Behöver inte akvatiska djur solljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exo
    • April 2022
    • 11

    Behöver inte akvatiska djur solljus?

    Borde inte akvatiska djur behöva solljus för att må bra? Jag har inte hittat någon information om det.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Ursprungligen postat av exo
    Borde inte akvatiska djur behöva solljus för att må bra? Jag har inte hittat någon information om det.
    Nej.

    Kommentar

    • exo
      • April 2022
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72

      Nej.
      Baserat på vad då?

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Här finns en artikel som påstår att de behöver ljus: https://www.justfishkeeping.com/do-fish-need-sunlight/
        .. men jag funderar på fiskar som lever i väldigt grumligt vatten eller den blinda grottetran som lever i mörker.

        Så svaret är nog att det är bra, men att vissa inte behöver.

        Däremot så är min rekommendation att alltid hålla fiskar så likt den naturliga biotopen som möjligt.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • exo
          • April 2022
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av admin
          Här finns en artikel som påstår att de behöver ljus: https://www.justfishkeeping.com/do-fish-need-sunlight/
          .. men jag funderar på fiskar som lever i väldigt grumligt vatten eller den blinda grottetran som lever i mörker.

          Så svaret är nog att det är bra, men att vissa inte behöver.

          Däremot så är min rekommendation att alltid hålla fiskar så likt den naturliga biotopen som möjligt.
          Tack, jag läste den via översättning. Det verkar finnas en kontrovers, där solljus är bra, men samtidigt verkar det kunna orsaka problem i ett akvarium. Detta leder ju till nästa fråga, borde man inte flytta ut akvatiska djur i lämpliga dammar över somrarna åtminstone? Det stod också att man bör undvika att placera akvariet bredvid ett fönster, men det kanske beror på läget. Känns lite skeptiskt med alla de begränsningar som ett akvarium kan innebära.

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1022

            #6
            Ursprungligen postat av exo

            Baserat på vad då?
            Baserat på att fiskar har odlats i många generationer utan annan belysning än lysrör och glödlampor.

            Kommentar

            • exo
              • April 2022
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av stefanr72

              Baserat på att fiskar har odlats i många generationer utan annan belysning än lysrör och glödlampor.
              Att någonting fungerar betyder inte per automatik att det skulle vara bra. Jag kanske var otydligt i trådstarten.
              Senast redigerad av exo; 10 May 2022, 22:22.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Jag tänker så här! Solljus som kommer in genom fönstret blir vi inte solbrända av och är nog snarlikt ett bra ljus från en akvariebelysning men däremot om vi går ut så får vi ultraviolett strålning och det medför ju väldigt negativa effekter men vi mår ganska bra av att få lite direkt solljus. Men det viktigaste är nog att vi får ljus i nån form!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1022

                  #9
                  Ursprungligen postat av exo

                  Att någonting fungerar betyder inte per automatik att det skulle vara bra. Jag kanske var otydligt i trådstarten.
                  För mig räcker det bra att det fungerar. Ett akvarium kan ändå aldrig vara en helt naturlig livsmiljö.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av exo
                    Borde inte akvatiska djur behöva solljus för att må bra? Jag har inte hittat någon information om det.
                    vissa djur som tex. Reptiler behöver ultraviolett ljus en liten stund varje dag... men fiskar tror jag inte är i biologiskt behov av det.

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...