Fiskar som dör utan yttre påverkan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenis
    • October 2021
    • 3

    Fiskar som dör utan yttre påverkan

    Hej!
    Vi har ett 60 l akvarium som vi skaffade för 2 år sedan och har sedan länge bara problem med det.
    Vi köpte det av en bekant med växter, mossa, pump med innerfilter och storkornigt grus. Vi skaffade kardinaltetror, guppys, 2 st helenasnäckor och en mal. Guppys förökade sig. Från start var det problem med "kanelbullesnäckor".
    Sedan började guppys dö, en efter en men aldrig samtidigt. När det bara var några guppys kvar så slutade de växa till sig. Vissa växtblad blev tunnare och genomskinliga.
    För ett år sedan lessnade vi på kanelbullesnäckorna och gjorde en nystart: bytte ut gruset och växterna. Vi blev av med snäckorna men fiskar fortsatte dö, en efter en. I våras bytte vi filter till ett Eheim pickup (från Eheim aquaball). Inget hjälper... vi har haft 3 st skäggmalar som dött, alla guppys, 3 av 5 platys. Kvar har vi 7 av 11 kardinaler och 2 st platys. Aldrig har flera fiskar dött samtidigt men alltid kort inpå. De senaste månadernas platy-död kopplar jag dock till den enda kvarvarande platy-hanen som jagar och nästan mobbar ut resten tills de gömmer sig och till slut dör.

    Temperaturen ligger på 24 grader.
    Aquasafe vid 1/3 vattenbyte.
    Kommunalt vatten.
    Teststickorna av vattenkvalitén visar inga fel. Har även tagit med vattenprov till Arken zoo där de testat och ser inte heller några fel.

    Fiskarna rör sig bra i akvariet. Det enda som är att när en är påväg att dö så lägger den sig i ett bakre hörn vid botten alternativt i hörnet vid ytan. Syns inga skador eller sjukdomar alls.

    Ett tag hade vi problem med "slemalger" men i helgen bytte jag ut växterna och hade i algbekämpningsmedel och det har hjälpt.

    Jag har rådfrågat på zoo-affärer men ingen kan svara på vad felet är. Jag har haft akvarium tidigare och har aldrig haft problem.

    Hjälp?
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Slemalger kanske är cyanobakterier om det liksom lade sig som ett lager på grus och växter? Har haft problem med det nån gång när jag var ny i detta och inte hade tvättat gruset. Då dog fiskarna ganska snart. Kanske pga övermatning också då. Hade ett 30 liters akvarium då.

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Välkommen!
      Det är tråkigt att höra med alla dina problem.

      Hur ofta byter du vatten och hur stor andel av akvariets volym byts när det görs?

      Nystart o nu ett år sedan.
      O i våras nytt filter.
      Det tar ~veckor för nyttobakterierna att byggas upp i det nya skumgummi filtret. Så att kväve cykeln funkar.

      Kväve cykeln:
      Förenklat måste man ha nyttobakterierna för att
      de fiskarna avger (skit) är mycket amunium som är giftigt för fiskarna.
      Nyttobakterierna omvandlar amunium till nitrit. Nitrit är också mycket giftigt för fiskarna. Sedan bildas också andra nyttobakterier som omvandlar nitrit till nitrat.

      Nitrat är inte så giftigt som de två första nämnda. Men är det sista steget i kväve cykeln och då byggs nitrat nivåerna upp i akvariet till gifta nivåer av nitrat med tiden.

      Nitrat tar man hand om genom att göra delvattenbyten dvs avlägsna en del av akvarie vattnet och spä ut den kvarvarande delen med rent vatten.

      Allt detta ovan för att kanske berätta något du redan kanske vet..
      1. Gör vattenbyte efter någon typ av "intervall".
      2. Gör inte dit skumgummi filter för nitiskt rent. Gör det rent "lite grann" i en spann med ditt akvarium vatten. INTE under kranen. Av ovanstående förstår man hur viktigt bakterierna är o man vill INTE ta bort dom helt! (Lite skit är bättre än ett rent helvete)

      Tänkte att de nämnda gifterna ovan kanske är en osynlig yttre påverkan i vattnet. Som gör att de dör när de inte klarar av mer..

      Bara mina två Satoshi.

