är intressant är att i huvudakviet där finns inga sniglar. Jag är alldrig haft sniglar däri alldrig sett någon snigel överhuvudtaget där sen uppstarten över ett år sedan.. Gissa vad som växer fram i det tomma 50l akvariet som bara innehåller vatten filter o växter ifrån det större karet.. ja just det sniglar!

    Är förbryllad över varifrån de kommer. De måste finnas i det stora karet o någon av cikliderna, Ancistrus och/eller siamesis som håller ner beståndet och de hinner aldrig bli så stora så jag hinner se dem..?

    Lärdomen jag tar ifrån det är att även OM akvarium ägaren säger att han INTE har några sniglar i sitt kar så kan man ändå inte vara helt säker..?

    Ja jag har en del skit som händer i karet o jag vet knappt hur jag hamnade i denna situationen. ?

    Har en fisk som har något skit på huden som jag har försökt behandla. Kom fram till att jag behandlar hela karet (det lilla var inte uppsatt).

    ​​​​​Det hjälpte inte o det är en svår rackare att få tag i speciellt i ett överplanterat kar.. en ciklid dör (simblåsan slutade fungera) för det är stark den där medecinen men alla andra fiskar är okej..

    Sen såg jag att en av de äldre o hitentills större cikliderna fått lite skador. Verkar som en av de yngre har växt upp och ändrar i deras hierarki.
    Men jag har inte sett dem slåss det är lungt IAF..

    Jaja tittar närmare på den o upptäcker grumliga ögon. Är det stressen o fighten med den andra som gjorde den mottaglig.. Ahhh i med nästa medikament. Det verkar fixa sig. ?

    Jaha vet ej men antar att dessa medikament har haft en negativ verkan på balansen o nyttobakterierna i karet.

    Kommer nästa käftsmäll som brev på posten..
    Blå gröna alger (bakterier).. amen fy borde ha använt mer effort för att medicinera i ett separat kar..

    Nu kommer nästa grej! Va slutar aldrig eländet??
    Kollar fiskarna o som tur är är inte alla mörka i sin naturliga färgsättning. Utan några av ciklid arterna är ljusblå, gula och orange.
    Upptäcker att några har någon svart prick där de inte borde och inte har haft det innan. Tänker inte mycket mer på det. Men sen observerar det är flera fiskar och på fler o fler ställen..
    Jaha det finns en parasit.. "turbellarians" o det kallas för black ich..

    Riktigt kul är detta (ironisk).

    Så summan kardemumma:
    • Blivit medveten om att jag har sniglar har i praktiken inget ont av dem.
    • En fisk med odefinierad sjukdom (som inte har verkat sprida sig som tur är)
    • Avslutad behandling av cyanobakterier för tidigt att säga om det är helt borta.
    • Pågående behandling av black ich.
    • Obalans i karet
    Men det blir nog bättre.. intallar jag mig själv o tittar på mitt skrivbord med 6 st olika medikament (alla inte använda o inköpta för att ha i beredskap) inhandlade för ~1000sek..

    Och tänker hur i hela friden kunde man hamna i denna situationen..

    O mitt projekt med om jag kan få till hela kvävecyklen är i fara eller kraftigt försenat när kanske/troligen de bakterie stammarna far illa o hämmar deras tillväxt..

    Men hoppas att ni alla andra har haft en bättre vår? ?
Arbetssätt...