Ansöka hos Länsstyrelsen för fler än 6 st akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Ansöka hos Länsstyrelsen för fler än 6 st akvarier

    Jag skickade in en anmälan då jag trodde det gällde mig. Har mer än 6 st akvarium. Men här är svaret:

    Detta gäller enligt Jordbruksverket:

    Du kan behöva söka tillstånd från länsstyrelsen för att få
    -driva en yrkesmässig verksamhet med akvariefiskar
    -hyra ut eller förvara och utfodra andras akvariefiskar i större omfattning (6 förvarings­utrymmen eller fler).
    https://jordbruksverket.se/djur/ovri...-eller-prydnad


    Jag behöver inte anmäla dessa då jag inte tjänar pengar på mina fiskar och jag inte heller har andras fiskar.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Bra information
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 March 2022, 07:27.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • VIZELUU
      • December 2021
      • 1

      #3
      Jag undrar om man får rom i till exempel ett sällskapsakvarium på några fina L-malar eller något i den stilen, behöver man då tillstånd för att få ta hand om ynglerna i ett annat akvarium för att sedan sälja de?

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        Det definierar det som yrkesmässig. Mer info här: https://www.skatteverket.se/foretag/...800025792.html

        Om du räknar på kostnader för akvariet inkl el och du då och då säljer fiskar. Om du har större utgifter än inkomster så är det inte yrkesmässig verksamhet.

        Däremot om det är L-046 som du får upp några hundra per år och säljer för 500 kr st så gör du troligen vinst och då tror jag det kan betraktas som yrkesmässig.

        I mitt fall är akvarietrummets drift avsevärt dyrare än det lilla som jag får in.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        Arbetssätt...