      Kommentar

      • Helenis
        • October 2021
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av snikke
        Slemalger kanske är cyanobakterier om det liksom lade sig som ett lager på grus och växter? Har haft problem med det nån gång när jag var ny i detta och inte hade tvättat gruset. Då dog fiskarna ganska snart. Kanske pga övermatning också då. Hade ett 30 liters akvarium då.
        Jo, det la sig som ett lager. Gruset har vi varit noga med att göra rent. Efter algmedlet och byte av växter så har jag inte sett spår av slemalger, MEN de växter jag köpte förra veckan börjar redan se vissna ut... tunna och allt mer genomskinliga blad. La ner nya näringskulor vid rötterna igår men det kanske är försent att rädda växterna..?

        Fiskarna verkar iaf lite piggare

        Kommentar

        • Helenis
          • October 2021
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av Lusse
          Välkommen!
          Det är tråkigt att höra med alla dina problem.

          Hur ofta byter du vatten och hur stor andel av akvariets volym byts när det görs?

          Nystart o nu ett år sedan.
          O i våras nytt filter.
          Det tar ~veckor för nyttobakterierna att byggas upp i det nya skumgummi filtret. Så att kväve cykeln funkar.

          Kväve cykeln:
          Förenklat måste man ha nyttobakterierna för att
          de fiskarna avger (skit) är mycket amunium som är giftigt för fiskarna.
          Nyttobakterierna omvandlar amunium till nitrit. Nitrit är också mycket giftigt för fiskarna. Sedan bildas också andra nyttobakterier som omvandlar nitrit till nitrat.

          Nitrat är inte så giftigt som de två första nämnda. Men är det sista steget i kväve cykeln och då byggs nitrat nivåerna upp i akvariet till gifta nivåer av nitrat med tiden.

          Nitrat tar man hand om genom att göra delvattenbyten dvs avlägsna en del av akvarie vattnet och spä ut den kvarvarande delen med rent vatten.

          Allt detta ovan för att kanske berätta något du redan kanske vet..
          1. Gör vattenbyte efter någon typ av "intervall".
          2. Gör inte dit skumgummi filter för nitiskt rent. Gör det rent "lite grann" i en spann med ditt akvarium vatten. INTE under kranen. Av ovanstående förstår man hur viktigt bakterierna är o man vill INTE ta bort dom helt! (Lite skit är bättre än ett rent helvete)

          Tänkte att de nämnda gifterna ovan kanske är en osynlig yttre påverkan i vattnet. Som gör att de dör när de inte klarar av mer..

          Bara mina två Satoshi.
          Tidigare har vi gjort 1/3 dels vattenbyte varannan till var tredje vecka. Nu är det varje vecka.

          För tillfället är fiskarna lite piggare men de nyinköpta växterna ser risiga ut (se mitt svar i inlägget ovan).

          Snart ger jag tråkigt nog upp det här med akvarium, tycks aldrig få någon ordning.

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Ja det är inte alltid så lätt med akvarier.
            Speciellt om tex vattenvärdena är emot en.

            Jag skulle gissa att 1/3 del en gång i veckan är det som gör dina fiskar piggare. Troligen (utan att veta) så avlägsnar du mer nitrat (o annat). Än det hinner bildas nytt så du återställer balansen.

            Då kan vi anta att det INTE är otjänligt vattnet för akvarie bruk i kranen när det går åt rätt håll.. (när vi inte vet var du bor eller dina vatten värden).

            Ja växter kan jag tycka som kommer ifrån att ha använt hårt vatten med hög KH. Är svårare än fiskarna.. men andra akvarister som lever med mjukt vatten fattar inte vad problemet är, när de har inga större problem med växterna..

            Men om man har låg kh så funkar 99% av alla växter.

            Vad har du för KH? pH?

            Sen finns det lätta, mellan och svåra växter. Även om jag kör ett akvarium som anses vara "hightech" så väljer jag medveten nästan uteslutande bland de kanske ~30 lätta arterna som erbjuds i handeln.. för att inte göra det för svårt för mig..

            Dvs hoppas att du har lätta växter..

            Tror att du kommer att fixa fiskarna nu. Men växterna är en hårdare nöt tycker jag.. o det finns massa att göra på det området beroende på hur långt man vill gå.

            Kommentar

            Arbetssätt...