småbarns reaktion på akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    småbarns reaktion på akvarier

    Jag tror att att alla med akvarium, åtminstone större sådana varit med om besökande barns reaktioner på akvarium. Hos oss när större barn kommer
    typ 2-7 år så brukar alla fastna framför akvariet en lång stund under koncentrerat tittande, de mindre tar en tur till sina föräldrar för att berätta att de hittat fiskar
    de större brukar efter en stund ställa frågor. Nu har jag fått 1 barnbarn, en flicka som är 8 månader. I går på julafton så visade jag förstås akvariet, hon tittade nyfiket som vanligt. Men senare på kvällen så plötsligt gapskrattade hon vid akvariet, fattade först inte vad som nu blivit så kul. Efter en stunds studie visade det sig att när någon guldancistrus satt sig på frontrutan så kom skrattet, utan ancistrus inget skratt men nästa gång en ancistrus satt på frontrutan så började hon gapskratta.
    vore kul å höra era erfarenheter inom detta område
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Min dotter har inte alls det intresset jag önskar för våra kar. Hon kan sitta någon minut, men knappt mer än så. Vänners barn är betydligt mer intresserade.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Braxfan
      • September 2021
      • 65

      #3
      Jag tror barn reagerar på akvarier i huvudsak för att det är något nytt som dom inte är vana vi men som alltid tappar de är intresset när de börjar uppfatta det som att det inte händer något nytt. Min tjej som jobbar på förskola med små barn har ett litet räkakvarium på förskolan som barnen uppskattar och som dom använder som ett pedagogiskt verktyg.

      Kommentar

      • Myy
        • September 2023
        • 3

        #4
        Gammal tråd men skriver ändå. När min dotter var mindre var hon jätterädd för fiskar. Vi kunde inte bada om hon fick syn på en fisk i vattnet eller om någon började prata om fisk i vattnet. Så jag tog med henne till djuraffären för att titta på fisk i akvarier. I början stod vi bara i dörren till butiken men så småningom kunde vi vandra längs med akvarierna och titta. Då kunde vi också bada utan problem ute. I år har vi skaffat trädgårds damm och nu har fiskarna flyttat in för vintern. Dottern uppskattar akvariet och har namngett alla fiskar (8 stycken). Vi sitter tillsammans varje kväll och talar om den och tittar på dem. Det som förut var otäckt är nu vackert och intressant.

        Kommentar

        • Christian Alfredsson

          • December 2001
          • 707

          #5
          Härlig historia.
          ________________________
          Christian Alfredsson
          http://www.tropheus.info

          Kommentar

          Arbetssätt...